Ophavsrettighed og billedkunst
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-07 13:20

Hej !

Hvor kan jeg finde oplysninger om reglerne for ophavsrettigheder i
forbindelse med et stykke billedkunst ?

De spørgsmål, som jeg ønsker belyst er som følger.

A ejer et maleri.

Må han udstille det offentligt ?

Må han reproducere det på papir eller elektronisk til brug i et kunstkatalog
?

Må han reproducere det i fuld størrelse på papir til brug som gave, eller
med videresalg for øje ?

Spørgsmålene gælder hvad enten kunstneren er identificerbar eller ej.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : A R:nen

Dato : 04-04-07 17:29

"Abricosicus" <abricosicus(a)hotmail.com> writes:

> A ejer et maleri.

> Må han udstille det offentligt ?

Ja. På ophavsrettens terminologi hedder det "visning" og det er
tilladt når ophavsmanden har givet kunstværkseksemplaret (maleriet)
til en anden (OHL § 20).

> Må han reproducere det på papir eller elektronisk til brug i et kunstkatalog
> ?

Som udgangspunkt ja (§ 24).

> Må han reproducere det i fuld størrelse på papir til brug som gave, eller
> med videresalg for øje ?

Som gave muligvis, hvis det kan falde inden for bestemmelserne om
privat eksemplarfremstilling (§ 12) dvs inden for familien eller til
en nær ven, videresalg derimod falder helt klart udenfor. (Bemærk også
§ 12 stk 4 nr 5: du kan ikke få en anden til at male en reproduktion.)

> Spørgsmålene gælder hvad enten kunstneren er identificerbar eller ej.

Det gør ingen forskel, bortset fra hvis man ved hjælp af kunstnerens
identitet kan fastslå at ophavsretten er udløbet (dvs at kunstneren
døde for over 70 år siden).