/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kørsel med bådtrailer med prøveplader
Fra : Holten


Dato : 09-04-07 18:31

Hej i gruppen.

Jeg har sendt nedenstående til rigspolitiets færdselsafdeling:
Længere nede er bekendtgørelsen, og spec. §70 er vigtig.
Jeg blev i week-enden stoppet med en bådtrailer med båd på vej fra Grænsen
ved Flensborg til mit hjem på Fyn.
Traileren var med Tysk nummerplade, og derfor får jeg en bøde for det må man
ikke.
Betjenten fortalte at jeg heller ikke må køre med en trailer med båd på med
dansk prøvenummerplade, for det betegnes som godstransport !
Hvis synshallen kræver belastning må jeg dog godt køre til syn med båd på.
Han fortalte dog at de i forbindelse med bådmessen i Fredericia havde
stoppet en trailer med båd og prøveplade, som de havde givet lov til at
fortsætte, da traileren var helt specielt lavet til båden ???

Hvad mener juragruppen ??

MVH

HH


<Hej Rigspoliti

Jeg har et par spørgsmål med hensyn til kørsel med prøveskilte på en
bådtrailer.

Må der køres med en bådtrailer med båd på fra den Dansk/Tyske grænse til min
bopæl på prøveskilte.

På motorkontoret har jeg fået oplyst at det må jeg gerne, da en bådtrailer
og båd tit er tilpasset hinanden og regnes derfor som "en samlet enhed" og
dermed er der ikke er tale om godstransport.

Jeg fik oplyst eksemplet at fx en alm. trailer med gods på ikke må, da der
så vil være tale om ulovlig godstransport, da der ikke er nogen sammenhæng
mellem "gods" og trailer.

Ligeledes spørger jeg mht. kørsel til synsvirksomhed med bådtrailer med båd
på, må man det ?

Synsvirksomheden kræver traileren "belastet" for kontrol af affjedring samt
test i bremseprøvestand, og dette er ikke muligt med en tom bådtrailer, og
en sådan trailer kan ikke belastes med andet end en båd, det den jo er
specialbygget til dette formål.

Håber på et brugbart svar>



Bekendtgørelsen er her:

§ 68. Faste prøveskilte kan udleveres til enten biler eller motorcykler.
Prøveskilte til biler anvendes også ved kørsel med traktorer, motorredskaber
og påhængskøretøjer. Prøveskilte til motorcykler anvendes også ved kørsel
med registreringspligtige knallerter.

Stk. 2. Der udleveres to prøveskilte, der anbringes henholdsvis foran og bag
på bilen, traktoren eller motorredskabet. Hvis de anvendes til
påhængskøretøjer, skal det ene anbringes bag på påhængskøretøjet, og det
andet medbringes i bilen.

Stk. 3. Til motorcykler og knallerter udleveres ét prøveskilt, der anbringes
bag på køretøjet.

§ 69. Anmodning om faste prøveskilte indgives til et motorkontor.

Stk. 2. Motorkontoret kontrollerer at modtageren har tegnet
ansvarsforsikring for prøveskiltene efter reglerne i bekendtgørelse om
ansvarsforsikring af motordrevne køretøjer mv.

Stk. 3. Finder Centralregisteret, at betingelserne for udlevering af faste
prøveskilte er opfyldt, foretages en registrering. Attest for faste
prøveskilte sendes til den pågældende rettighedshaver. Bestemmelsen i § 10,
stk. 1, og § 26, stk. 1 og 3, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4. Faste prøveskilte udleveres af motorkontorerne .

Stk. 5. Betalingen for benyttelse af faste prøveskilte opkræves og inddrives
på samme måde som vægtafgift af motorkøretøjer.

§ 70. Faste prøveskilte må kun anvendes til midlertidig eller lejlighedsvis
kørsel her i landet med de køretøjer, der er nævnt i § 67, og kun til kørsel
til de formål, der er nævnt i § 71. Køretøjet må ikke anvendes til
befordring af gods ud over det, der er nødvendigt for at opnå formålet med
anvendelsen af prøveskiltene. Køretøjet må heller ikke anvendes til
befordring af personer, der er uvedkommende for at opnå formålet med
kørslen.

Stk. 2. Faste prøveskilte kan tillige anvendes til kørsel med blokvogne og
mobilkraner i forbindelse med de i § 71, nr. 1, 4 og 5, angivne formål.

Stk. 3. Faste prøveskilte må endvidere anvendes til midlertidig eller
lejlighedsvis kørsel i Finland, Norge og Sverige under de i stk. 1 angivne
betingelser.







 
 
bem (09-04-2007)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 09-04-07 20:53


"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:461a7832$0$47910$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad mener juragruppen ??

