Erfaringer med ejerboliger i andelsboligfo~
Fra : Sidsel

Dato : 08-04-07 21:59

Min far bor i en andelsboligforening hvor nogle af beboerne har fået den ide
at loftsetagen skal sættes i stand og sælges som ejerlejlighed.
Min far er lidt bekymret for konsekvenserne. Umiddelbart kan det give nogle
fordele i forhold til at financere et nyt tag på ejendommmen - men er der
nogle der har erfaringer med hvilke konsekvenser det kan have på længere
sigt med sådanne forskellige ejerforhold i samme ejendom ?
Juridisk og / eller interessemæssigt.Positivt / negativt

På forhånd tak
Sidsel

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-07 23:32

Sidsel skrev den 08-04-2007 22:58:
> [...]
> sigt med sådanne forskellige ejerforhold i samme ejendom ?
> Juridisk og / eller interessemæssigt.Positivt / negativt

Ikke juridisk men andelsmæssigt.

Vi her i ryparken.dk er også igang med et langstrakt projekt a la din
fars andelsboligforening dog uden ejerbolig-elementet.

Som jeg har forstået financieringen af de ekstra kvadratmeter af
"top-lejligheder" hhv. nye lejligheder, så indgår selve kvadratmeterne
ind under beregningen af de kvadratmeter man i forvejen har.
Tilgengæld er den ekstra sum penge man giver for kvadratmeterne går til
selve udskiftningen af taget.

Selve byggeriet bliver så noget i retning af, at foreningen står for den
"tomme skal" om 'underboen' køber de nye kvadratmeter eller de nye
kvadratmeter sælges som en ny lejlighed er foreningen underordnet.

Såfremt det er 'underboen' som køber den "tomme skal", så bliver en ny
trappe eller hvordan underboen har tænkt sig at forbinde sin gamle
lejlighed med den "tomme skal" financieret som en forbedring a la et
nyt køkken eller badeværelse dvs. hvordan han gør det skal måske
godkendes af bestyrelsen sådan rent formelt, men financieringen heraf må
han selv stå for.

Alternativet er noget med, at dem som har toplejlighederne idag skal
tvinges til at købe de nye kvadratmeter og ved et evt. senere salg
bliver salgsprisen så differencieret af hhv. de gamle og de nye
kvadratmeter. Dem som ikke vil købe de nye kvadratmeter skal
naturligvis tilbyde andre lejligheder i ejendommen (hos os er der i
hvert fald rigelig som vil bytte til toplejlighed).
Den "pose penge" foreningen får ind skal stadig gå til udskiftningen af
taget.

Uanset beregningsmåden, så får foreningen (dvs. alle andelshavere) glæde
af, at der bliver lavet nogen ekstra kvadratmeter.
glæde som i: man får ekstra penge af dem som har råd, men alle får
glæde af det nye tag i ejendommen.

Interessemæssigt er det noget af en lidt akav situation for andelstanken
og ejerbolig-tankegangen er lidt forskellig. Bare se vores forening,
hvor der stadig er lidt lejeboliger vs andelsboliger. Lejerne kan være
ligeglade med hvordan ejendommen har det og derudover har man ingen
indflydelse; hvor andelshaverne skal tænke lidt mere langsigtet i
forhold til fx taglejligheder og dermed til financiering af de temmelig
store investeringer som venter forude.
At blande et tredje "tankesæt" ind i ejendommen dvs. ejerboliger.
Jamen, skal nogen have lov til at sejle med sejl, andre med hjælpemotor
og andre igen med kun med årer...... det er sgu da nemmere, hvis det
alle hiver i samme retning på samme måde.

Vores projekt er stadig på ide-plan, så financierings-mulighederne er
stadig ikke helt sat i faste ramme. Men ud fra min forståelse af hvad
der blev lagt frem på sidste generalforsamling, så er det de to muligheder.
Personlig vil jeg være modstander af ejerbolig-financierings-måden.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-04-07 08:08

On 8 Apr., 22:58, "Sidsel" <s...@get2net.dk> wrote:

> Min far bor i en andelsboligforening hvor nogle af beboerne har fået den ide
> at loftsetagen skal sættes i stand og sælges som ejerlejlighed.

Jeg vil umiddelbart ikke anbefale konstruktionen, medmindre taget på
ingen måde kan financieres ellers. Det, man særligt skal være
opmærksom på, er tre ting:

1. Foreningens del af ejendommen falder i værdi, fordi man jo sælger
en stor del (måske 1/6) af kvadratmeterne fra. Det betyder i sidste
ende, at de enkelte andeler bliver mindre værd.

2. Det kan ende med at koste rigtig mange penge at etablere
lejligheder i tagrum. Er man sikker på, overskuddet vil blive så
stort, som man forventer

3. Fremover vil man være en ejerforening og en andelsforening i samme
hus. Begge foreninger skal kunne enes om store beslutninger, og ejerne
vil ofte kunne modsætte sig andelshavernes ideer og ønsker.

Mindre vigtige argumenter imod er sådan noget som al den plads til
pulterrum, tørreloft mv, som foreningen mister. Det ville jeg da i
hvert fald være ked af, her hvor jeg boede.

Vores gamle bestyrelse indhentede bl.a. et tilbud fra en entrepenør,
som så selv ville etablere og sælge lejlighederne. Men han ville give
1 mill for hele vores tagetage, så vi sagde nej tak.

I stedet har vi financieret vores nye tag ved låneomlægninger til
afdragsfrihed samt en nedbringelse af kassekreditten ved at lægge en
butik i stuen om til en lejlighed. Det er begge mindre ændringer, der
dog skaber store resultater her og nu.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-04-07 12:57

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> 3. Fremover vil man være en ejerforening og en andelsforening i
> samme hus. Begge foreninger skal kunne enes om store
> beslutninger, og ejerne vil ofte kunne modsætte sig
> andelshavernes ideer og ønsker.

Er konstruktionen ikke den at der stiftes en ejerforening, hvor
andelsboligforeningen udgør en (stor) ejer sammen ejerne af de nye
lejligheder? Hvis der er 4-5 etager i ejendommen, vil AB-ejeren sidde på
mindst 75% af stemmerne.

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 09-04-07 13:38

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andelsboligforeningen udgør en (stor) ejer sammen ejerne af de nye
> lejligheder? Hvis der er 4-5 etager i ejendommen, vil AB-ejeren sidde på

Det vil det da normalt være.
En ganske pudsig form for ejerforening at købe sig ind i, hvis man vil købe
en af de nye ejerlejligheder.
Det kan måske afholde nogen fra et køb.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-04-07 13:59

per christoffersen wrote:

> Det vil det da normalt være.
> En ganske pudsig form for ejerforening at købe sig ind i, hvis
> man vil købe en af de nye ejerlejligheder.
> Det kan måske afholde nogen fra et køb.

Så vidt jeg ved kan den samme konstruktion bruges ved opførelse af nye
taglejligheder i gamle udlejningsejendomme (en stor ejer, som er
udlejeren).

Dybest set er det vel et spørgsmål om økonomi. Andelsboligforeningen
kunne også lave nye andele i tagetagen, men de vælger (måske)
ejerlejlighedsmodellen fordi prisen på taglejlighederne dermed kan
fastsættes fuldstændigt frit. Til gavn for de oprindelige andelshavere.

--
Jesper Lund

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-07 15:15

> [...]
> ejerlejlighedsmodellen fordi prisen på taglejlighederne dermed kan
> fastsættes fuldstændigt frit. Til gavn for de oprindelige andelshavere.

Med de nye valuarvurderinger - og offentlige ejendomsvurderinger - er vi så
småt ved at have frit marked på andelsboliger. De kan nemlig slet ikke
sælges til de høje priser.

Mvh Maria