Hvor går grænsen for adgang til med
Fra : Bjarne

Dato : 06-04-07 22:11

I et firma har man tidligere haft support-software, som krævede
medarbejderens accept, for at IT-afdelingens medarbejdere kunne
"overtage" en bestemt computer, betjene den og se skærmbilledet.
Nu har man imidlertid ændret praksis og installerer computerne med
software, som umiddelbart giver "bigbrother" adgang til computeren uden
at advisere medarbejderen.
Hvor går grænsen for det tilladte og hvilke love sætter reglerne?

Bjarne

Fra : rasmus

Dato : 06-04-07 22:53

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> advisere medarbejderen.
> Hvor går grænsen for det tilladte og hvilke love sætter reglerne?

- arbejdsgiver har ret vide beføjelser hvad angår arbejdspladsens computere.
HVis der forgår en egentlig overvågning (læsning af mail, dokumenter mv)
mener jeg arbejdsgiveren er forpligtet til at informere personlaet herom men
ellers er der vist ingen begrænsninger ...

ras

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 09-04-07 22:21

"rasmus" <preben@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dokumenter mv) mener jeg arbejdsgiveren er forpligtet til at informere
> personlaet herom men ellers er der vist ingen begrænsninger ...

Det skal stå i personale håndbogen som et minimum hvis it-afdelingen eller
andre har adgang til at læse mails (grundet brevhemmeligheden) men hvis det
blot gør det er der (naturligvis) fri adgang. Det er jo nu engang firmaets
udstyr. At det er utrolig dårlig stil at direkte overvåge medarbejders skærm
remote uden at give dem notice er så noget andet..(og jeg har heldigvis ikke
oplevet et sted der gør det endnu)

Fra : per christoffersen

Dato : 10-04-07 07:28

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> medarbejders skærm remote uden at give dem notice er så noget andet..(og
> jeg har heldigvis ikke oplevet et sted der gør det endnu)

Virksomheden må under omstændigheder læse private mails til medarbejderen
uanset hvad der er skrevet i en personalehåndbog. Brevhemmeligheden kan man
ikke komme uden om.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-07 08:57

per christoffersen skrev:

> Virksomheden må under omstændigheder læse private mails til medarbejderen
> uanset hvad der er skrevet i en personalehåndbog. Brevhemmeligheden kan man
> ikke komme uden om.

Ikke? Hvis det er oplyst og accepteret at det vil ske, er det
berettiget og dermed lovligt at firmaet læser dem.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 10-04-07 09:25

> Ikke? Hvis det er oplyst og accepteret at det vil ske, er det
> berettiget og dermed lovligt at firmaet læser dem.

Man kan forestille sig det. Men efter min bedste overbevisning vil det ikke
være muligt at gøre en ansættelse betinget af en afgivelse af beskyttelsen
af privatlivets fred. Aftalen skal altså være fuldstændig frivillig, og til
opsigelse øjeblikkelig fra medarbejderens side.

Hvis arbejdsgiveren vil indgå sådanne aftaler vil det nok også være en
sikker vej til konflikt med diverse organisationer. Og jeg tror altså ikke
det er muligt at komme igennem med det som et rimeligt krav til de ansatte.

/Per

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 10-04-07 10:25

> Ikke? Hvis det er oplyst og accepteret at det vil ske, er det
> berettiget og dermed lovligt at firmaet læser dem.

Der er jo slet ingen grund til at private mails forekommer i virksomhedens
mailsystem. Derfor må virksomheden også med rimelighed kunne antage at alle
mails med ....@firma.xx er til firmaet og ikke til den enkelte medarrbejder.
Derfor kan firmaet naturligvis læse hvad der kommer den vej.

Knud

Fra : per christoffersen

Dato : 10-04-07 10:30

"Stop op og læs nu!" <saxxtteniisen@bit.lk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle mails med ....@firma.xx er til firmaet og ikke til den enkelte
> medarrbejder. Derfor kan firmaet naturligvis læse hvad der kommer den vej.

Det må være udtryk for din egen holdning til tingene, og dermed OT.
Det er ihvertfald helt ude af tråd med domspraksis på området (og
Datatilsynets retningslinjer).

/Per