købte brugt bil m. defekt, skal sælger udb~
Fra : schioler@fishb8.net

Dato : 17-04-07 09:25

For godt 1 mdr. siden købte jeg en brugt vogn.
efter 14 dage gjorde jeg sælger opmærksom på at
den brugte for meget vand.

jeg kørte den til mekaniker og han kunne fortælle
at det var en defekt toppakning.

pris for udbedring 4 - 6000 dkr.

nu vil sælger gerne lave vognen, men kræver 1500,- for
at udbedre defekten..

kan det være rigtigt?

eller kan jeg kræve at han skal gøre det uden
beregning?

/schioler

Fra : Peter Nirleben

Dato : 17-04-07 09:32

>nu vil sælger gerne lave vognen, men kræver 1500,- for
>at udbedre defekten..

Hvis det er en forhandler, så er du sikret, men hvis det er privathandel, så
står du selv for udbedringen... med mindre du kan sansynliggøre at han
vidste at fejlen var der, da du købte bilen, og at han fortiede det for dig.

Fra : per christoffersen

Dato : 17-04-07 10:35

"Peter Nirleben" <p@n.spamalam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> så står du selv for udbedringen... med mindre du kan sansynliggøre at han
> vidste at fejlen var der, da du købte bilen, og at han fortiede det for

Ved handel mellem private er der også 2 års reklamationsfrist medmindre
andet er aftalt.
Private sælgere kan heller ikke totalt fraskrive sig ansvar for evt.
mangler, men i handlen kan indgå en beskrivelse af bilens stand, som kan
friholde sælger for almindeligt forekommende/forventelige problemer.

Det lyder lidt på fejlen som om, sælger burde vide, at den var der ved
handlen.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-07 12:10

per christoffersen skrev:

> Det lyder lidt på fejlen som om, sælger burde vide, at den var der ved
> handlen.

Ja, og det lyder lidt på hans billige tilbud som om han også
kendte den.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-04-07 18:10

per christoffersen skrev den 17-04-2007:

> [...]
> sælger for almindeligt forekommende/forventelige problemer.
>
> Det lyder lidt på fejlen som om, sælger burde vide, at den var der ved

Hvor læser du at reklamationsfristen er begrænset til 2 år?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-04-07 18:14

Christian Madsen skrev den 17-04-2007:

> Hvor læser du at reklamationsfristen er begrænset til 2 år?

Never mind, tanketorsk. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 18-04-07 08:33

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Never mind, tanketorsk. :)

OK.

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-04-07 18:00

Peter Nirleben skrev den 17-04-2007:

> [...]
> at fejlen var der, da du købte bilen, og at han fortiede det for dig.

Hvor har du dog det fra?
Du har også mangelsbeføjelser i civilkøb, også selvom sælger ikke var
klar over at fejlen var der!

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 09:47

On Apr 17, 10:32 am, "Peter Nirleben" <p...@n.spamalam.no> wrote:

> [...]
> vidste at fejlen var der, da du købte bilen, og at han fortiede det for dig.

det er ved en forhandler.
den er ikke handlet privat.

han skriver billen er solgt angros / afhentning.

er det et trix de kan eller?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-04-07 10:08

> [...]

det er ved en forhandler.
den er ikke handlet privat.

han skriver billen er solgt angros / afhentning.

Det kan de faktisk ikke, men hvor dyr bil taler vi om?
Hvis forhandleren vil have de 1500 kr, og han ikke er til at tale fra det,
vil jeg betale og få det lavet, man kan ikke gøre meget hvis de ikke vil
overholde deres forpligtigelser. Så er det meget nemmere og hurtigere at
hoste op med pengene, specielt når det kun er 1500 kr. Lidt surt måske, men
den nemmeste løsning.

Mvh Niels

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 10:23

vognen koster 26.000,-

sælger bor 400 km. fra hvor jeg bor,
det koster mig 1500 i fragt med vognen.

så det vil ialt koste mig 3000,-

og det er sgu da urimligt!!!

Fra : Holst

Dato : 17-04-07 10:38

Schioler wrote:

> vognen koster 26.000,-
>
> sælger bor 400 km. fra hvor jeg bor,
> det koster mig 1500 i fragt med vognen.
>
> så det vil ialt koste mig 3000,-
>
> og det er sgu da urimligt!!!

Næh, desværre er der tit ting, der ikke er rimelige.

Men et par gode råd til dig til en anden gang:

Køb dine biler (og andre varer for den sags skyld) nær din bopæl. Så er
det meget nemmere, når man skal have varen bragt ned til en reparation.

