Ansvarsfriskrivelse v. motorsport.
Fra : Henrik Mortensen

Dato : 31-03-07 21:55

Hej.

Jeg kan se at alle gokartudlejere laver hvad man nærmest kan kalde en total
ansvarsfriskrivelse på alt og alle.

Før man kan komme ud og køre skriver man under på at alt er på eget ansvar,
og at gokartudlejeren/arrangøren ikke kan holdes ansvarlig for personskade
af nogen art.

Jeg kan evt scanne en sådan formular og poste den om nødvendigt, men som jeg
ser det er _ALT_ fraskrevet.

Jeg tænker lidt på om sådan en formular overhovedet er det papir værd den er
skrevet på.

I andre motorsportsgrene er det feks ikke muligt at forsikre sig, hverken
som kører eller som arrangør, hvorfor de fleste antager det er på egen
risiko, og at arrangørerer ikke kan holdes ansvarlige for skader som kørerer
pådrager sig selv, eller andre(der er intet publikum, lukkede løb).
Nogle af disse køres efter bekendtgørelsen om afholdelse af motorsport på
bane, altså uden for de to store unioner i DK, og med polititilladelse.

§9 og §10 i nævnte bekendtgørelse stiller krav om to forsikringer, §9 om
ansvarsforsikring som arrangørerne skal tegne, og §10 om såkaldt
3.mandsforsikring, der skal dække publikum. Eller gør den? Der er noget
forvirring om denne bekendtgørelse..

Under hvilke forhold skal forsikringen i §9 og §10 tegnes, og er det
overhovedet muligt at lade deltagere underskrive en ansvarsfriskrivelse?
Hvad er konsekvensen hvis §9 ikke er tegnet? Både for kørere og arrangøre.

Vi har haft nogle amerikanere med ude og køre gokart i dk +
asfaltløb(godkendt af politiet), og efterfølgende sidder vi så 5 gutter og
diskuterer lidt frem og tilbage, foranlediget af at amerikanerne undrer sig
over denne ansvarsfriskrivelse.Vi bliver egentligt klar over at vi intet
aner om emnet, derfor indlægget. Nogen der har lidt input?

Mvh
dsl

Fra : Codexx

Dato : 01-04-07 06:13

"Henrik Mortensen" <dsl25468fjern@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser det er _ALT_ fraskrevet.
>
> Jeg tænker lidt på om sådan en formular overhovedet er det papir værd den

Helt generelt er det i dansk ret sjældent muligt at fraskrive sig ansvar for
fejl som skyldes forsæt eller /grov uagtsomhed/ hos en selv. Altså kan
gokart-firmaet næppe aftale at de ikke er ansvarlige for uheld som skyldes
at gokartfirmaet eller dets ansatte har handlet groft uagtsomt (man kunne
f.eks. forestille sig bevist manglende vedligeholdelse af
maskinerne/sikkerhedsudstyret, som medfører en ulykke). En generel
ansvarsfraskrivelse som du beskriver vil derfor jævnt hen blive tilsidesat
med hjemmel i Aftalelovens § 36.

/Bacher

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 01-04-07 08:32

> [...]
> maskinerne/sikkerhedsudstyret, som medfører en ulykke). En generel
> ansvarsfraskrivelse som du beskriver vil derfor jævnt hen blive tilsidesat

Jeg kan forstå at de ikke kan fraskrive sig noget ifbm grov uagtsomhed fra
egen side, altså feks manglende vedligeholdelse der kunne føre til en
ulykke.

Men hvad med den situation hvor to gokarts kører sammen, og der indtræder
personskade?

Citat fra erklæringen:

Ved min underskrift på nærværende erklæring accepterer og bekræfter jeg i
forbindelse med min kørsel på XXX gokartcenter følgende:

At Jeg alene på mit eget ansvar færdes og opholder mig på XXX gokartcenters
område, benytter XXX gokartcenters gokarts, faciliteter og garderobe, samt
deltager i de forskellige aktiviteter på området.

At Jeg påtager mig det fulde ansvar for person og tingskader, herunder
skader på min egen person(feks piskesmældslæsioner) samt skader jeg eller
genstande tilhørende mig/i min varetægt måtte forvolde på tredjemand eller
genstande tilhørende tredjemand/i tredjemands varetægt.

At Jeg friholder XXX gokartcenter såfremt XXX gokartcenter af tredjemand
måtte blive pålagt ansvar for person og tingskader som jeg måtte have
forvoldt.

Citat slut.

Ovenstående er de vigtigste sektioner i den erklæring man underskriver, og
der er jo bestemt ikke kun tale om den situation hvor manglende vedligehold
er skyld i ulykke.

Mvh
Henrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-04-07 12:12

Henrik> for

Henrik> Jeg kan forstå at de ikke kan fraskrive sig noget ifbm
Henrik> grov uagtsomhed fra egen side, altså feks manglende
Henrik> vedligeholdelse der kunne føre til en ulykke.

Henrik> Men hvad med den situation hvor to gokarts kører sammen,
Henrik> og der indtræder personskade?

Så har den ene af dem nok overtrådt nogle sikkerhedsbestemmelser og
har handlet groft uagtsomt. Man bliver vel instrueret i at holde god
afstand eller lignende...

Mener du at man kan bebrejde uheldet go-cart-firmaet? Det kan man jo i
sagens natur ikke i det nævnte eksempel. Man kan ihvertfald godt
forstå gocart-firmaets fraskrivelser, ikke mindst for at gøre kunder
opmærksomme på at de skal altså passe på hvad de laver...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : MAndersen

Dato : 02-04-07 15:23

> [...]
> ulykke.
>
> Men hvad med den situation hvor to gokarts kører sammen, og der indtræder

I nævnte tilfælde kan der også være en forhold omkring accept af risiko fra
skadelidtes side. Det kommer jo helt an på omstændighederne.
Hvis skadevolder har gjort noget uagtsomt, kan hans egen ansvarsforsikring
(indboforsikring) komme i spil. Sker det ved almindelig kørsel, hvor f.eks.
skadelidte pludselig bremser, kan der vel også være egen skyld.

Ovennævnte tilfælde kan arrangøren ikke være ansvarlig for, men undlader de
f.eks. at instruere kørerne inden kørsel, kan der ligge et ansvar her.
Arrangøren kan ikke fraskrive sig alt ansvar.

MAndersen