Grænsen for "sort arbejde"
Fra : Noreply

Dato : 12-04-07 08:11

Hvor går grænsen for et udført stykke arbejde juridisk er "sort".

Hvis en faglært udfører fagligt arbejdet og får penge for det udenom skat?

Er det kun når der er betaling indblandet.
For det kan vel ikke gælde "gratisydelser", eller gensidig hjælp.

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 12-04-07 09:07

"Noreply" <norep@qwsx.ddd> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det kun når der er betaling indblandet.
> For det kan vel ikke gælde "gratisydelser", eller gensidig hjælp.

Jo da - gratisydelser eller gensidig hjælp er da bare betaling i en form for
naturalier - og 'bananer' sidestilles i den sammenhæng med kroner.

Knud

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 09:34

"Noreply" <norep@qwsx.ddd> skrev i en meddelelse
> Hvor går grænsen for et udført stykke arbejde juridisk er "sort".

Sort arbejde er ikke en juridisk betegnelse, så spørgsmplet er svært at
svare på.
'Sort' kan omfatte feks. momssvindel, skattesnyd og afgiftssvindel, så det
er et meget omfattende arbejde.

> Hvis en faglært udfører fagligt arbejdet og får penge for det udenom skat?

Hvis der er tale om arbejde (det er lige meget om man er faglært eller ej)
skal der betales skat af alle indtægter i den forbindelse. Det dækker
principielt også hvis man bliver betalt i andet end penge (feks. bytte af
maling af en garage for en halv eller hel gris).

> Er det kun når der er betaling indblandet.
> For det kan vel ikke gælde "gratisydelser", eller gensidig hjælp.

Hvornår vennetjenester (som ikke er skattemæssigt interessante) skifter til
at blive udveksling af tjenesteydelser (som skal beskattes, er ikke til at
sige generelt. Det må blive en konkret vurdering.
For nogen tid siden hørte jeg om et projekt, som var en internetportal, hvor
man kunne annoncere sine behov for hjælp, og tilsvarende tilbyde assistance
til andre. Udvekslingen af dette skulle håndteres med et pointsystem, så man
kunne få tingene til at gå op. Den form for organiseret hjælpetjeneste blev
af skattevæsenet betegnet som skattepligtige udvekslinger af
tjenesteydelser.

Omvendt er det ikke skattepligtigt at hjælpe den gamle nabo med at fælde et
træ en enkelt gang, - heller ikke selvom han giver en dram bagefter

/Per

Fra : Bekan

Dato : 12-04-07 10:30

per christoffersen wrote:
> "Noreply" <norep@qwsx.ddd> skrev i en meddelelse
>
> Sort arbejde er ikke en juridisk betegnelse, så spørgsmplet er svært
> at svare på.

Ja, helt klart.

> 'Sort' kan omfatte feks. momssvindel, skattesnyd og afgiftssvindel,
> så det er et meget omfattende arbejde.

Og meget mere. Men ikke nødvendigvis.

> [...]
> gå op. Den form for organiseret hjælpetjeneste blev af skattevæsenet
> betegnet som skattepligtige udvekslinger af tjenesteydelser.

Gad vide hvordan det vurderes i.f.t i Jehovas Vidner når de farer omkring og
bygger huse til hinanden.

> Omvendt er det ikke skattepligtigt at hjælpe den gamle nabo med at
> fælde et træ en enkelt gang, - heller ikke selvom han giver en dram
> bagefter

Principielt er drammen skattepligtig.
Hvis naboen var yngre, ville det gøre en forskel? Eller hvis det var to
træer?

Spørgsmålet var, hvor går grænsen?

Du siger to ting, 1) principielt er der ingen grænse og 2) det må blive en
konkret vurdering i hver enkelt sag.
For at det ikke skal være en regelret vilkårlig afgørelse, så burde det være
en måde hvorpå man ville vide at det er skattemæssig interessant?

Kan man undre sig om folk er forvirrede?

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 11:49

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Du siger to ting, 1) principielt er der ingen grænse og 2) det må blive en
> konkret vurdering i hver enkelt sag.

Principielt er der en grænse. Men hvor den ligger i prkasis kræver mere
detlajeret viden end jeg har.

> For at det ikke skal være en regelret vilkårlig afgørelse, så burde det
> være en måde hvorpå man ville vide at det er skattemæssig interessant?

Man kan altid spørge Skat. En ikke nindende tilkendegivelse er så vidt jeg
husker gratis. Hvis amn vil have en bindende forhåndstilkendegivelse koster
det et gebyr.

> Kan man undre sig om folk er forvirrede?

Ja, det gør jeg ihvertfald. For hovedparten af alle vores dagligdags
aktiviteter er det fuldstændig klart, om de er skattepligtige eller ej. Så
er der nogen grænsetilfælde, men dem synes jeg sjældent man oplever i
praksis.
Problemet er nok, at 'folk' ikke bruger muligheden for at få vejledning hos
Skat. Det er ellers ganske oplagt, og endda ikke særlig svært (man må
desværre bare leve med lidt ventetid i telefonen).

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 13:52

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Principielt er der en grænse. Men hvor den ligger i prkasis kræver mere
> detlajeret viden end jeg har.

Okay, - det er måske en smule mere mudret en som så.

Afgørelsen om den føromtalte time-bank ligger her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1540517&vID=0

Den rummer også en indføring i de principielle overvejelser om vennetjenster
mv.

