Salg af lejlighed uden HFI-relæ
Fra : Ulrik

Dato : 28-03-07 23:33

Hej gruppe,

Må man sælge en lejlighed uden HFI-/HPFI-relæ?

Findes der et sted på nettet, hvor man kan læse om kravene til
elinstallationer? Det er så vidt jeg har forstået afhængig af byggeåret.

Mvh
Ulrik

Fra : Henning

Dato : 29-03-07 14:49

On Thu, 29 Mar 2007 00:33:03 +0200, Ulrik <you.dont@need.it> wrote:

>Hej gruppe,
>
>Må man sælge en lejlighed uden HFI-/HPFI-relæ?
Ja, der er titusindvis af dem i København.
I den "perfekte verden" må elektrikeren ikke udføre arbejde i
lejligheden, uden han forinden har installeret HPFI-relæ. I den
"virkelige verden" ser de lidt gennem fingre med det. Men har der
aldrig været problemer og dermed elektriker i lejligheden, kan den
sagtens have de gamle installationer fra starten af 1900-tallet.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-03-07 17:23

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev:

> En vigtig undtagelse er kravet om HPFI eller HFI i alle boliger
> fra 2008:
> http://www.sik.dk/global/Presse/Pressemeddelelser/tvungen_hpfi_afrb
> ydere.html

Samt at du ikke må installere en del forskellige elektriske apparater,
hvis der ikke er ekstrabeskyttelse derunder bl.a. køleskabe. Dette
gælder allerede nu og har gjort det i en del år.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ulrik

Dato : 29-03-07 20:30

Morten Bjergstrøm wrote:
> Samt at du ikke må installere en del forskellige elektriske apparater,
> hvis der ikke er ekstrabeskyttelse derunder bl.a. køleskabe. Dette
> gælder allerede nu og har gjort det i en del år.

Skal jeg forstå det således, at hvis der er tilsluttet et køleskab på en
installation uden HFI-relæ, er det ulovligt?

Mvh
Ulrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-03-07 22:41

> Skal jeg forstå det således, at hvis der er tilsluttet et køleskab på en
> installation uden HFI-relæ, er det ulovligt?

Ja - og dog. Jeg kan være i tvivl om hvorvidt det tilladt, hvis der er jord.

Mvh Maria

Fra : Ulrik

Dato : 09-04-07 22:14

Maria Frederiksen wrote:

> Ja - og dog. Jeg kan være i tvivl om hvorvidt det tilladt, hvis der
> er jord.

Kan jeg finde de pågældende regler på nettet et sted?

Mvh
Ulrik

Fra : Codexx

Dato : 29-03-07 15:01

On 29 Mar., 15:48, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
> aldrig været problemer og dermed elektriker i lejligheden, kan den
> sagtens have de gamle installationer fra starten af 1900-tallet.

Helt generelt gældet det at installationer der var lovlige ved
opførelsen fortsætter med at være lovlige, sålænge der ikke arbejdes
på dem.
En vigtig undtagelse er kravet om HPFI eller HFI i alle boliger fra
2008: http://www.sik.dk/global/Presse/Pressemeddelelser/tvungen_hpfi_afrbydere.html

/Bacher

Fra : Holst

Dato : 29-03-07 15:05

Ulrik wrote:

> Må man sælge en lejlighed uden HFI-/HPFI-relæ?

Ja, det må man gerne.

Men vær opmærksom på, at om cirka et år, så skal ALLE boliger i Danmark
have et HPFI-relæ installeret (er der i forvejen et HFI-relæ, behøver
man dog ikke udskifte det).

Så køber du en bolig med et FI-relæ eller det, der måtte være værre, så
skal du være klar over, at du skal bekoste en udskiftet inden for det
næste års tid.

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-07 15:14

> Så køber du en bolig med et FI-relæ eller det, der måtte være værre, så
> skal du være klar over, at du skal bekoste en udskiftet inden for det
> næste års tid.

- Og at det ikke er sikkert, at det er gjort med at udskifte relæet.
Installatøren vil ved samme lejlighed gerne sikre sig, at hele
installationen er sikker og lovlig.
Hvis installationen er så gammel, at der ikke er et nyere relæ, så kan der
sagtens være andre ting, det er nødvendigt at udbedre.

/Per

Fra : Holst

Dato : 29-03-07 15:26

per christoffersen wrote:

> - Og at det ikke er sikkert, at det er gjort med at udskifte relæet.
> Installatøren vil ved samme lejlighed gerne sikre sig, at hele
> installationen er sikker og lovlig.

Det vil han vel kun, hvis du beder ham om det.

Fra : per christoffersen

Dato : 31-03-07 13:12

> Det vil han vel kun, hvis du beder ham om det.

Hvis det er en ældre installation, så kan han næsten ikke undgå at finde det
uden at anstrenge sig.
Og så kan der ikke være anden udvej end at få udbedret til et lovligt
niveau.

/Per