Lejlighed i opsigelsesperioden
Fra : Bjarne

Dato : 28-03-07 17:41

En lejer har opsagt sin lejlighed med et opsigelsesvarsel til 1. april
og har endnu ikke flyttet sine ting fra lejligheden, men udlejer har
alligevel låst sig ind i lejligheden, har anbragt forskellige genstande
og er gået i gang med istandsættelse m.v.
Har udlejer lov til dette i den periode, hvor lejer fortsat betaler for
lejemålet?

vh

Bjarne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-03-07 17:53

Bjarne wrote:
> [...]
> og er gået i gang med istandsættelse m.v.
> Har udlejer lov til dette i den periode, hvor lejer fortsat betaler for

Hvad står der i lejekontrakten? I min står der at jeg skal påregne at
de første 14 dage kan bruges til istandsættelse. I min kærestes stod
der at de sidste 14 dage kan bruges til istandsættelse.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-07 18:55

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> de første 14 dage kan bruges til istandsættelse. I min kærestes stod
> der at de sidste 14 dage kan bruges til istandsættelse.

Det er rigttigt at der ofte står sådan i lejekontrakter, men som regel
betyder det at man ikke kan bo i lejemålet i de 14 dage, men at man betaler
leje for den periode. Dvs at man fx skal være ude af lejligheden 2 uger
inden lejemålets egentligt ophør. MEn dette står i kontrakten.
Denne måde er, svjv, mest anvendt inden for det almennyttige udlejning.

Louise

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 17:58

Bjarne wrote:

> [...]
> og er gået i gang med istandsættelse m.v.
> Har udlejer lov til dette i den periode, hvor lejer fortsat betaler for

Jeg har både boet et sted, hvor de første 14 dage var afsat til
istandsættelse, og et sted, hvor de sidste 14 dage var afsat til
istandsættelse.

Det kan givetvis findes i kontrakten, så læs den.

Fra : Bjarne

Dato : 28-03-07 18:33

Holst skrev:

> [...]
> istandsættelse.
>
> Det kan givetvis findes i kontrakten, så læs den.

OK tak for svarene. Det drejer sig om en kollegas datter, og jeg får dem
til at tjekke det.
Det lader så til, at alt kan er muligt, hvis det står i en lejekontrakt.

(Men hvis det ikke gør, så...?)

vh
Bjarne

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 19:11

Bjarne wrote:

> Det lader så til, at alt kan er muligt, hvis det står i en lejekontrakt.

Alt er skam ikke muligt, men meget er.

Det er ganske træls. Da jeg skulle fraflytte mit kollegieværelse, havde
jeg naturligvis ikke fundet noget nyt, førend til den dato, hvor jeg
blev sparket ud.

Ganske usmart, for istandsættelsesperioden på kollegieværelset var de
sidste 14 dage, og det nye sted de første 14 dage. I teorien kunne jeg
derfor have risikeret at stå uden bolig i fire uger.

Nu var jeg heldigvis på god fod med inspektøren på kollegiet, og fik
talt mig til rette med viceværten det andet sted, så jeg stod kun uden
tag over hovedet i to dage eller så.

Fra : Jubii

Dato : 28-03-07 19:51

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> OK tak for svarene. Det drejer sig om en kollegas datter, og jeg får dem
> til at tjekke det.
> Det lader så til, at alt kan er muligt, hvis det står i en lejekontrakt.

Næh, for det skal være særligt fremhævet eller stå i en speciel § i
kontrakten for at gælde.

> (Men hvis det ikke gør, så...?)

Det ville være rart at vide hvilken boligform det drejer sig om. Privat
eller almen f.eks.
Under alle omstændigheder må en udlejer slet ikke have nøgle til lejemål,
uanset boligform. Og må ikke uvarslet skaffe sig adgang til lejemålet for
istandsættelse.