Sørg for at tegne et autohjælpabonnement.

Og så er jeg ellers enig med Niels. Den nemme løsning er at betale de
1500 kr. og komme videre. Er han ikke til at stikke i, vil du kun bruge
lang tid - og måske også en del penge - på at kæmpe med ham. Og selvom
1500 kr. da også er en slags penge, så er det billigt sluppet. Som du
skriver, så koster selve reparationen jo trods alt 3-4 gange mere end det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 23:23

Schioler wrote:
> vognen koster 26.000,-
>
> sælger bor 400 km. fra hvor jeg bor,
> det koster mig 1500 i fragt med vognen.
>
> så det vil ialt koste mig 3000,-
>
> og det er sgu da urimligt!!!

Ifølge købeloven er det sælgers problem at betale for transporten frem og
tilbage..

--
Per, Esbjerg

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 10:40

On Apr 17, 11:38 am, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> [...]
> 1500 kr. da også er en slags penge, så er det billigt sluppet. Som du
> skriver, så koster selve reparationen jo trods alt 3-4 gange mere end det.

takker mange gange!!!

det vil jeg huske i fremtiden!!!

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 10:41

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 13:00

On Apr 17, 1:10 pm, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Ja, og det lyder lidt på hans billige tilbud som om han også
> kendte den.
>
> --
> Bertelhttp://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

ja de kan du sagtens have ret i, men som de andre skriver
er det jo så lille et beløb, men har da mest lyst til at skide
det et stykke og sende en advokat efter manden, jeg er nok ikk den
eneste han har snydt ...

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-04-07 13:56

Schioler wrote:
> [...]
> er det jo så lille et beløb, men har da mest lyst til at skide
> det et stykke og sende en advokat efter manden, jeg er nok ikk den

Betal de 1500 kroner under protest og indbring efterfølgende sagen
for Forbrugerklagenævnet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-07 15:48

Per H. Nielsen skrev:

> Betal de 1500 kroner under protest og indbring efterfølgende sagen
> for Forbrugerklagenævnet.

Det vil være dumt. Pengene ser han aldrig igen, og
Forbrugerklagenævnets "Fy!" til sælger hjælper ham ikke.

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-04-07 16:57

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det vil være dumt. Pengene ser han aldrig igen, og
> Forbrugerklagenævnets "Fy!" til sælger hjælper ham ikke.

Han får givetvis medhold hos Forbrugerklagenævnet og dermed
kommer det ikke til at koste noget at indbringe sagen.
Følger sælgeren ikke afgørelsen får han måske den
tilfredsstillelse at se sælgeren på listen over erhvervsdrivende,
der ikke følger nævnets afgørelser. Så har man i det mindste gjort
hvad man kan for at advare andre.

Han har med andre ord alt at vinde og intet at tabe.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 14:04

OK!!
kan jeg godt det?
altså når jeg nu har betalt manden for det?

/schioler

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-04-07 14:40

Schioler wrote:
> OK!!
> kan jeg godt det?
> altså når jeg nu har betalt manden for det?

Hvis du mener at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, så kan jeg
ikke se noget til hinder for det.
Du kan jo i første omgang kontakte forhandleren og anmode om, at beløbet
tilbagebetales med henvisning til, at det drejer sig om en mangel,
som har været til stede ved leveringen og derfor skal afhælpes uden
udgift for dig.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Schioler

Dato : 17-04-07 19:34

jeg prøver..!!!

vil gerne have at andre ikke havner i samme situation,
det er rent princip det her, og når sælger har garanteret
op i mit åbne ansigt at vognen er 100% ok og han ville
med glæde gi sådan en vogn til sin datter, og det herefter
viser sig at der er en "alvolig" defekt på bilen, tja så
blir jeg en smule mat i betrækket!! hvis i forstår! ;)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-04-07 22:18

jeg prøver..!!!

[...]

Ok, men alligevel accepterede du han skrev engrossalg og afhentning i
slutsedlen?
Det betyder netop det er en gammel bil som kan have alle mulige fejl og som
forhandleren ikke ønsker at bruge noget som helst tid på at klargøre, den
skal bare sælges billigt.

Er den pris du gav under markedsprisen og hvor meget, således at man må
forvente den er i ringere stand end hvad der ellers er til salg?

