Inkasso
Fra : mfn

Dato : 15-04-07 15:03

Hvad er den "korrekte" fremgangsmåde, hvis et firma har sendt en tli inkasso
selvom man ikke mener at have modtaget den påståede vare / ydelse?

Konkret drejer det sig om en kildevands-beholder som de mener at have
leveret for mange tusinde kroner vand til, men vi er altså kun 2 i
husstanden så jeg vil gerne se noget dokumentation på dette.

Skriver jeg til firmaet eller inkasso? Kan de putte mig i RKI så længe jeg
er uenig i fordringen? OG hvad skal jeg skrive... ;) - og det skal vel
sendes anbefalet og alt muligt fint ik?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-04-07 15:11

mfn explained on 15-04-2007 :
> Hvad er den "korrekte" fremgangsmåde, hvis et firma har sendt en tli inkasso
> selvom man ikke mener at have modtaget den påståede vare / ydelse?

Du fortæller inkassobureauet at du ikke er enig i at du skylder penge
og du fortæller firmaet der mener du skylder penge at du ikke er enig i
kravet.

> Skriver jeg til firmaet eller inkasso?

Begge.

> Kan de putte mig i RKI så længe jeg
> er uenig i fordringen?

Ikke med mindre de får rettens ord for at de har et krav mod dig.

> OG hvad skal jeg skrive... ;) - og det skal vel
> sendes anbefalet og alt muligt fint ik?

Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
dækker.

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"It is our responsibilities, not ourselves, that we should take
seriously." - Peter Ustinov

Fra : mfn

Dato : 15-04-07 15:23

> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
> dækker.

Ok tak... skal det sendes anbefalet?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-04-07 15:28

mfn brought next idea :

> Ok tak... skal det sendes anbefalet?

Det er jo altid en god ide

"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been
more specific." - Lily Tomlin

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-04-07 15:52

Henrik Stidsen frembragte:
> mfn brought next idea :

> Det er jo altid en god ide

Det er altid en god ide, men ikke altid nødvendigt.
Behold dog at bevismæssige årsager en kopi af begge breve (både til
inkassofirmaet og "vandfirmaet")

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : mfn

Dato : 15-04-07 16:01

Ok... hvis jeg forsøger med en mail først og de svarer på den er det så
bevis nok for at de har modtaget mit skriv inden jeg kaster for meget mønt
efter postDK?

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-04-07 16:07

Følgende er skrevet af mfn:

> Ok... hvis jeg forsøger med en mail først og de svarer på den er det så
> bevis nok for at de har modtaget mit skriv inden jeg kaster for meget mønt
> efter postDK?

Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
Men hvis de besvarer din mail, kan de næppe påstå, at de aldrig har
modtaget den.

Print for en god ordens skyld den mail du sender til dem ud og gem den.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : mfn

Dato : 15-04-07 16:13

> [...]
> modtaget den.
>
> Print for en god ordens skyld den mail du sender til dem ud og gem den.

Ok tak.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-04-07 16:19

On Sun, 15 Apr 2007 17:06:56 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:

>Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.

Off-topic, men det er modtagerserveren som bestemmer om afsender skal
have en ønsket kvittering. Det bestemmer man ikke bare selv.

/Brian
--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-04-07 16:19

Brian B. Christensen sendte dette med sin computer:

> Off-topic, men det er modtagerserveren som bestemmer om afsender skal
> have en ønsket kvittering. Det bestemmer man ikke bare selv.
>
> /Brian

Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
at modtager blot kan trykke nej).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-04-07 16:37

On Sun, 15 Apr 2007 17:19:02 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:

> [...]
>modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,

Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
det ellers er sat op på denne måde.

Mvh. Brian

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-04-07 16:40

Den 15-04-2007, skrev Brian B. Christensen:

> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
> det ellers er sat op på denne måde.
>
> Mvh. Brian

Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan trykke
ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan retur.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-04-07 20:29

Christian Madsen wrote:

> Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan
> trykke ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan
> retur.

Lidt OT, men jeg vil egentlig generelt fraråde at man beder om
afsenderkvittering via sit mailprogram. Det øger risikoen for at din
mail filtreres væk i et spamfilter uden at du får det at vide. Spammere
bruger nemlig den slags i stor stil for at validere mail adresser...

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-04-07 22:52

Jesper Lund skrev den 15-04-2007:

> [...]
> filtreres væk i et spamfilter uden at du får det at vide. Spammere bruger
> nemlig den slags i stor stil for at validere mail adresser...

Okay, det var jeg ikke klar over.
Jeg gør det nu heller ikke generelt. Det kan godt i det lange løb virke
irriterende for modtageren at skulle acceptere dem.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-04-07 07:51

Brian B. Christensen skrev:

> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
> det ellers er sat op på denne måde.

Det er ikke mailserveren (MTA - Mail Transfer Agent) der bestemmer, det
er mailprogrammet (MUA - Mail User Agent). For lige at nørde emnet
totalt til :p

Se eventuelt RFC 2298: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2298.html

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-07 09:29

Christian Andersen skrev:

> Det er ikke mailserveren (MTA - Mail Transfer Agent) der bestemmer, det
> er mailprogrammet (MUA - Mail User Agent). For lige at nørde emnet
> totalt til :p

Så enkelt er det ikke. Jeg har lige forhørt mig i debatgruppen om
mail, og der er tre-fire forskellige headere der kan angive at
man ønsker kvittering, og der er visse servere der stripper de
linjer og altså forhindrer at modtageren opdager at der blev bedt
om kvittering.

Det rejste så et interessant juridisk problem:

Er det lovligt?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 16-04-07 09:52

> Det rejste så et interessant juridisk problem:
>
> Er det lovligt?

Grundlæggende er det da lovligt for modtageren af en mail at fjerne dele af
indholdet.
Indeholder de fjernede dele information, som forpligter afsender eller
modtager i juridisk forstand (feks. en tilbudsaccept el. lign), så er
modtageren alligevel bundet af indholdet (det er principielt kommet frem, og
burde også være kommet til hans kundskab).
Det er der ikke tale om, hvis det alene angår en anmodning om kvittering for
modtagelsen.

Jeg kan ikke lige se, at der skulle være en juridisk ret til at få en
kvitteringsanmodning frem til modtageren (endsige, at modtager skal besvare
anmodningen).

Hvis mailstripningen foretages af en leverandør (feks. mailhotel) uden
modtagers vidende eller accept, så er det formodentlig ikke i
overensstemmelse med aftalen mellem modtager og leverandøren, og derfor ikke
i orden.
Det er for så vidt afsender uvedkommende.

/Per