Fortrydelsesret fjernsalg
Fra : Hansen

Dato : 04-04-07 18:07

Hvis der i købsbetingelserne står:

"4. Fortrydelsesret
Såfremt kunden er forbruger, kan kunden fortryde en bestilling inden for 14
dage efter modtagelse af ordrebekræftelse.
Fortrydelsesretten kan udøves overfor ELRO Erhverv og ske pr. brev til
Elrovej 1,8900 Randers. Hvis kunden ved bestillingen har accepteret, at ELRO
Erhverv påbegynder levering af ELRO Erhverv
Telefonfontjenesten/Tillægsydelsen inden
fortrydelsesfristens udløb, ophører kundens fortrydelsesret dog allerede,
når ELRO Erhverv påbegynder leveringen jf.
pkt. 6 (Leveringstidspunktet)."

og man er forbruger, hvordan er man så stillet. Kan firmaet stille
forbrugeren ringere end købeloven?

Fra : John

Dato : 04-04-07 18:14

Hansen formulerede:
> [...]
> pkt. 6 (Leveringstidspunktet)."
>
> og man er forbruger, hvordan er man så stillet. Kan firmaet stille

Ja, når det er en ydelse/produkt der er "specielt"
fremstillet så er der ingen fortrydelsesret.

Fra : Hansen

Dato : 04-04-07 18:21

"John" <jl.transport@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hansen formulerede:

> Ja, når det er en ydelse/produkt der er "specielt"
> fremstillet så er der ingen fortrydelsesret.

Det er en mobiltelefon - ?

Fra : John

Dato : 04-04-07 18:28

Hansen formulerede:
> "John" <jl.transport@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en mobiltelefon - ?

Og?

Fra : Hansen

Dato : 04-04-07 18:53

> Hansen formulerede:

> Og?

Så er den jo nok ikke specielt fremstillet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-07 19:12

Hansen skrev:

> Så er den jo nok ikke specielt fremstillet.

Mon ikke tillægsydelsen er et abonnement?

--
Bertel

Fra : Hansen

Dato : 04-04-07 19:50

> Mon ikke tillægsydelsen er et abonnement?

Jo. Jeg har nu set hele kontrakten og kan konstatere at telefonen kan
returneres/nægtes modtaget og at selve abonnementet ikke kan fortrydes, men
da det drejer sig om 150 kr. er det til at overse for personen.

Tak for hjælpen

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-04-07 18:52

Hansen wrote:

> Det er en mobiltelefon - ?

Med eller uden abonnement?

Hvis det er *med* abonnement, sker der en tilpasning af ydelsen
(abonnementet), og så kan §18, stk. 4 i forbrugeraftaleloven ophæve
fortrydelsesretten, hvis forbrugeren giver sit tilsagn herom
(alternativt venter teleselskabet 14 dage med at oprette abonnementet,
med samme resultat idet fortrydelsesretten så er udløbet).

§18, stk. 4 kan ikke bruges hvis det er en mobiltelefon *uden*
abonnement. Så er det en vare, hvor der er fortrydelsesret i
forbrugerkøb ved fjernsalg.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-04-07 18:30

Hansen wrote:

> Kan firmaet stille forbrugeren ringere end købeloven?

1) Firmaet stiller ikke køberen ringere men
2) Fortrydelsesretten ved fjernsalg har ikke noget med købeloven at gøre

Læs Kapitel 4, §18 stk 4 i Lov om visse forbrugeraftaler
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!