Hvis der ikke står noget i kontrakten der er særlig fremhævet eller i et
særskilt afsnit i kontrakten om lejers fraflytnig og tilhørende
istansættelse, så har udlejer bare at vente til 1 april kl 12, hvor lejer
ifølge lejeloven skal være fraflyttet.

Det med de 14 dage er typiskt almen leje.:

§ 14. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og
forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse,
jf. § 25. Har lejeren pligt til helt eller delvis at istandsætte det lejede
ved fraflytning, kan det dog aftales, at det lejede først stilles til
lejerens rådighed indtil 14 dage efter lejeforholdets begyndelse, medmindre
der er indgået aftale efter § 44, stk. 3, eller § 93, stk. 3. I forbindelse
med indflytningen skal udlejeren under lejerens medvirken udarbejde en
indflytningsrapport. Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om
indflytningsrapporter.

§ 44

Stk. 3. I tilfælde af opsigelse eller ved et tidsbestemt lejeforholds udløb
er lejeren kun pligtig at betale leje for tiden indtil lejeforholdets ophør.
Har lejeren pligt til helt eller delvis at istandsætte det lejede ved
fraflytning, kan det dog aftales, at lejeren betaler for den periode, der
medgår til lejemålets kontraktmæssige istandsættelse, medmindre der er
indgået aftale efter § 14 eller § 93, stk. 3. Lejeren er dog ikke pligtig at
betale for en istandsættelsesperiode ud over 14 dage.

§ 93

Stk. 3. Har lejeren pligt til helt eller delvis at istandsætte det lejede
ved fraflytning, kan det aftales, at lejeren fraflytter det lejede indtil 14
dage før lejeforholdets ophør, medmindre der er indgået aftale efter § 14
eller § 44, stk. 3.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-03-07 21:51

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> Under alle omstændigheder må en udlejer slet ikke have nøgle til lejemål,
> uanset boligform.

Selvfølgelig må han det.

Vh
Tommy

Fra : Jubii

Dato : 29-03-07 07:59

"Tommy Hansen" <tommyhhFJERN@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig må han det.
>
> Vh
> Tommy

Nåhja, hos tosser.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 29-03-07 22:27

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> Nåhja, hos tosser.

Kom nu med den § du mener giver dig ret.

VH
Tommy

Fra : Jubii

Dato : 30-03-07 08:54

> Kom nu med den § du mener giver dig ret.
>
> VH
> Tommy

§§ 53, 54, 55

Hvis udlejer havde RET til en nøgle ville hele det kapitel være overflødig
eller udformet på en anden måde.

Fra : per christoffersen

Dato : 30-03-07 08:59

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> §§ 53, 54, 55
>
> Hvis udlejer havde RET til en nøgle ville hele det kapitel være overflødig
> eller udformet på en anden måde.

Der er himmelvid forskel på 'har ikke ret til' og 'gerne må'.
Udlejer må gerne have en nøgle til lejemålet, men han må kun bruge den efter
Lejelovens regler (eller aftale med lejer).
Udlejer har ikke ret til at have en nøgle, og kan ikke stille det som et
krav for udlejningen.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 30-03-07 11:36

per christoffersen skrev:
> [...]
> Lejelovens regler (eller aftale med lejer).
> Udlejer har ikke ret til at have en nøgle, og kan ikke stille det som et

Så vidt jeg husker et tilfælde havde Lejerbo forsynet lejligheder med en
slags systemlåse og afkrævede erstatning for manglende nøgler etc.

Den eneste måde at omgå dette ville være at udskifte låsecylinderen,
mens man bor i lejligheden, men ville det da være lovligt?

Bjarne

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-03-07 22:35

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> Hvis udlejer havde RET til en nøgle ville hele det kapitel være overflødig
> eller udformet på en anden måde.

Vi snakker heller ikke om hvad udlejer har ret til. Du skrev
"Under alle omstændigheder må en udlejer slet ikke have nøgle til lejemål,
uanset boligform"
og det er jo forkert. Men lad nu det ligge, vi mener vist det samme, du fik
dig
bare formuleret forkert.

Vh
Tommy