regning + rykker?
Fra : Briank

Dato : 18-04-07 15:37

Hej

Hvis jeg har modtaget en regning på et webhotel på 135 kr + en rykker på 100
kr, den oprindelige regning må være forsvundet i posten undervejs.

Men nu står jeg så med en regning på 235 kr - jeg har nu opsagt webhotelet,
betalt 135 kr, sendt en mail til dem om at jeg ikke vil betale de 100 kr.

Deres svar er at de ikke vil kreditere de 100 kr og at de har sendt "sagen"
til Intrum (hvem er intrum?)

Kan de forfølge de 100 kr i rykkergebyr? Når jeg har betalt selve
"hovedstolen" på de 135 kr?

/brian

Fra : Holst

Dato : 18-04-07 15:46

Briank wrote:

> [...]
> til Intrum (hvem er intrum?)
>
> Kan de forfølge de 100 kr i rykkergebyr? Når jeg har betalt selve

Ja, det kan de. Du har jo ikke betalt den oprindelige regning (flere
webhoteller fremsender disse i henhold til betingelserne pr. mail),
hvorfor de har sendt en rykker og pålagt et rykkergebyr. Dette
rykkergebyr har du også pligt til at betale.

Så skynd du dig at betale disse 100 kr.

Se eventuelt her:

http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr

hvor Tiscali modtager en krav, men i første omgang undlader at betale
beløbet til vedkommende. Dernæst sendes en rykker. Så betaler Tiscali
"hovedstolen", men undlader at betale rykkergebyret. Hernæst sendes
rykker 2 og rykker 3, og i sidst ende ryger den til stævning. Omsider
kommer Tiscalis advokat ind i billedet og sørger for, at Tiscali også
betaler de skyldige rykkergebyrer.

Fra : per christoffersen

Dato : 18-04-07 15:49

"Briank" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> Kan de forfølge de 100 kr i rykkergebyr? Når jeg har betalt selve
> "hovedstolen" på de 135 kr?

Ja, hvis rykkergebyret er berettiget og korrekt opkrævet, så kan de.
Det ville også være lidt mystisk andet, ikke?

/Per

Fra : Brian K

Dato : 19-04-07 01:28

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Briank" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis rykkergebyret er berettiget og korrekt opkrævet, så kan de.
> Det ville også være lidt mystisk andet, ikke?

Jo... måske

Jeg troede sådan set bare at der var en eller anden bagatel grænse - ment på
den måde at jeg syntes det er totalt latterligt at de kan sende en rykker på
100 kr på et beløb som er 135, hvilket jo næsten fordobler beløbet!

Iøvrigt har jeg aldrig modtaget den oprindelige regning!

Men jeg takker for svarerne......

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-04-07 09:12

Brian K skrev:
> [...]
> den måde at jeg syntes det er totalt latterligt at de kan sende en rykker på
> 100 kr på et beløb som er 135, hvilket jo næsten fordobler beløbet!

Størrelsen af gebyret knytter sig udgifterne ved at sende en opkrævning.
De udgifter er de samme om hovedstolen skal skrives med 1 eller 100 cifre.
Ville det ikke være mystisk hvis man kunne tage 1000 kr for at dække
omkostningerne til et brev fordi stod et vist større beløb i brevet?
Eller kun måtte tage 1 kr hvis gælden var særligt lille?

> Iøvrigt har jeg aldrig modtaget den oprindelige regning!

Som det allerede er nævnt har du meget sandsynligt modtaget første
opkrævning pr mail.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-04-07 09:25

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på den måde at jeg syntes det er totalt latterligt at de kan sende en
> rykker på 100 kr på et beløb som er 135, hvilket jo næsten fordobler

jo, men en rykker er en rykker. Gebyret er ikke en straf, men en rettighed
opkræveren har til at forsøge at få dækket sine udgifter ved den manglende
betaling.

> Iøvrigt har jeg aldrig modtaget den oprindelige regning!

Det er jo et seperat problem.
Det kræver nok en nærmere undersøgelse af forretningsbetingelserne og den
indgåede aftale, for at se hvilken betydning det har.

/Per