At det er korrekkt, at reglerne er sådan at man ikke lovligt kan hente en
båd med trailer i udlandet og køre den direkte hjem. En bekendt til mig!
købte en båd med trailer i Italien sidste år, og efter at have talt med både
fdm, det danske og det tyske politi og transportrådet, viste det sig, at det
kun kunne foregå lovligt ved at køre med tyske (prøve)plader i tyskland og
derefter skifte til danske prøveplader ved grænsen EFTER at båden var læsset
af.
Derefter kan man køre til Danmark og få indregistreret traileren på danske
plader og efterfølgende hente båden ved grænsen. Det er tudetosset, men
sådan er reglerne.
Resultatet blev, at min bekendt kontaktede forsikringsoplysningen, der
konstaterede, at bilens ansvarsforsikring ville dække skader vedr. båd og
trailer uanset om den var lovligt indregistreret eller ej. Der var derfor
ikke noget forsikrinsmæssigt problem i at køre med en medbragt nummerplade
fra en almindelig dansk kassetrailer - det var bare at håbe, at man ikke
blev stoppet af politiet på turen...

/Bo



Holten (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 10-04-07 18:00


"bem" <bembem_2(FJERNgskrivBEM)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:461a9988$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:461a7832$0$47910$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Hvad mener juragruppen ??
>
> At det er korrekkt, at reglerne er sådan at man ikke lovligt kan hente en
> båd med trailer i udlandet og køre den direkte hjem. En bekendt til mig!
> købte en båd med trailer i Italien sidste år, og efter at have talt med
> både fdm, det danske og det tyske politi og transportrådet, viste det sig,
> at det kun kunne foregå lovligt ved at køre med tyske (prøve)plader i
> tyskland og derefter skifte til danske prøveplader ved grænsen EFTER at
> båden var læsset af.
> Derefter kan man køre til Danmark og få indregistreret traileren på danske
> plader og efterfølgende hente båden ved grænsen. Det er tudetosset, men
> sådan er reglerne.
> Resultatet blev, at min bekendt kontaktede forsikringsoplysningen, der
> konstaterede, at bilens ansvarsforsikring ville dække skader vedr. båd og
> trailer uanset om den var lovligt indregistreret eller ej. Der var derfor
> ikke noget forsikrinsmæssigt problem i at køre med en medbragt nummerplade
> fra en almindelig dansk kassetrailer - det var bare at håbe, at man ikke
> blev stoppet af politiet på turen...

Hvad så med kørsel til Syn.
Talte lige med min synshal, og de har bemyndigelse til at kræve traileren
belæsset under syn ?
Hvordan kommer man så til syn mon ?

MVH

Holten



Erik (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 10-04-07 18:40


"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:461bc289$0$46868$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Hvad så med kørsel til Syn.
> Talte lige med min synshal, og de har bemyndigelse til at kræve traileren
> belæsset under syn ?
> Hvordan kommer man så til syn mon ?
>
> MVH
>
> Holten

Det har du jo swlv svaret på :
"Hvis synshallen kræver belastning må jeg dog godt køre til syn med båd på"

MVH
Erik



Holten (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 10-04-07 19:19


"Erik" <e@nejnej.> skrev i en meddelelse
news:461bcc04$0$52161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:461bc289$0$46868$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Hvad så med kørsel til Syn.
>> Talte lige med min synshal, og de har bemyndigelse til at kræve traileren
>> belæsset under syn ?
>> Hvordan kommer man så til syn mon ?
>>
>> MVH
>>
>> Holten
>
> Det har du jo swlv svaret på :
> "Hvis synshallen kræver belastning må jeg dog godt køre til syn med båd
> på"

Jo det er rigtigt nok, men at synshallen kan krævet det, giver mig vel ikke
nogen ret rent juridisk på færdselsområdet eller hvad ?

MVH

Holten



Anders Majland (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-04-07 10:14

> Det har du jo swlv svaret på :
> "Hvis synshallen kræver belastning må jeg dog godt køre til syn med båd
> på"

Så må "metoden" jo være at køre direkte fra grænsen til synshallen på danske
prøveplader ...



Holten (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 12-04-07 17:57


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:461df873$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det har du jo swlv svaret på :
>> "Hvis synshallen kræver belastning må jeg dog godt køre til syn med båd
>> på"
>
> Så må "metoden" jo være at køre direkte fra grænsen til synshallen på
> danske prøveplader ...

Ja min tanke er; hvis man laver en aftale med synshallen om at man må smide
traileren med båd der om aftenen, og de så kan syne den i løbet af dagen
efter.

På den måde har man jo vel en "gyldig" grund hvis man bliver stoppet af en
betjent en aften kl 21.00. nord for grænsen.

MVH

Holten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste