/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan krav flytte med ifm. opløsning-nyregis~
Fra : Søren


Dato : 17-04-07 10:36

Kære gruppe, jeg har et krav til et enmands-ApS, som der også efter
betalingspåkrav mv. sandsynligvis snart er dom på - en proces der
kører siden september sidste år. For ca. en måned siden blev selskabet
tvangsopløst, uden midler til udlodning (iflg skifteretten). I
forbindelse med opløsningen registrerede direktøren dog en ny
enkeltmandsvirksomhed med samme navn som det nyopløste ApS. Kan mit
krav under nogen omstændighed flytte med til den nye virksomhed?

mvh Søren


 
 
Kim Ludvigsen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-04-07 11:00

Den 17-04-07 11.36 skrev Søren følgende:

> enkeltmandsvirksomhed med samme navn som det nyopløste ApS. Kan mit
> krav under nogen omstændighed flytte med til den nye virksomhed?

Nej, men i helt specielle tilfælde kan selskabets stifter,
bestyrelsesmedlemmer og direktør være pligtig til at betale erstatning,
hvis de forsætligt eller uagtsomt har tilføjet selskabets kreditorer
skade. Men det er nok ikke noget, du skal sætte næsen op efter,
medmindre der har været foretaget helt usædvanlige dispositioner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din mor og far om Ludvigs Hjørne?
http://kimludvigsen.dk

Søren (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 17-04-07 11:08


>
> Nej, men i helt specielle tilfælde kan selskabets stifter,
> bestyrelsesmedlemmer og direktør være pligtig til at betale erstatning,
> hvis de forsætligt eller uagtsomt har tilføjet selskabets kreditorer
> skade. Men det er nok ikke noget, du skal sætte næsen op efter,
> medmindre der har været foretaget helt usædvanlige dispositioner.
>

Ok, nu må vi se, der kommer en dom den iofs lille civilsag mod
selskabet. Kan så ikke forhandlingen rørende evt. udlæg ifm. den dom
blive et tilfælde at bringe den mulighed op - at sådan et forsæt e l
har været der?


Kim Ludvigsen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 17-04-07 11:58

Den 17-04-07 12.08 skrev Søren følgende:

>> Nej, men i helt specielle tilfælde kan selskabets stifter,
>> bestyrelsesmedlemmer og direktør være pligtig til at betale erstatning,
>

> Kan så ikke forhandlingen rørende evt. udlæg ifm. den dom
> blive et tilfælde at bringe den mulighed op - at sådan et forsæt e l
> har været der?

Så vidt jeg husker, skal man selv lægge sag an. Jeg er helt ked af det,
hvis jeg har givet dig et falsk håb - det hører absolut til
sjældenhederne, at der er noget at komme efter. Så hvis du ikke har
vished om helt usædvanlige dispositioner fra hans side, vil det nok være
mest fornuftigt at glemme alt om det.

En ujuridisk sidebemærkning: Det, at han åbner et nyt firma, er ikke i
sig selv suspekt. Der er ganske vist nogle, som udnytter systemet, men
for andre kan det være den eneste måde at komme videre på. Hvis dit krav
er opstået som leverandør, kan din bedste chance for at hente nogle af
pengene ind igen være at fortsat handle med ham - kontant, forstås.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhederne i Internet Explorer 7, og hvordan du bruger dem
http://kimludvigsen.dk

Søren (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 18-04-07 17:02

On 17 Apr, 12:58, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> Den 17-04-07 12.08 skrev Søren følgende:
>
>
> Så vidt jeg husker, skal man selv lægge sag an. Jeg er helt ked af det,


Slet ingen årsag, det bliver altid nogen skub. Nu googlede jeg f.eks.
"beslutningen om tvangsopløsning" og kom til den her artikel:
http://www.kromannreumert.com/Publikationer/Files/Pdf/466.pdf som jeg
læser som at der måske stadig kan forventes eller bevirkes at
skifteretten begærer selskabet i konkurs, alt. at jeg vil kunne gøre
det?