Mvh Niels

Fra : Schioler

Dato : 18-04-07 07:53

ja, havde ingen anelse om at når der stod engros / afhentning
så fraskrev jeg rettighederne til at den skulle være iorden
og med defekter af betydelig størrelse.

prisen er IKKE under markedsprisen, og vognen fremstår
ELLERs i fin stand, hvilket betyder den ikke har andre fejl
eller mangler..

yderligere blev den synet dagen før jeg fik den leveret!

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-04-07 17:13

Schioler skrev den 18-04-2007:
> [...]
> eller mangler..
>
> yderligere blev den synet dagen før jeg fik den leveret!

Som flere andre har påpeget, er det heller ikke tilfældet. Det ses
ofte, at, specielt biler, sælges med forbehold som "købt som beset"
eller lignende. En sådan generel ansvarsfraskrivelse vil stort set
aldrig være gyldig. Sælger skulle nærmere have skrevet: "sælges med
forbehold for fejl ved motor", eller måske enda: "sælges med forbehold
for defekt toppakning".

Det gælder almindeligvis, at hvis du havde lejlighed til at se bilen
først, og ikke opdagede mangler som du BURDE have opdaget, kan du ikke
påberåbe dig dem. Men så vidt jeg ved, er en defekt toppakning ikke
noget du kan se ved et umiddelbart eftersyn af bilen.

Det er uden betydning, at du har købt bilen privat. Det er stadig en
mangel som du kan påberåbe dig, og sælger kan IKKE kræve penge for at
udbedre det (med mindre sælger f.eks. sætter en toppakning af bedre
kvalitet i, og du samtidig accepterer dette).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-04-07 17:27

> [...]
> udbedre det (med mindre sælger f.eks. sætter en toppakning af bedre
> kvalitet i, og du samtidig accepterer dette).

Du bevæger dig ligesom i et for teoretisk plan. I teorien og lovmæssigt har
du ret, det er alle der har svaret her enige med dig om, men sælger har jo
netop sagt at han ikke vil lave det uden betaling.
Vil du anbefale, at man kører en sag for de 1500 kr? Jeg vil ikke.

Mvh Niels

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-04-07 17:53

Niels Bengaard skrev den 18-04-2007:

> [...]
> netop sagt at han ikke vil lave det uden betaling.
> Vil du anbefale, at man kører en sag for de 1500 kr? Jeg vil ikke.

Nej det ville jeg ikke. Mit svar var på han spørgsmål om hvorvidt det
var tilladt. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-04-07 17:45

Christian Madsen skrev:

> Det er uden betydning, at du har købt bilen privat. Det er stadig en
> mangel som du kan påberåbe dig, og sælger kan IKKE kræve penge for at
> udbedre det

Det mener jeg så, at vi skal have lidt flere oplysninger på bordet for
at fastslå med sikkerhed. Indtil videre mener jeg, der er tale om et
stort "måske".

26.000 kroner er ikke alverden for en bil, og vi får ikke oplyst noget
om bilens stand i øvrigt (andet end en ikke-fagmands vurdering af at
"prisen ikke er under markedsprisen for tilsvarende biler").

Når man køber en brugt genstand, gælder reklamationsretten kun i det
omfang, at det købte ikke har den stand, der med rimelighed må kunne
forventes.
Mit sædvanlige eksempel: Køber man en bil fra 1986 for 5.000 kroner, må
man forvente at få en bil der er gammel og brugt og ca. 5.000 kroner
værd. Man får ikke en ny bil - og må selv leve med de risici, der med
rimelighed følger med en bil i den pågældende prisklasse. Hvis den
pågældende bilmodels motor fx er kendt for at smide pakningen omkring
250.000 km og km-tælleren står på 249.998, er det ikke en skjult risiko
for køber.

Jeg er enig i, at ifald forhandleren har fortiet manglen, er der tale om
svig... men teknisk set kræver det så vidt jeg ved kun et øjeblik for en
toppakning at sprænges.
Jeg er derfor bange for, at der først skal indhentes en udtalelse fra en
"motorekspert" på den pågældende model, før det med sikkerhed kan
fastslås om forhandleren skal betale... og skal vi se lidt praktisk på
det, er det vel spørgsmålet om det overhovedet kan betale sig at starte
dette maskineri for 1500 kroner.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-04-07 17:52

Jesper Brock skrev den 18-04-2007:

> [...]
> spørgsmålet om det overhovedet kan betale sig at starte dette maskineri for

Det er self. klart at man ikke får mere end man betaler for. Men selvom
26.000 ikke er mange penge for en bil, må man i det mindste kunne
forvente at motoren ikke er defekt. Men det er self. en vurderingssag.
Men som udg. pkt. mener jeg at det må gælde.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen