Påskeæg eller blålys
Fra : Bjarne

Dato : 07-04-07 10:23

Sterling har lavet en kampagne, som de kalder 'Påskeæg'.

Er det lovligt at reklamere med, at et begrænset antal pladser på alle
destinationer er nedsat 'op til 50 %' ved køb i en bestemt periode, uden
at kunden har mulighed for at at se førpriserne og vurdere, om en
bestemt vare (plads i et fly) faktisk er nedsat, og uden at kunden har
adgang til at se førprisen?

Kan kunderne kræve at få oplyst, hvilke varer der er nedsat og hvad
prisen var inden nedsættelsen, eller kan kunderne kræve at få oplyst,
hvor mange varer der var nedsat hvor meget ved begyndelsen af kampagnen,
eller kan sælgeren reelt køre en kampagne om påståede prisnedsættelser
og unddrage sig enhver form for kontrol af, om nedsættelserne er reelle
eller ej?

http://www.sterling.dk/da/easter

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 07-04-07 10:28

"Bjarne" skrev

> eller kan sælgeren reelt køre en kampagne om påståede prisnedsættelser og
> unddrage sig enhver form for kontrol af, om nedsættelserne er reelle eller
> ej?

Nej det vil ikke være muligt, det ville forudsætte at priserne hidtil var
hemmelige.

Alle har haft muligheden for at undersøge priser indtil nu, og kan derfor
kontrollere om nedsættelserne er reelle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-07 11:04

alexbo skrev:
> [...]
>
> Alle har haft muligheden for at undersøge priser indtil nu, og kan derfor
> kontrollere om nedsættelserne er reelle.

Desværre nej, når det gælder mere end enkelte varer.
Det er jo en meget dynamisk prismaskine vi taler om, men man kan nok
godt forsvare at begrænse sig til priserne på enkeltrejser, da Sterling
tilsyneladende ikke rabatterer returbilletter.

De godt 130 mulige rejsedage skal ganges med antallet af forbindelser.
København - London, London - København, Billund - Malaga, Malaga -
Billund osv.
Da der er 44 steder man kan rejse fra, må antallet af mulige
forbindelser være adskillige hundrede.

Dvs at du skulle have gennemført mindst 10.000 søgninger dagen før
påskerabatten for at få et overblik over priserne som helhed og med
sikkerhed kunne sige, at det ikke kun var dig, der var uheldig.

Det vil under alle omstændigheder tage en del mere end et døgn at tjekke
alle varerne på den måde.

vh
Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 07-04-07 11:20

"Bjarne" skrev

> Desværre nej, når det gælder mere end enkelte varer.

Hvad mener du med sætningen "unddrage sig enhver form for kontrol" ?

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-07 11:34

alexbo skrev:
> "Bjarne" skrev

> Hvad mener du med sætningen "unddrage sig enhver form for kontrol" ?

At de har gennemført en kampagne uden at hverken myndigheder eller
kunder har en chance for at kontrollere, om det er fup.

Der er mindst een kunde, som har ladet sig lokke til at slå til ved
kampagnestart og købt en relativt dyr billet, men oplevet, at prisen
blev nedsat meget betydeligt 3 dage senere.

Hvis man lokker med diffuse løfter og får folk til at fremrykke et køb
(til over markedsprisen?), hvorefter man nedsætter den få dage senere,
ville jeg kalde det bedrageri.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 07-04-07 12:09

"Bjarne" skrev

> At de har gennemført en kampagne uden at hverken myndigheder eller kunder
> har en chance for at kontrollere, om det er fup.

Det er jo det rene vås,
alle har muligheden for at sammenligne de nye priser med de gamle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-07 23:26

alexbo skrev:
> "Bjarne" skrev

> Det er jo det rene vås,
> alle har muligheden for at sammenligne de nye priser med de gamle.

Nej, det er en urigtig generalisering.
Du havde mulighed for at tjekke enkelte priser før og efter
kampagnestart. Men ikke for at tjekke priserne som helhed.
Efter kampagnestart er det umuligt at tjekke noget som helst.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 07-04-07 23:39

"Bjarne" skrev

> Du havde mulighed for at tjekke enkelte priser før og efter kampagnestart.

"unddrage sig enhver form for kontrol af"

Mener du disse to udtalelser harmonerer fint?

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-07 08:32

alexbo skrev:
> "Bjarne" skrev

> "unddrage sig enhver form for kontrol af"
>
> Mener du disse to udtalelser harmonerer fint?

Ja.
Du har absolut ingen chancer for at kontrollere, om kampagnen er et
blålys eller ej.
Man kan ikke vurdere, om det såkaldte "Påskeæg" er reelt eller falsk
reklame uden at kunne kontrollere, hvor mange billetter der faktisk er
nedsat hvor meget, og det er ikke noget man kan se ud fra een enkelt
destination på en bestemt dato.

Faktisk kan det hele principielt være et stort fupnummer uden at nogen
af os kan gennemskue det. Jeg siger ikke, at det er tilfældet, men jeg
kritiserer, at man laver en slags udsalg, hvor kunderne ikke har nogen
chance for at få indsigt i betingelserne og før/nu priserne.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 08-04-07 09:31

"Bjarne" skrev

> Man kan ikke vurdere, om det såkaldte "Påskeæg" er reelt eller falsk
> reklame uden at kunne kontrollere, hvor mange billetter der faktisk er
> nedsat hvor meget,

Når jeg har besluttet at jeg vil en tur til Barcelona, kigger jeg på
priserne for at finde et godt tilbud,
og så er jeg ravende ligeglad med hvor mange billetter til hvilke
destinationer der ellers er.
Jeg kan klart vurdere om "påskeæg" er et godt tilbud, jeg kan udregne
besparelsen i forhold til tidligere, i beløb og procenter, med stor
præcision.

Det kalder du
"unddrage sig enhver form for kontrol af"

Vi taler ganske enkelt ikke det samme sprog, så der er ikke rigtigt nogen
grund til at fortsætte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-07 11:00

alexbo skrev:

> Vi taler ganske enkelt ikke det samme sprog, så der er ikke rigtigt nogen
> grund til at fortsætte.

Jeg er enig i at der ikke er nogen grund til at fortsætte, for du er
simpelthen så uhøflig, at du overhovedet ikke forholder dig til, hvad
jeg siger.

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 08-04-07 10:40

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det er en urigtig generalisering.
> Du havde mulighed for at tjekke enkelte priser før og efter kampagnestart.
> Men ikke for at tjekke priserne som helhed.

Forretninger, der sælger nedsatte varer/ydelser er ikke forpligtigede til,
at gøre det muligt for evt. købere at checke alle priser igennem.
Hvis der oplyses førpriser skal disse dog naturligvis være korrekte.

Hvis kampagnen i sin helhed giver et alt for forskønnet billede af
situationen (feks. at der stort set ingen nedsatte billetter er), så er det
ulovlig markedsføring, og en sag for forbrugerombudsmanden. Det giver dog i
sig selv ingen rettigheder for forbrugeren.

> Efter kampagnestart er det umuligt at tjekke noget som helst.

Det er der for så vidt heller ikke noget krav om. Heller ikke i andre
butikker, hvor en 'tilbuds'-pris ikke behøver at være dokumenteret overfor
forbrugeren.

I det hele taget er det svært at lave før og efter-priser på
flybillettter, - de har alligevel stort set aldrig faste priser, men kan
ændre sig afhængig af temmelig mange faktorer (feks. hvor tæt på afgangen
man er.)

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-07 11:10

per christoffersen skrev:

> [...]
> ulovlig markedsføring, og en sag for forbrugerombudsmanden. Det giver dog i
> sig selv ingen rettigheder for forbrugeren.
OK.
Tak for et seriøst svar.

Men er problemet så ikke, at hverken forbrugere eller
forbrugerombudsmand har nogen chance for at bevise noget som helst?

> [...]
> ændre sig afhængig af temmelig mange faktorer (feks. hvor tæt på afgangen
Det er vist almindeligt accepteret.
Problemet er 'påskeæg'-kampagnen, som stiller kunderne nogle fordele i
udsigt ved at bestille "først til mølle" i en bestemt periode uden at
nogen har den ringeste chance for at se, om reklamen er reel.

Og at i mindst et tilfælde har en kunde oplevet, at 'først til
mølle'-prisen var betydeligt højere end prisen et par dage senere.

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 08-04-07 11:54

> OK.
> Tak for et seriøst svar.
>
> Men er problemet så ikke, at hverken forbrugere eller forbrugerombudsmand
> har nogen chance for at bevise noget som helst?

Forbrugerne har ikke, fordi de har ikke nogen rettigheder til at få en
generel, omfattende beskrivelse.
De kan istedet gøre det, som de er vant til, nemlig at afgøre om tilbuddet
er godt nok til, at de vil købe.

Forbrugerombudsmanden har rettigheder efter Markedsføringslovens §22, stk.
2:
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan kræve meddelt alle oplysninger, som
skønnes nødvendige for dennes virksomhed, herunder til afgørelse af, om et
forhold falder ind under lovens bestemmelser. Oplysningerne kan kræves
meddelt inden for en kort frist, når det gælder sammenlignende reklame,
eller når det efter omstændighederne skønnes påkrævet.

> Problemet er 'påskeæg'-kampagnen, som stiller kunderne nogle fordele i
> udsigt ved at bestille "først til mølle" i en bestemt periode uden at
> nogen har den ringeste chance for at se, om reklamen er reel.

Sådan er reklame

> Og at i mindst et tilfælde har en kunde oplevet, at 'først til
> mølle'-prisen var betydeligt højere end prisen et par dage senere.

Det er i sig selv ikke noget (juridisk) problem. Et godt tilbud garanterer
ikke imod, at der kommer et endnu bedre senere hen. Der er jo ikke givet
nogen prisgaranti.

/Per

Fra : Ivar

Dato : 07-04-07 23:24

Bjarne skrev:

> 'op til 50 %'

Det lover jo ikke meget!

Ivar Magnusson

--
Liste over alle Canon EOS objektiver
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

MesNews http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-07 23:41

Ivar skrev:

> Det lover jo ikke meget!

Korrekt.

Alligevel ville jeg kalde det snyd, hvis der kun er to billetter til
Finland med den rabat og de lokker en masse til at fremskynde
bestillinger til Pip-øerne, Italien eller Englan.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-04-07 12:33

Bjarne wrote:

> Alligevel ville jeg kalde det snyd, hvis der kun er to billetter til
> Finland med den rabat og de lokker en masse til at fremskynde
> bestillinger til Pip-øerne, Italien eller Englan.

Jeg kan ikke se at det er problem at kunderne lader sig trække rundt ved
næsen
Skal man til Italien så undersøger man jo ikke priser i sidste øjeblik

Eksempel fra sidste år (samme selskab)
Cph - Helsinki: Faste afgangstidpunkter 3k - købt tre uger før afrejse
Cph - Helsinki: Fleksibel 9k - købt tre dage før afrejse

Står man i afgangshallen få timer før afgang kan man sikkert få en billig
billet (hvis der er plads)

Man har nogle behov og dem betaler man efter
Skal jeg til Italien så har jeg sgu længe undersøgt om det kan betale sig at
købe 3mdr før eller 2 dage før og hvilket selskab der matcher mine behov for
afrejsetidspunkter etc

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-07 12:59

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> købe 3mdr før eller 2 dage før og hvilket selskab der matcher mine behov for

Dine almindelige overvejelser om billetkøb kan jeg hverken være enig
eller uenig i. Der kan være mange gode grunde til at vente med
billetkøb, mens den eneste gode grund til at fremrykke købet er en
forventning om at prisen derved bliver lavere eller man undgår at
billetterne er udsolgt.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-04-07 15:38

Bjarne wrote:

> (..) den eneste gode grund til at fremrykke købet er en forventning om at
> prisen derved bliver lavere (..)

Jeg vil formode at man allerede har undersøgt priserne på det tidspunkt
eller gætter man bare ud i den tomme luft?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-07 15:46

Peter Lykkegaard skrev:

> Jeg vil formode at man allerede har undersøgt priserne på det tidspunkt
> eller gætter man bare ud i den tomme luft?

Måske og måske ikke.
I vores tilfælde var dato og destination givet på forhånd og vi havde
tjekket prisen forinden.
Tilsyneladende var den nogle procent billigere end hvis vi havde købt
den dagen før.
Under alle omstændigheder må jeg erkende, at 'påskeægget' lokkede os til
at købe billetten tidligere end vi ellers ville have gjort.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 08-04-07 16:21

Bjarne wrote:

> Under alle omstændigheder må jeg erkende, at 'påskeægget' lokkede os til
> at købe billetten tidligere end vi ellers ville have gjort.

Det er vel også det, der er hensigten med enhver kampagne. At få folk
til at købe her og nu. Venter man, vælger man måske at handle et andet sted.

Fra : Ivar

Dato : 08-04-07 13:48

Bjarne skrev:

> Alligevel ville jeg kalde det snyd, hvis der kun er to billetter til Finland
> med den rabat og de lokker en masse til at fremskynde bestillinger til
> Pip-øerne, Italien eller Englan.

Velkommen til livet som forbruger!

Når de skriver "op til 50%" er det selvfølgelig de færreste, der er
med 50% rabat. Det vil være dem med det afgangstidspunkt og
bestillingstidspunkt der er sværest at sælge. Fx afgang en onsdag
bestilt 8 dage før.
For øvrigt har det altid været relativt dyrt at flyve indenfor norden.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan: