Fyreseddel til direktør - stå noget specie~
Fra : Morten

Dato : 03-04-07 10:09

Hej

Et engelsg selskab har stiftet et dansk ApS (og ejer anparterne) -
direktøren fra det engelske selskab skal nu fyre den danske.

Er det ok at gøre det med få dages varsel, hvis begge parter accepterer
dette?

Skal der stå noget specielt (eller hedder det noget andet) når det er en
direktør, eller blot en helt standard fyreseddel?

/Morten

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 03-04-07 10:23

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal der stå noget specielt (eller hedder det noget andet) når det er en
> direktør, eller blot en helt standard fyreseddel?

En direktør er normalt ikke ansat efter funktionærloven. Han har normalt en
direktør kontrakt, hvor der kan stå hvad som helst afhængig af, hvad der i
sin tid blev aftalt.
Typisk er der meget lange opsigelsestider - men med en løsning via et
'gyldent håndtryk' - altså en aftalt kontant afregning for at forsvinde med
det samme.

Knud

Fra : per christoffersen

Dato : 03-04-07 10:37

> [...]
> direktøren fra det engelske selskab skal nu fyre den danske.
>
> Er det ok at gøre det med få dages varsel, hvis begge parter accepterer

Det bedste er nok at lade opsigelsesvarslet følge kontraktens bestemmelser.
Ellers skal der laves en meget tydelig aftale mellem parterne om at udelade
dette, - med en præcisering af at det aftalte opsigelsesvarsel ikke følges
og hvilken kompensation dette medfører (evt. ingen...).

/Per

Fra : Morten

Dato : 03-04-07 11:16

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette, - med en præcisering af at det aftalte opsigelsesvarsel ikke følges
> og hvilken kompensation dette medfører (evt. ingen...).

Min der er ikke noget forkert (højst lidt usædvaneligt) i at lave en
direktørkontrakt med 1 måneds opsigelse - hvis begge parter er enige om
det? - grunden til at jeg spørger er, at begge parter i dette tilfælde er
enige om at det er det bedste at det sker hurtigst muligt, uden
kompensation.

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 03-04-07 12:11

> [...]
> det? - grunden til at jeg spørger er, at begge parter i dette tilfælde er
> enige om at det er det bedste at det sker hurtigst muligt, uden

Hvis man laver en aftale og begge parter er fuldt indforståede kan du jo
gøre (næsten) hvad som helst. Hvem skulle blande sig i det?

Men en direktørkontrakt er nu typisk noget man laver ved ANSÆTTELSEN af en
direktør - ikke ved fyringen.

Knud