Rettigheder til videreudvikling af program~
Fra : Kenneth

Dato : 11-04-07 22:00

Hej alle

På universitetet har jeg sammen med en gruppe (på fire) afleveret et
projekt, bestående af en rapport og et produkt (Pc applikation).

Tingen er at jeg ønsker at fortsætte udviklingen af produktet og på sigt
gøre det kommercielt. Problemstillingen er imidlertid om hvorvidt jeg
juridisk kan fortsætte uden resten af gruppen, uden på et senere tidspunkt
at komme i problemer med resten af "gruppen"?

Situationen er den, at under hele projekt forløbet skrev de tre fra gruppen
rapport, mens jeg så udviklede og implementerede produktet, og derefter
dokumenterede programmet. Efter endt uddannelse har jeg kontaktet to af de
den daværende gruppe (den fjerde person er fra Kina og bor der nu, så jeg
kan ikke komme i kontakt med vedkommende), for at høre om interesse for at
videreudvikle produktet, men eftersom de ikke kan programmerer, mente de jo
selvfølgelig at deres rolle måske var lidt begrænsede. Jeg foreslog at mens
jeg programmerede videre, kunne de undersøge muligheder for tilskud fra
fonde mv. til opstart af eventuel virksomhed - det er så to måneder siden
nu, og jeg har ikke hørt noget siden. Nu er det jo så at jeg tænker på at
fortsætte og opstarte egen virksomhed uden de resterende. Men jeg vil nødig
blive nødsaget til at dele et eventult overskud, med resten af "gruppen" om
10 år, fordi de skrev en rapport :)

Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-07 22:17

> [...]
> vil nødig blive nødsaget til at dele et eventult overskud, med resten af
> "gruppen" om 10 år, fordi de skrev en rapport :)

Så få det skriftligt - at de frasiger sig enhver del i videreudvikling af
programmet. Få en advokat til at formulere det, så du er sikker på at være
dækket ind. Penge kan gøre sjove ting ved folk senere.

Mvh Maria

Fra : Kenneth

Dato : 11-04-07 22:31

> [...]
> programmet. Få en advokat til at formulere det, så du er sikker på at være
> dækket ind. Penge kan gøre sjove ting ved folk senere.

Netop! Penge kan gøre mange sjove ting ved folk senere. Problemet er dog at
de jo ikke har noget ud af at skrive under på at frasige sig enhver del i
videreudviklingen. De kan dog gå hen og tabe en del på sigt, hvis de gør. Og
tingen er at de med sikkerhed kan se et kæmpe protientale i applikationen,
rent økonomisk, problemet er bare at de ikke kan programmere og dermed ikke
kan deltage i udviklingen.

Er det bindende hvis jeg skriver en mail, hvori jeg beder dem om at frasige
sig enhver del i videreudviklingen og derefter får positivt svar? Eller skal
der være underskrift i parpirform?

Mvh
Kenneth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-07 22:51

> [...]

> applikationen, rent økonomisk, problemet er bare at de ikke kan
> programmere og dermed ikke kan deltage i udviklingen.

I bund og grund kommer det jo an på om der overhovedet er et
rettighedsproblem på idéen/grundlaget, for så vidt jeg kan se er der ingen
tvivl om at du har retten til selve programmet, når det ikke er udviklet i
samarbejde med en virksomhed eller som ansat i en virksomhed.

Prøv at spørge de andre hvem der har retten til selve programmet. Det kan
være at svaret hjælper dig videre.

Husk i øvrigt at udvikling er meget andet end programmeringen -
programmeringen er faktisk den mindste del både økonomisk og tidsmæssigt.

Mvh Maria

Fra : Kenneth

Dato : 11-04-07 22:58

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
>
> Husk i øvrigt at udvikling er meget andet end programmeringen -
> programmeringen er faktisk den mindste del både økonomisk og tidsmæssigt.

Ideen til produktet er faktisk oprindeligt min kone's, jeg foreslog det
herefter for gruppen, hvorefter de accepterede ideen.

Off topic:
Ja udvikling er meget andet end programmeringen, men øvrige kvalifikationer
til systemudvikling, markedsføring, økonomi osv osv. er ikke at finde hos de
pågældende personer. Dertil skal jeg senere have hjælp udefra :)

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 11-04-07 22:44

"Kenneth" <thematrix@NOSPAMtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> På universitetet har jeg sammen med en gruppe (på fire) afleveret et
> projekt, bestående af en rapport og et produkt (Pc applikation).

Du skal evt også lige undersøges hvad jeres vejleder og universitetet siger
til det. Hvis jeres projekt var endt i et patent, ville jeres vejleder og
universitetet være berettiget til en andel af des værdi.
Sådan er det i hvert fald her på Aalborg universitet.
Mvh. Anders Lund

Fra : Kenneth

Dato : 11-04-07 22:52

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> wrote in message
> [...]
> vejleder og universitetet være berettiget til en andel af des værdi.
> Sådan er det i hvert fald her på Aalborg universitet.

Nu er det tilfældigvis Aalborg Universitet der er tale om her :)

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? Siger du at, hvis jeg har udviklet
et produkt på universitetet, og sidenhen vælger at videreudvikle det - så
skal universitetet og vejleder have del i et eventulet overskud? Eller er
det kun i tilfælde af at der tages patent på produktet? Og er det i tilfælde
af at der bliver taget patent under udviklingen på universitetet eller er
dette også gældende hvis der tages patent efter afsluttet uddandelse?

Mvh
Kenneth

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 12-04-07 16:19

> [...]
> i tilfælde af at der bliver taget patent under udviklingen på
> universitetet eller er dette også gældende hvis der tages patent efter

Jeg ved ikke så meget om det. Jeg har dog læst at da en gruppe på
sundhedsteknologiuddannelsen gjorde en stor opdagelse i deres projekt, og
senere solgte patentet for op imod 100mio kr, tilfaldt en andel vejlederen
og en andel universitetet foruden de studerende selv.
Det syntes jeg egentligt også er fair nok, sjældent vil studerende nå særlig
langt hvis de ikke kan få hjælp fra deres vejleder og han er jo ansat af
universitetet.
Evt kan de hjælpe dig på http://www.patent.aau.dk/

mvh
Anders Lund

Fra : Peter Nirleben

Dato : 12-04-07 19:21

> Det syntes jeg egentligt også er fair nok, sjældent vil studerende nå
> særlig langt hvis de ikke kan få hjælp fra deres vejleder og han er jo
> ansat af universitetet.

Det er godt nok noget der vrierer. Da jeg i sin tid skrev speciale, som
faktisk havde en del nyskabelser og deraf følgende højeste karakter, da fik
jeg meget meget lidt hjælp af vejleder. Hans assistance bestod i "det afsnit
står nok bedre her" og "der er en stavefejl". Hvde jeg tjent penge på
projektet, og havde jeg skullet dele med ham, så var jeg blevet slemt
negativ.
Vejlederreglerne for bachelor- og kandidatprojekter er metet løse og mn har
end ikke krav på en vejleder med faglig indsigt i emnet, så en grundregel om
deling med vejleder, det er ikke rimeligt.