Majestætsfornærmelse
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-03-07 23:44

I et land jeg jævnligt opholder mig i, har en udenlandsk turist netop fået
10 års fængsel for majestætsfornærmelse

http://avisen.dk/risikerer-75-aar-faengsel-majestaetsfornaermelse--120307.aspx

http://avisen.dk/overmaling-kongeportraet-koste-75-aar-bag-tremmer-120307.aspx

Det er en særdeles alvorlig og livstruende straf dér.

Kan man også strafes specifikt for det i Danmark?

http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2004/bryllup/511.htm

svarer ja og citerer straffelovens paragraffer 112, 113 og 115. Så vidt jeg
kan se, handler de om vold, men den tredje dog er mere bred og uklar.

Er der nogen domme fra de sidste ca. 100 år?

Hvordan ser det ud i "lande vi plejer at sammenligne os med"?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Holst

Dato : 30-03-07 07:00

Peter Loumann wrote:

> I et land jeg jævnligt opholder mig i, har en udenlandsk turist netop fået
> 10 års fængsel for majestætsfornærmelse

Ifølge visse medier - jeg har ikke læst dine links - var han ikke
turist, men derimod bosiddende i Thailand gennem flere år.

Fra : kjaer

Dato : 30-03-07 09:34

Holst wrote:

> Ifølge visse medier - jeg har ikke læst dine links - var han ikke
> turist, men derimod bosiddende i Thailand gennem flere år.

Men spørgsmålet var om det er strafbart i danmark eller i nabolandene?

Fra : Codexx

Dato : 30-03-07 11:33

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse

> Men spørgsmålet var om det er strafbart i danmark eller i nabolandene?

§ 115. Begås, uden at forholdet falder ind under §§ 112 og 113, nogen af de
i kapitlerne 25, 26 og 27 omhandlede forbrydelser mod kongen eller den, der
med hjemmel i forfatningen fører regeringen, forhøjes de i de nævnte
bestemmelser foreskrevne straffe indtil det dobbelte.
Stk. 2. Begås nogen af de nævnte forbrydelser mod dronningen, enkedronningen
eller tronfølgeren, kan straffen forhøjes med indtil det halve.

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.
----------

Så selve gerningen vurderes altså efter samme §§ som hvis ærekrænkelsen var
rettet mod almindelige borgere, men straframmen er højere. Der vil
naturligvis være ganske videre rammer for humoristiske indslag osv.

Der findes ingen trykte afgørelser der referer til § 115.

/Bacher

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-03-07 21:33

On Fri, 30 Mar 2007 12:32:55 +0200, Codexx skrev bl.a.:

> selve gerningen vurderes altså efter samme §§ som hvis ærekrænkelsen var
> rettet mod almindelige borgere, men straframmen er højere.

Tak for et relevant svar! Det svarer vel til at "embedsmand i funktion" er
særlig beskyttet ...

Wenn die Nonnen jodeln in den Klöstern
Dann fängt es an zu östern

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-03-07 16:00

On Fri, 30 Mar 2007 08:00:27 +0200, Holst wrote:

> Ifølge visse medier - jeg har ikke læst dine links - var han ikke
> turist, men derimod bosiddende i Thailand gennem flere år.

Det har du ret i. Jeg ser også at turister tidligere er sluppet med en
udvisning for en lignende forseelse. Jeg ved ikke om det skyldes
lovbrydernes forskellige status eller en ændret linje efter magtskiftet.

Selvfølgelig kan du med rette påpege fejlen. Men det var ikke emnet for mit
spørgsmål. Det drejede sig hverken om Thailand eller turisme, men om
majestætsfornærmelse i Danmark og ligesindede lande (hvortil jeg ikke
regner Thailand).

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bjarne

Dato : 30-03-07 11:21

Peter Loumann skrev:
> [...]
>
> Er der nogen domme fra de sidste ca. 100 år?
>
> Hvordan ser det ud i "lande vi plejer at sammenligne os med"?

Lande vi plejer at sammenligne os med er typisk ikke militærdiktaturer,
men derimod er det ikke så unormalt, at et militærdiktatur bruger
hårdhændede metoder mod "politiske" forbrydelser, hvilket en hån af
kongemagten især hører under, når juntaen påberåber sig en slags
kongelig legitimitet.

Måske er problemet i virkeligheden den mangelfulde oplysning til
turister om forholdene i Thailand, som kan give turister forkerte
forventninger om, hvor meget de skal passe på ikke at fornærme statsmagten.

Bjarne

Fra : Morten Jensen

Dato : 10-04-07 04:18

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hårdhændede metoder mod "politiske" forbrydelser, hvilket en hån af
> kongemagten især hører under, når juntaen påberåber sig en slags kongelig

Også inden kuppet i efteråret 2006 var Kongen en meget respekteret person i
befolkningen. Man skal ikke krølle pengesedler eller smide frimærker ud, for
kongens ansigt er trykt derpå.

Fra : Bjarne

Dato : 30-03-07 21:38

Peter Loumann skrev:
> [...]
>
> Det er en særdeles alvorlig og livstruende straf dér.
>
> Kan man også strafes specifikt for det i Danmark?

Det er svært lige nu at forestille sig en situation hvor det ville være
aktuelt, fordi kongehuset er uden politisk indflydelse og alene en
kostbar pudseløjerlig fortidig institution, der ikke har interesse i
ballade.

Evt. retfærdig harme imod at f.eks. unge mænd skal have mange millioner
i overførelsesindkomst for ikke at lave andet end at holde fester og
køre stærkt i dyre biler vil jo rette sig imod de politiske
beslutningstagere og næppe lagkagefigurerne selv.

Men rent teoretisk ville paragrafferne formentlig komme i anvendelse,
hvis det nogensinde skulle komme så langt at nogen blev sigtet(?)

Bjarne