Mit navn er stavet forkert
Fra : lindenskov

Dato : 28-03-07 01:24

Et spørgsmål vedr. mit navn.

Det er således at mit fornavn faktisk staves med bogstavet ó, men i
"systemet" staves jeg med o. Altså i CPR-registeret, folkeregisteret eller
hvad det nu hedder, der hvor der står hvad JEG hedder.

Har fundet nogle gamle dokumenter frem. Dåbsattest og et navnebevis (fra da
mine forældre blev skilt) hvor jeg i begge dokumenter tydeligt staves med ó
og ikke o.

Jeg kunne godt tænkte mig at få dette rettet. En eller anden må have lavet
en slåfejl da min mor i sin tid flyttede til Danmark fra Fæøerne med jeg og
mine søskende. Hvis jeg får det rettet ville det jo selvfølgelig betyde nyt
sygesikringskort, pas, kørekort osv. Ville jeg selv skulle betale for dette?
Hvor skal jeg overhovedet henvende mig, folkeregisteret?

-Jogvan Lind....øh jeg mener Jógvan Lindenskov

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-07 06:57

"lindenskov" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Hvis jeg får det rettet ville det jo selvfølgelig betyde nyt
> sygesikringskort, pas, kørekort osv. Ville jeg selv skulle betale for
> dette?

Med stor sandsynlighed ja. I har jo haft god tid til at få det rettet før
disse dokumenter blev udstedt.

Det skulle være forklaret her: www.personregistrering.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-07 10:44

Uffe Kousgaard skrev:

> Med stor sandsynlighed ja. I har jo haft god tid til at få det rettet før
> disse dokumenter blev udstedt.

Ville det have nogen som helst juridisk betydning?

Til belysning af mit spørgsmål kan man f.eks. sammenligne det med
hvad det ville betyde hvis jeg fik et eller andet officielt
dokument stilet til "Bertil Lund Hansen". Ville jeg kunne
negligere det med henvisning til at det ikke var til mig?

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-07 12:09

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> dokument stilet til "Bertil Lund Hansen". Ville jeg kunne
> negligere det med henvisning til at det ikke var til mig?

Det lyder som om, den slags ville skulle forbi en domstol for at blive
afgjort.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 07:45

"lindenskov" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> nyt sygesikringskort, pas, kørekort osv. Ville jeg selv skulle betale for
> dette? Hvor skal jeg overhovedet henvende mig, folkeregisteret?

Årsagen er sandsynligvis ikke en slåfejl - men en praktisk nødvendighed. I
flere ældre IT-systemer var det ikke muligt at taste / lagre disse
'dobbeltkarakterer' og man har sandsynligvis skudt genvej ved at taste 'o' i
stedet.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-07 10:15

lindenskov skrev den 28-03-2007 02:23:

> [...]
> sygesikringskort, pas, kørekort osv. Ville jeg selv skulle betale for dette?

Det er jeg så i tvivl om, da fejlen jo er lavet af "systemet".
På den anden side.

> Hvor skal jeg overhovedet henvende mig, folkeregisteret?

I din kommune har de sikkert et rådhus eller en borgerservice, som kan
hjælpe dig med at få rettet bogstavet.

Naturligvis kan det rettes.

Jeg sad på et tidspunkt på en arbejdsplads, hvor man kreditvurderer nye
kunder. Det gjorde man med navn, adresse, cpr.nummer.
Og lad mig sige det sådan: I færinger har altså nogen sjove bogstaver
og det kan være noget af et hyr at finde rette ASCII-kode for at finde
bogstavet. Det var ALDRIG cpr.systemet som tog fejl, der var nemlig
alle de sjove bogstaver

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Noreply

Dato : 28-03-07 11:07

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kan være noget af et hyr at finde rette ASCII-kode for at finde
> bogstavet. Det var ALDRIG cpr.systemet som tog fejl, der var nemlig alle

Så det er ren dovenskab at hans navn ikke er blevet skrevet rigtig første
gang, det må de rette ganske gratis

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-03-07 12:35

> [...]

> dette? Hvor skal jeg overhovedet henvende mig, folkeregisteret?
>
> -Jogvan Lind....øh jeg mener Jógvan Lindenskov

Er du sikker på at du vil hedde Jøgvan, som det jo bliver til på dansk.
Du havner ude i at dit navn kan staves på flere måder.

--
mvh Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 12:42

Uffe Bærentsen skrev:
> "lindenskov" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at du vil hedde Jøgvan, som det jo bliver til på dansk.

Der er jo ikke tale om at navnet skal "blive til" noget, på dansk eller
noget andet sprog, blot skrives med de bogstaver som Jógvan bruger.

> Du havner ude i at dit navn kan staves på flere måder.

Det kan de fleste navne, danske som færøske som ... . Men der er kun én
stavemåde pr. person.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-03-07 12:51

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget andet sprog, blot skrives med de bogstaver som Jógvan bruger.

> Det kan de fleste navne, danske som færøske som ... . Men der er kun én

Dansk ø er med kun 1 streg oven over, færøsk ø er med 2 streger ovenover.
Derfor vil der meget hurtigt kunne opstå problemer.

--
mvh Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 13:07

Uffe Bærentsen skrev:

> Dansk ø er med kun 1 streg oven over, færøsk ø er med 2 streger ovenover.
> Derfor vil der meget hurtigt kunne opstå problemer.

Jeg tror du er den eneste der kan se problemet.
Bogstavet ó udtales vel /ou/ både på dansk og færøsk, hvilket jeg tror
er hvad Jógvan.
Jeg kan i hvertfald slet ikke se hvordan ó skulle blive til ø. Ó og ø
har aldrig været ækvivalante på dansk så vidt jeg ved af.
Og jeg har aldrig hørt om nogen færøske o'er med dobbelt apostrof. De
har et "e-agtigt" bogstav med noget kruseduller ovenpå der kunne tages
for to apostroffer som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - men ellers
mener jeg de holder sig fint til enkelt apostroffer.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-03-07 13:45

> Jeg tror du er den eneste der kan se problemet.

Har set en hel del polimik omkring emnet.

> [...]
> Jeg kan i hvertfald slet ikke se hvordan ó skulle blive til ø. Ó og ø har
> aldrig været ækvivalante på dansk så vidt jeg ved af.

Jo.

> [...]
> apostroffer som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - men ellers mener jeg
> de holder sig fint til enkelt apostroffer.

Er det denne du mener: ð

Du er galt på den med det færøske ø, det kan være med to streger ovenover.
Dansk ø kan skrives med en streg oven over eller med en gennemgående streg.
Du har dog ret mht. udtalen af det færøske ó (i Tórshavn).
At der så også findes færøske bogstaver der er med en streg ovenover,
er en helt anden snak og alligevel ikke.
Der findes følgende på færøsk: á í ý ó ú og Á Í Ý Ó Ú samt ð ø og Ð Ø.
For at der ikke skal kunne opstå forvekslinger mellem ó og ø,
er ø med enten 2 streger oven over eller 1 gennemgående streg.

--
mvh Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 13:50

Uffe Bærentsen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Har set en hel del polimik omkring emnet.

> Jo.

Det vil jeg gerne se kilde på. På alverdens sprog udtales ó som /ou/.
Hvorfor skulle dansk være anderledes.

> [...]
> For at der ikke skal kunne opstå forvekslinger mellem ó og ø,
> er ø med enten 2 streger oven over eller 1 gennemgående streg.

Det må du så osse finde en kilde på. Det famøse færøske o med to accenter.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-03-07 09:18

> Det vil jeg gerne se kilde på. På alverdens sprog udtales ó som /ou/.
> Hvorfor skulle dansk være anderledes.

Fra denne side:

http://www.dsn.dk/nfs/2000-3.htm

Håndskrift
I de danske middelalderlige håndskrifter brugte man som sagt ofte det
gennemstregede <ø>. I det 16. århundrede blev det almindeligt i håndskrift
at anvende et <o> med en enkelt streg over som tegn for ø eller måske bedre
udtrykt: man løftede stregen op over bogstavet. I løbet af det 18.
århundrede fik man så i gotisk håndskrift <o> med to streger over, hvad der
svarer til at et håndskrevet gotisk e blev skrevet som to tætskrevne
parallelle streger. Og dette <ö> fastholdt mange langt op i det 19.
århundrede, selvom en del af de forskriftbøger der bl.a. anvendtes i
skolernes skriveundervisning, havde <o> med en enkelt streg oven over
bogstavet som tegn for ø.

--
mvh Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-03-07 10:16

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> århundrede, selvom en del af de forskriftbøger der bl.a. anvendtes i
> skolernes skriveundervisning, havde <o> med en enkelt streg oven over

Ja det er jo historisk.
Hvordan vil du læse "Børnene fór ind i stuen i høj fart" i dag? Undre
dig over hvem det er børnene kom før, eller bare læse det som alle andre
nulevende danskere vil?

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-07 10:23

> Ja det er jo historisk.
> Hvordan vil du læse "Børnene fór ind i stuen i høj fart" i dag? Undre dig
> over hvem det er børnene kom før, eller bare læse det som alle andre
> nulevende danskere vil?

En dansklærer vil ihvertfald påpege, at 'fór' er stavet forkert.
Det staves 'for' eller 'farede'.

