Indkaldelse til generalforsamling - hvor g~
Fra : Anders

Dato : 13-04-07 21:28

Er der ikke et eller andet med, at der nu er kommet nye regler for, i
hvor god tid der skal indkaldes til ordinær generalforsamling i
foreninger osv (noget med min. 4 uger før mødet)? Og at det skal være
afviklet senest d. 31/5?

Hvor kan man finde en helt konkrete bestemmelse på nettet?

Og gælder dette også generalforsamlinger i fx. pensionskasser?

Jeg har nemlig lige fået en indkaldelse til ordinær generalforsamling i
min pensionsforening, mandag d. 23/4 (altså om 10 dage).

Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-07 21:43

Den 13-04-07 22.28 skrev Anders følgende:

> Hvor kan man finde en helt konkrete bestemmelse på nettet?

Du finder reglerne i foreningens vedtægter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Anders

Dato : 14-04-07 08:57

Kim Ludvigsen skrev:
> Du finder reglerne i foreningens vedtægter.

JA, men problemet ved vores ejerforening var, at vores gamle vedtægter
ang. indkaldelse ikke længere være gældende pga. de nye regler. Vi kunne
så stemme om ændring af vores vedtægter ved den næste generalforsamling.
Men indtil da var de nye regler altså gældende.

Jeg har ledt og ledt på nettet, men kan intet finde. Dog har jeg set, at
RIGTIG mange foreninger osv pludselig har 4 ugers indkaldelse til
generalforsamling!

Jeg har spurgt min pensionskasse, hvor direktøren har svaret, at han vil
undersøge sagen.

Anders

Fra : enkvinde

Dato : 14-04-07 10:15

"Anders" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> generalforsamling!
>
> Jeg har spurgt min pensionskasse, hvor direktøren har svaret, at han vil

Der er kun 1 sæt vedtægter for jeres forening, som er gældende. De gamle
vedtægter er gældende indtil de nye træder i kraft.

Så derfor er det stadig i jeres egne vedtægter, at du skal finde hvor lang
tid før, indkaldelsen skal finde sted.

Hvis det ikke står beskrevet i de vedtægter som er gældende nu, jamen så har
I ingen krav om, hvor lang tid før der skal indkaldes.

Hilsen Eva

Fra : Lasse

Dato : 17-04-07 19:20

> [...]
> generalforsamling!
>
> Jeg har spurgt min pensionskasse, hvor direktøren har svaret, at han vil

Hej Anders

Du har ganske ret i at der d. 1/1 2006 var en del ejerforeninger der fik nye
vedtægter, uanset de ikke selv direkte godkendte disse på en
generalforsamling. Den 14 december 2004 kom der ny bekendtgørelse om
normalvedtægt for ejerforeninger, hvilket betød at allerede stiftede
ejerforeninger ville have disse vedtægter medmindre andre vedtægter var
vedtaget i foreningen og tinglyst på ejendommen. Og i den nye normal vedtægt
er fristen netop 4 uger for indkaldelse til ordinær generalforsamling. Så
med mindre din ejerforening har tinglyste vedtægter på ejendommen fik du nye
vedtægter i januar 2006.
Du kan fnde vedtægterne på retsinfo.dk hvis du søger på normalvedtægt i
populærtitel.
Hvis I ender med at vedtage nye vedtægter på generalforsamlingen skal I
huske at tinglyse disse, ellers er det stadig normalvedtægten der er den
gældende.

/Lasse

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-07 11:47

Anders skrev den 13-04-2007 22:28:
> [...]
> hvor god tid der skal indkaldes til ordinær generalforsamling i
> foreninger osv (noget med min. 4 uger før mødet)? Og at det skal være

Hvor skulle de regler komme fra?

Det er op til den enkelte forening at bestemme hvornår en
generalforsamling finder sted.
Det er dog naturligt at ligge den 1-4 måneder efter regnskabsårets
afslutning, som oftest er 31. december.

> Hvor kan man finde en helt konkrete bestemmelse på nettet?

Se din forenings hjemmeside.

> Og gælder dette også generalforsamlinger i fx. pensionskasser?

Du kan ikke samligne pensionkassers vedtægter og ejerforenings
vedtægter.

Det er lidt andre forhold for en pensionskasse fx kan pensionskassen
have medlemmer over hele landet, hvor en ejerforening - i sagens natur -
er mere lokal.

> Jeg har nemlig lige fået en indkaldelse til ordinær generalforsamling i
> min pensionsforening, mandag d. 23/4 (altså om 10 dage).

Det kan være, at den har været i dagspressen med selve indkaldelsen og
det papir du har fået er dagsordenen.

Ud fra hvad du har fortalt er der kan der ikke kommes nærmere.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til