Ansvar for at brev når frem ?
Fra : t-t-one

Dato : 11-04-07 17:40

Hejsa Jura-Gruppe

Jeg har en lille virksomhed, hvor en kunde har bestilt en varer. Varen er
betalt, og jeg har afsendt varen som et almindelig brev gennem postdanmark
d. 3/4.
Jeg får idag så en mail fra kunden af at han endnu ikke har modtaget hvad
han har bestilt, hvilket for mig lyder underligt da det jo idag er d. 11/4.
Men så kom jeg i tanke om! Hvem har egentligt ansvaret for at brevet med
ordren når frem ?
Kunde kan jo selvfølgelig tro at jeg aldrig har sendt det ?
og modsat kan jeg jo tro at kunden bare vil have en ekstra varer ?

Hvad gør man lige i sådan en situation ? Man kan jo sende rekommanderet
fremover, men det er jo noget dyrere og de flest kunder "gider" ikke at
betale de dyre porto priser for små bestillinger.

Det skal så siges at det er første gang i over 2 år jeg kommer ud for det,
så det er såmænd ikke det helt store problem, men kunne godt tænke mig at
høre hvad der egentligt er at gøre i sådan en sag ?

Nå, alt for nu. Håber I har haft en god påske :)

t-t-one

Fra : Holst

Dato : 11-04-07 17:47

t-t-one wrote:

> Men så kom jeg i tanke om! Hvem har egentligt ansvaret for at brevet med
> ordren når frem ?

Ved forbrugerkøb er det dit ansvar, indtil kunden står med varen i hånden.

> Hvad gør man lige i sådan en situation ? Man kan jo sende rekommanderet
> fremover, men det er jo noget dyrere og de flest kunder "gider" ikke at
> betale de dyre porto priser for små bestillinger.

Ja, det er muligheden. Du må jo holde udgiften til at sende
rekommanderet op imod tabet ved, at kunder så søger andre steder hen.
Eftersom langt de fleste forsendelser heldigvis kommer frem, er det
sikkert billigst i ny og næ at sende en ektstra pakke frem, når kunden
oplyser, at han ikke har modtaget varen.

> Det skal så siges at det er første gang i over 2 år jeg kommer ud for det,
> så det er såmænd ikke det helt store problem, men kunne godt tænke mig at
> høre hvad der egentligt er at gøre i sådan en sag ?

Du henvender dig naturligvis til den distributør, som du har valgt til
at varetage forsendelsen, og indgiver en klage. Det får du næppe noget
ud af, idet der givetvis står noget i deres betingelser om, at såfremt
den ikke er sendt rekommanderet, så sker det på eget ansvar.

Fra : Codexx

Dato : 11-04-07 18:19

Holst wrote:

> Ved forbrugerkøb er det dit ansvar, indtil kunden står med varen i
> hånden.

Som udgangspunkt ja, men lige netop Købelovens § 73 som omhandler
leveringsstedet ved forbrugerkøb kan fraviges ved aftale, jf. KBL § 1 stk. 1
jf. stk. 2.

/Bacher

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-04-07 18:34

Codexx wrote:

> Som udgangspunkt ja, men lige netop Købelovens § 73 som omhandler
> leveringsstedet ved forbrugerkøb kan fraviges ved aftale, jf. KBL § 1
> stk. 1 jf. stk. 2.

Herved forudsætter du at der ikke er tale om fjernsalg (lov om visse
forbrugeraftaler)?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jubii

Dato : 11-04-07 21:30

> Ved forbrugerkøb er det dit ansvar, indtil kunden står med varen i hånden.

Ja varen, ikke brevet. Det er Post Danmark der har ansvaret for selve brevet
når frem.

> [...]
> fleste forsendelser heldigvis kommer frem, er det sikkert billigst i ny og
> næ at sende en ektstra pakke frem, når kunden oplyser, at han ikke har

Send ordrer som erhvervspakke incl. trac&trace så er der forholdsvis godt
styr på hvor pakken er eller har været.

> [...]
> idet der givetvis står noget i deres betingelser om, at såfremt den ikke
> er sendt rekommanderet, så sker det på eget ansvar.

Post Danmark gør sig faktisk anstrengelser for at finde selv et alm. brev,
de skal blot have noget at gå efter, og her er en tydelig afsender af en vis
vigtighed. Eller et logo, et klistermærke, eller lign.

Fra "postloven": BEK nr 1313 af 14/12/2004:
§ 16. Postvirksomheden skal sikre, at brugerne af de postale tjenesteydelser
har adgang til gennemsigtige, enkle og overkommelige procedurer for
behandling af klager, særligt i tilfælde af forsinkelse, bortkomst, herunder
tyveri, eller beskadigelse af forsendelser.

Stk. 2. Postvirksomheden skal udarbejde forretningsbetingelser, der bl.a.
oplyser brugeren om:

1) Mulighederne for at klage til postvirksomheden.

2) Reklamations- og forældelsesregler.

3) Erstatningsbetingelser i tilfælde af forsinkelse, bortkomst, herunder
tyveri, eller beskadigelse af forsendelser.

Stk. 3. Postvirksomheden skal behandle klager fra brugerne inden 3 måneder
fra klagens modtagelse, medmindre der foreligger særlige forhold.

Så noget tyder på at "postvirksomheden" har ansvaret for brevet.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 07:58

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Så noget tyder på at "postvirksomheden" har ansvaret for brevet.

Posten/fragtfører har ansvaret for at forsendelsen når frem overfor afsender
(det er dem der har en aftale om det).
Hvis ikke andet er aftalt, har sælger ansvaret overfor forbrugeren for at
varen når frem. Sælgers aftale med posten er derfor forbrugeren
uvedkommende, og den kan ikke bruges til noget overfor forbrugeren, hvis
varen ikke når frem.

/Per