>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Læs om nyhederne i Internet Explorer 7, og hvordan du bruger demhttp://kimludvigsen.dk



Søren (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 18-04-07 17:12

On 17 Apr, 12:58, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> Den 17-04-07 12.08 skrev Søren følgende:
>

> Så vidt jeg husker, skal man selv lægge sag an. Jeg er helt ked af det,


Ingen årsag, det giver altid et godt skub. Nu googlede jeg f.eks.
"beslutningen om tvangsopløsning" og kom til den her artikel:
http://www.kromannreumert.com/Publikationer/Files/Pdf/466.pdf , som
jeg læser som at skifteretten måske stadig skal begære selskabet i
konkurs, eller kan fås til det, eller at jeg kan gøre det?


Kim Ludvigsen (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 18-04-07 18:07

Den 18-04-07 18.11 skrev Søren følgende:

> "beslutningen om tvangsopløsning" og kom til den her artikel:
> http://www.kromannreumert.com/Publikationer/Files/Pdf/466.pdf , som
> jeg læser som at skifteretten måske stadig skal begære selskabet i
> konkurs, eller kan fås til det, eller at jeg kan gøre det?

Skifteretten sandsynligvis erklære selskabet konkurs. Og du vil også
selv kunne gøre det (så vidt jeg husker koster det penge). Men hvis der
ikke er nogle penge i selskabet, vil du ikke få noget ud af, at det
bliver behandlet som et konkursbo.

Hvis du har en advokat på din sag mod firmaet, så tag en snak med ham,
om hvad der bedst kan betale sig for dig. Der er trods alt ingen grund
til at kaste gode penge (eller tid) efter dårlige penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Thunderbird giver dig mere sikker mail og indbygget spamfilter:
http://kimludvigsen.dk

Søren (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 18-04-07 23:13


Der er ikke smidt mange penge i det, heller ikke til advokat, og ingen
tid som jeg ikke synes jeg har lært en hel del af.

Jeg forestiller mig det ikke er Erhvervs- og Selskabsstyrelsens opgave
at rigtig syne det med insolvensen, som der jo ellers egentlig kun er
direktørens informationer bag, og at det måske er noget man kan eller
bør gøre skifteretten opmærksom på. Hun på skifteretten sagde, når hun
kikkede, at min sag var den eneste hun kunne se var kørende mod
selskabet.


Søren (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 18-04-07 23:19

Der er ikke smidt mange penge i det, ingen til nogen advokat, og
ingen
tid som jeg ikke synes jeg har lært en hel del af.


Jeg forestiller mig at det ikke er Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
opgave
at rigtig syne det med insolvensen, som der jo ellers egentlig kun er
direktørens informationer bag, og at det måske er noget man kan eller
bør gøre skifteretten opmærksom på. Hun på skifteretten sagde, når
hun
kikkede, at min sag var den eneste hun kunne se var kørende mod
selskabet.




Søren (11-05-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 11-05-07 11:02

On 18 Apr, 19:07, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> Den 18-04-07 18.11 skrev Søren følgende:
>
> > "beslutningen omtvangsopløsning" og kom til den her artikel:
> >http://www.kromannreumert.com/Publikationer/Files/Pdf/466.pdf, som
> > jeg læser som at skifteretten måske stadig skal begære selskabet i
> > konkurs, eller kan fås til det, eller at jeg kan gøre det?
>
> Skifteretten sandsynligvis erklære selskabet konkurs. Og du vil også
> selv kunne gøre det (så vidt jeg husker koster det penge). Men hvis der
> ikke er nogle penge i selskabet, vil du ikke få noget ud af, at det
> bliver behandlet som et konkursbo.
>

Nu har jeg siden en tid fået den der dom på at jeg har ret i mit krav.
Ved du/nogen hvor det står at skifteretten skal begære selskabet i
konkurs? (skifteretten har allerede sagt i telefon at selskabet er
insolvent)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste