Tandlægeregning - under 18 år?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-03-07 14:37

Kære Jura gruppe.

Min kæreste, Louise og jeg, har fået et lille problem med en
tandlægeregning, vi ved ikke hvordan vi skal behandle sagen og søger
derfor hjælp herinde fra venlige sjæle.

Louise er født og opvokset på Sjælland, hun flyttede hjem til mig i
Randers i oktober 2006 da hun var 17 år (fyldte 18 i december 2006).

Fra hendes gamle tandlæge på Sjælland, havde de lavet en rodbehandling
på hende, lige da hun skulle flytte.
Stingene blev fjernet fra hendes nye tandlæge her i Randers, bemærk:
Ingen regning.

Måneden efter var hun igen til tandlæge, i Randers, normalt eftersyn
og tandrensning, bemærk: Stadig ingen regning, da hun jo er under 18
år.

- Hun fyldte 18 år den 9 december 2006.

Den 5. december 2006 fik hun en visdomstand fjernet ved tandlægen i
Randers - lige inden hendes fødseldag.
Men denne gang kom der en regning, godt og vel 1 måned efter.

Jeg husker ikke den eksakte dato, men i januar 2007 modtog vi så
regningen for hendes visdomstand, betalingsdatoen var den 13.12.06 og
regningen er på 2.022,11kr,-
Vi ringede ned og spurgte hvorfor vi skulle betale, fordi hun var jo
under 18år da hun var dernede.
Vi blev ikke rigtig kloge af deres forklaring, vi skulle ned på
Kommunen, det var dem der havde lavet en fejl.

Ned på Borgerservice, Kommunen, her blev vi slet ikke klogere, blot
mere forvirret.
Vi ville blive kontaktet af Kommunen når de havde flere oplysninger
til os, det skete aldrig og sagen blev stille og roligt glemt.

I dag modtager vi så en ny regning fra tandlægen i Randers, på det
tilsvarende beløb, plus 25kr,- rykker.
Jeg gik ned til dem her i dag for at få forklaret sagen.

Jeg fik svaret, at fordi Louise ikke var meldt ud af den Kommunale
Tandpleje, Sjælland, dækkede den ikke over sygesikringen - selvom hun
var under 18 år.

Jeg vidste ikke engang at man selv skulle sørge for at melde sig ud af
"Kommunale Tandpleje" - når man flytter som under 18årige.

Men det sjove er jo så, at vi ikke har fået regninger fra tandlægen i
Randers for hendes to andre besøg hos dem, men den sidste,
visdomstanden, vil de have penge for.

- Er vi pligtige til at betale fordi hun ikke er blevet meldt ud af
den Kommunale Tandpleje?

- Selvom hun både nede ved Kommunen, Randers, sagde at hun også skulle
have ny tandlæge herover, og hun gjorde det klart for tandlægen her i
Randers, at hun ville have rykket visdomstanden ud, inden hun blev 18
år, for så skulle hun ikke betale for det!

Hvad skal vi gøre?
Hvem skal vi kontakte der kan hjælpe os?

Med frustrerende hilsner
Stig & Louise

Fra : urlex

Dato : 29-03-07 15:27

On 29 Mar., 16:36, "Stig Sørensen" <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> [...]
> år, for så skulle hun ikke betale for det!
>
> Hvad skal vi gøre?
> Hvem skal vi kontakte der kan hjælpe os?

http://www.sst.dk/publ/Publ2001/Komm_tandpleje/kap01.htm
giver svaret på dit spørgsmål
vh urlex

Fra : John

Dato : 29-03-07 16:10

urlex formulerede:

> http://www.sst.dk/publ/Publ2001/Komm_tandpleje/kap01.htm
> giver svaret på dit spørgsmål
> vh urlex

Dette giver så svaret på din citateknik

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-03-07 20:29

On 29 Mar., 16:27, "urlex" <rolex6...@kokage.dk> wrote:

> http://www.sst.dk/publ/Publ2001/Komm_tandpleje/kap01.htm
> giver svaret på dit spørgsmål
> vh urlex

Jeg siger tak for svar.

Jeg blev dog ikke meget klogere.
Læser jeg korrekt at vi altså ikke er forpligtet til at betale?

"Såfremt det anses hensigtsmæssigt at tilbyde børn og unge under 18 år
forebyggende og behandlende tandpleje uden for folkeregisterkommunen,
kan en anden kommune yde den af loven omfattede tandpleje og efter
aftale med bopælskommunen afkræve denne refusion for de hermed
forbundne udgifter."

- Nogen der kan fortælle mig hvem vi skal kontakte der kan hjælpe os?
Når nu ikke tandlægeklinikken eller kommunen kan/vil hjælpe, hvad så?
Er der et råd man kan ringe til?

Mvh
Stig

Fra : urlex

Dato : 29-03-07 21:09

On 29 Mar., 22:29, "Stig Sørensen" <stig.soren...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> - Nogen der kan fortælle mig hvem vi skal kontakte der kan hjælpe os?
> Når nu ikke tandlægeklinikken eller kommunen kan/vil hjælpe, hvad så?

Kommunen SKAL hjælpe jer, dette link beskriver. Hvis kommunen afslår
skriftligt, skal kommunen oplyse klagemuligheder.
Bede om at komme til at tale med afdelingslederen i sundhed før
1.1.2007 hed det sygesikringen
http://borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/tandlaege
vh urlex