/Per

Fra : Noreply

Dato : 12-04-07 13:35

> "Noreply" <norep@qwsx.ddd> skrev i en meddelelse
>
> Sort arbejde er ikke en juridisk betegnelse, så spørgsmplet er svært at
> svare på.

Måske er det fordi SKST går glib af skatten for betalingen.

Så kan man måske gå den anden vej og sige hvad reelt arbejde er rent
juridisk,
kunne det være indgåelse af en aftale om gensidige ydelser.

Lidt tankespind:

Hvis jeg får udført et stykke arbejde, og betaler for det,
skal der svares skat at det jeg betaler, det er altså hvad arbejdet er værd
rent skattemæssigt, men hvis man forlanger naturalier som betaling hvordan
kan man så blive beskattet
f.eks. hvis jeg betaler 1.000 brugte mursten for at få revet en mur ned og
kørt bort, kan man så lige smide de 250
mursten af på skattekontoret, hvis det er det er 25% der skal betales i
skat?

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 13:49

> [...]
> kørt bort, kan man så lige smide de 250
> mursten af på skattekontoret, hvis det er det er 25% der skal betales i

Hvad tror du selv?
nej vel? - og man kan heller ikke betale skatteværdien af fri telefon med en
halv telefon eller ved at love at ringe til Skat halvdelen af tiden.

/Per

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 12-04-07 14:08

> [...]
> kørt bort, kan man så lige smide de 250
> mursten af på skattekontoret, hvis det er det er 25% der skal betales i

Det er jo ikke vanvitigt svært - man omregner da bare disse mursten til en
eller anden værdi - om nødvendigt ved at at sætte en 'vurderingsmand' på som
på fagligt forsvarligt grundlag kan vurdere naturalydelsens pengemæssige
værdi.
Så indregner man den værdi i beskatningsgrundlagget - og volá der beregnes
skat som enhver anden indtægt du har opnået.

Knud

Fra : Henning

Dato : 12-04-07 12:08

On Thu, 12 Apr 2007 09:11:09 +0200, "Noreply" <norep@qwsx.ddd> wrote:

> [...]
>
>Er det kun når der er betaling indblandet.
>For det kan vel ikke gælde "gratisydelser", eller gensidig hjælp.

Er du murer må du ikke hjælpe naboen med murerarbejde, men gerne
tømrer-arbejde.

Fra : Bekan

Dato : 12-04-07 12:55

Henning wrote:

> Er du murer må du ikke hjælpe naboen med murerarbejde, men gerne
> tømrer-arbejde.

Wow!!!

Fra : Bjarne

Dato : 12-04-07 13:16

Henning skrev:

> Er du murer må du ikke hjælpe naboen med murerarbejde, men gerne
> tømrer-arbejde.

Og en programmør må ikke lave en hjemmeside for naboen, men gerne klippe
hans hæk?
Mens en gartner til gengæld ikke må beskære en busk for sin gamle far?
Og en chauffør må ikke køre naboen en tur på sygehuset?
Og en læge må ikke yde førstehjælp?
Eller en massør gnubbe genboens ryg?

Eller hvad hvis en professionel laver noget ulønnet henne i foreningen?

Hvaaad må man så?

Skal man ikke i et eller andet omfang kunne bevise, at der faktisk er en
fortjeneste på arbejdet?

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-04-07 15:45

Bjarne skrev den 12-04-2007 14:16:

> Og en læge må ikke yde førstehjælp?

Lige netop læger har faktisk en forpligtelse til at hjælpe.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henning

Dato : 12-04-07 15:57

On Thu, 12 Apr 2007 16:45:12 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Lige netop læger har faktisk en forpligtelse til at hjælpe.

OT - og er oftest de dårligste til det Hvornår har en hjernikirug
sidst givet hjertemassage eller bare kunstig åndedræt for den sags
skyld...

Fra : alexbo

Dato : 12-04-07 16:14

"Henning" skrev

> OT - og er oftest de dårligste til det Hvornår har en hjernikirug
> sidst givet hjertemassage eller bare kunstig åndedræt for den sags
> skyld...

Men du mener at selve det at han er læge,
gør ham ringere end alle andre der ikke har prøvet hverken det ene eller det
andet.

Hvis læger ringere end gennemsnittet til førstehjælp, må vi da se på
lovgivningen angående uddannelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 12-04-07 20:18

On Thu, 12 Apr 2007 17:14:27 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>andet.
>
>Hvis læger ringere end gennemsnittet til førstehjælp, må vi da se på

Mange almindelige danskere gennefører hvert år et livredningskursus.
Det er ikke et krav for at være læge - derfor er standardreaktionen
ved hjertestop "Er der en læge til stede" ofte forkert reaktion.

Fra : Bjarne

Dato : 12-04-07 17:13

Henning skrev:

> OT - og er oftest de dårligste til det Hvornår har en hjernikirug
> sidst givet hjertemassage eller bare kunstig åndedræt for den sags
> skyld...

Hjernekirurger har i det mindste det bedste kendskab til de helt
nøjagtige konsekvenser af om den slags ydes meget hurtigt.

Bjarne

Fra : Noreply

Dato : 12-04-07 13:27

> Er du murer må du ikke hjælpe naboen med murerarbejde, men gerne
> tømrer-arbejde.

Det var noget i den retning jeg faktisk havde i tankerne, men det er sikkert
svært at definere.