Regler om opsigelse?
Fra : Henning Lund

Dato : 16-04-07 19:21

En bekendt af os har fået et job som hun troede lige var sagen.
Hun blev ansat efter funktionærreglen men de første 2 mdr var en
slags prøvetid, så der var der 14 dages opsigelse fra
arbejdsgiver og tager.
Hun kan bare slet ikke med chefen efter nogle uoverensstemmelser,
så jeg blev bedt om at finde ud af hvad der sker, hvis hun
udebliver fra jobbet efter opsigelsen er indgivet fra hende?
Det er et par dage siden hun skriftligt afleverede opsigelsen,
men det er slet ikke blevet bedre med forholdet dem imellem, så
jeg kan levende forestille mig et dilemma det må være.

Hvad sker der hvis hun bliver væk?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Codexx

Dato : 16-04-07 19:46

Henning Lund wrote:
> En bekendt af os har fået et job som hun troede lige var sagen.
> Hun blev ansat efter funktionærreglen men de første 2 mdr var en
> slags prøvetid, så der var der 14 dages opsigelse fra
> arbejdsgiver og tager.

Jep.

> [...]
> men det er slet ikke blevet bedre med forholdet dem imellem, så
> jeg kan levende forestille mig et dilemma det må være.

Arbejdsgiver kan hæve ansættelsesforholdet med øjeblikkelig virkning, da
funktionæren groft har misligholdt aftalen. Altså ingen løn fra den dag hun
stopper med at møde. Derudover kan Arbejdsgiver kræve erstatning:

Funktionærlovens § 4:
§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller
forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af
grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har arbejdsgiveren
ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I tilfælde af ulovlig
udeblivelse eller forladen af tjenesten har arbejdsgiveren, medmindre
særlige omstændigheder foreligger, mindst krav på en erstatning svarende til
en halv måneds løn.
--------

Det antages dog, at når funktionæren er ansat på prøve med 14 dages
opsigelse kan arbejdsgiveren kun kræve en udokumenteret erstatning for de
resterende dage indtil funktionæren ville være stoppet. Hvis hun således har
7 dage tilbage kan arbejdsgiver kræve erstatning, i form af 7 dages løn,
uden dokumentation.

/Bacher

Fra : Henning Lund

Dato : 16-04-07 19:51

Codexx skrev:
> [...]
> være stoppet. Hvis hun således har 7 dage tilbage kan
> arbejdsgiver kræve erstatning, i form af 7 dages løn, uden

Hvis hun bliver syg, forlænges opsigelsen så?

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-04-07 19:56

Henning Lund wrote:

> Hvis hun bliver syg, forlænges opsigelsen så?

Nej.

--
Jesper Lund

Fra : Henning Lund

Dato : 16-04-07 20:01

Jesper Lund skrev:

> Nej.

Ok og det er der 100% garanti for?
Jeg vil ikke lade det gå videre til hende, hvis det viser sig at
hun melder sig syg for ikke at døjes med uoverensstemmelserne
dem imellem, og evt så alligevel kommer i klemme..

Fra : Codexx

Dato : 16-04-07 20:19

Henning Lund wrote:

> Ok og det er der 100% garanti for?
> Jeg vil ikke lade det gå videre til hende, hvis det viser sig at
> hun melder sig syg for ikke at døjes med uoverensstemmelserne
> dem imellem, og evt så alligevel kommer i klemme..

Så er hun jo næppe berettiget til at sygemelde sig!

/Bacher

Fra : Henning Lund

Dato : 16-04-07 20:28

Codexx skrev:

> Så er hun jo næppe berettiget til at sygemelde sig!
>
> /Bacher

Det kan jeg ikke udtale mig om, men nogle er mere sarte end andre
rent psykisk, så måske?

Fra : joke

Dato : 17-04-07 07:55

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i meddelelsen

> Det kan jeg ikke udtale mig om, men nogle er mere sarte end andre rent
> psykisk, så måske?

Nu ved jeg ikke om hun er medlem af en akasse, såfremt hun er det vil hun
muligvis rende ind i en karantæne da hun selv har sagt op. hvad der sker
hvis man er på kontanthjælp aner jeg ikke
..
med læs evt her
http://www.prosa.dk/akasse/raadighed_selvforskyldt_ledighed.shtml

hilsen

Johnny

Fra : Henning Lund

Dato : 17-04-07 16:51

joke skrev:

> [...]
> det vil hun muligvis rende ind i en karantæne da hun selv har
> sagt op. hvad der sker hvis man er på kontanthjælp aner jeg

Lige en opfyldning på div. svar, der står intet om sygdom i
hendes kontrakt har hun oplyst, ang. a kasse, så er hun ikke i
nogen, men tog jobbet for at komme hjemmefra.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-04-07 20:43

Henning Lund wrote:

> Ok og det er der 100% garanti for?

Der er "garanti" for at opsigelsesvarslet ikke forlænges pga sygdom.

> Jeg vil ikke lade det gå videre til hende, hvis det viser sig at
> hun melder sig syg for ikke at døjes med uoverensstemmelserne
> dem imellem, og evt så alligevel kommer i klemme..

Man skal selvfølgelig være syg for at melde sig syg.

Du kan overveje at checke hendes kontrakt. Står der at arbejdsgiveren
kan kræve lægeerklæring ved mere end 4 sygedage? Ellers kan
arbejdsgiveren først kræve en lægeerklæring efter 14 dage, jf.
funktionærlovens §5, stk. 4.

--
Jesper Lund