Kommunernes undersøgelsespligt eller mange~
Fra : mai@oes.dk

Dato : 10-04-07 18:37

For at gøre en lang historie siden 2004 kort. Jeg har sammen med min
datters mormor og moderens veninde startet en § 38 undersøgelse (gamle
dage) ved kommunen fordi hendes mor bor sammen med en voldelig mand,
hun tager stoffer og drikker for meget. Moderen har anmeldt manden for
3 voldsepisoder og opgivet min datter til mig 2 gange men trukket i
land igen fordi hun mistede pengene fra kommunen. Både mormoren og
veninden har været nede på kommunen og snakke, men der sker ikke
noget. Kommunen handler ikke! De har de tre anmeldelser fra politiet
og de kan se af papirerne at hun har boet på krisecenter pga. hendes
kæreste.

Jeg har forsøgt at køre forældremyndighedssag, men da kommunen ikke
havde handlet på anmeldelsen så blev moderen frikendt.

Hvor kan man klage over kommunens mangel på handling????

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-04-07 23:42

mai@oes.dk skrev den 10-04-2007:
> [...]
> havde handlet på anmeldelsen så blev moderen frikendt.
>
> Hvor kan man klage over kommunens mangel på handling????

Der kan være lovbestemt mulighed for rekurs. Hvis ikke (eller hvis
denne er udnyttet), kan du, såfremt du opfylder procesforudsætningerne
(du skal bl.a. have retlig interesse i sagen og den skal anlægges inden
et år fra kommunens afgørelse), klage til folketingets ombudsmand.
Bemærk at ombudsmanden ikke har kompetence til at ændre noget, men hans
udtalelser følges oftes. Desuden vil han kunne indgive instilling til,
at du får fri proces i en evt. retssag.

--
Mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 10-04-07 23:44

Christian Madsen har bragt dette til os:

> [...]
> vil han kunne indgive instilling til, at du får fri proces i en evt. retssag.

beklager slåfejlene (instilling = indstilling, oftes = oftest).

--
Mvh. stud.jur Christian Madsen

Fra : mai@oes.dk

Dato : 12-04-07 18:50

On 11 Apr., 00:42, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> [...]
> Bemærk at ombudsmanden ikke har kompetence til at ændre noget, men hans
> udtalelser følges oftes. Desuden vil han kunne indgive instilling til,

Rekurs?? Hos kommunen? Problemet er at vi ikke aner om der er faldet
en afgørelse. Vi får intet at vide, og hvis vi henvender os til
kommune med nye oplysninger får vi at vide at de kontakter de
relevante parter og så sker der ikke mere. Der er ikke lavet en § 38
undersøgelse trods utallige opfordringer bl.a. fra min kommunen, børns
vilkår. Moderens tidligere kommunen henlægde anmeldelsen fra veninden
pga. der ikke var ressourcer til en undersøgelse

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-04-07 19:32

mai@oes.dk forklarede den 12-04-2007:

> [...]
> vilkår. Moderens tidligere kommunen henlægde anmeldelsen fra veninden
> pga. der ikke var ressourcer til en undersøgelse

Uden at have brugt tid på at undersøge det nærmere, kunne jeg
forestille mig, at det er et specielt udvalg eller en speciel del af
forvaltningen, der skal foretage nævnte bedømmelse. Der kan være
fastsat regler om lovbestemt rekurs, som, hvis dette er tilfældet, skal
være udnyttet før en evt. klage til folketingets ombudsmand.

Hvis forvaltningen nægter at lave en (§ 38 undersøgelse? - som jeg dog
ikke er bekendt med indholdet af), er dette også en afgørelse i
forvaltningsretlig forstand, hvilket kan påklages til ombudsmanden.

--
Mvh. stud.jur Christian Madsen