Personligt ville jeg læse det som 'for', og undre mig over hvorfor
forfatteren forsøger at stave et meget enkelt ord på en så besynderlig og
mærkelig måde.

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-03-07 10:27

per christoffersen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
>
> En dansklærer vil ihvertfald påpege, at 'fór' er stavet forkert.
> Det staves 'for' eller 'farede'.

Det er bestemt ikke stavet forkert. Ligesom det osse er frit for at
sætte en apostrof e'et i cafe.

> Personligt ville jeg læse det som 'for', og undre mig over hvorfor
> forfatteren forsøger at stave et meget enkelt ord på en så besynderlig og
> mærkelig måde.

Det er muligvis din holdning. Men brugen af accenten giver den mening på
dansk som den er tiltænkt. Om man så syntes det er overflødigt eller ej.

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-07 10:37

> Det er bestemt ikke stavet forkert. Ligesom det osse er frit for at sætte
> en apostrof e'et i cafe.

Hvis vi skal bringe lidt jura ind i sagen igen, så har du juridisk ret, i
den forstand at ingen lov påbyder private at stave på en bestemt måde.
Offentlige institutioner derimod er pålagt at stave efter
Retskrivningsordbogen, og efter dens regler er stavemåden forkert.
Kig selv efter på http://www.dsn.dk/

Mht. cafe/café har du ret i, at der er frit valg.

> Det er muligvis din holdning. Men brugen af accenten giver den mening på
> dansk som den er tiltænkt. Om man så syntes det er overflødigt eller ej.

Det er ikke en holdning. Det er en opridsning af Retskrivningsordbogens
regler.

/Per

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 29-03-07 10:50

per christoffersen skrev:

> [...]
> bestemt måde. Offentlige institutioner derimod er pålagt at stave
> efter Retskrivningsordbogen, og efter dens regler er stavemåden

Måske skulle du kigge nærmere på Retskrivningsordbogens § 5.5. Jeg sparer
dig lige for besværet med at slå op: "Man kan sætte accenttegn i fælde hvor
ord, ordformer eller sætninger i den givne sammenhæng ellers ville kunne
forveksles med andre ord, ordformer eller sætninger, eller hvor en accent i
øvrigt vil kunne lette læsningen."

Første eksempel i ordbogen lyder: "Vi fór ned ad trappen."

> Det er ikke en holdning. Det er en opridsning af
> Retskrivningsordbogens regler.

Det er en forkert opridsning af Retskrivningsordbogens regler.

--
Mvh. Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-03-07 11:02

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
>
> Første eksempel i ordbogen lyder: "Vi fór ned ad trappen."

> Det er en forkert opridsning af Retskrivningsordbogens regler.

Det var da heldigt. For i følge opslag kan "gør" ikke skrives med accent.
Og det er da alt andet lige ok at f.eks. Politiet ikke er tvunget at
skrive "hunden hopper op og gør på den mistænkte".

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-07 12:52

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en forkert opridsning af Retskrivningsordbogens regler.

Det er jeg så enig i nu

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-03-07 10:54

per christoffersen skrev:
> [...]
>
> Mht. cafe/café har du ret i, at der er frit valg.

> Det er ikke en holdning. Det er en opridsning af Retskrivningsordbogens

Retskrivningsordbogen råder til mådehold med brug af accenter. Men
dikterer dem ikke.
http://da.wikipedia.org/wiki/Accenttegn

Jeg er for såvidt ligeglad. Ó udtales ikke som ø på dansk. Det var det
min pointe med fór var - og du læste det jo heller "før" selvom du måske
mener det er forkert stavet, er vi stadigt enige om betydningen af det
enkelte bogstav.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-03-07 11:18

> Retskrivningsordbogen råder til mådehold med brug af accenter. Men
> dikterer dem ikke.
> http://da.wikipedia.org/wiki/Accenttegn

Husk på at Wikipedia er skrevet af brugerne.

--
mvh Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-03-07 11:44

Uffe Bærentsen skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Husk på at Wikipedia er skrevet af brugerne.

Med kilder og henvisninger. I denne artikel er der henvist ganske
korrekt til Retskrivningsordbogen. Ydermere har Peter været så flink at
bringe henvisningen lige til dig.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-03-07 15:16

JK> Jeg er for såvidt ligeglad. Ó udtales ikke som ø på dansk.

Der findes skriftsnit, hvor ø ligner ó meget. Dvs. bogstavet ø i det
pågældende skriftsnit består af en cirkel med en næsten lodret streg
over. Disse skriftsnit benyttes sjældent på tryk, men er relativt
populære til håndskrift.

/Benny

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-03-07 15:22

Benny Amorsen skrev:

> [...]
> pågældende skriftsnit består af en cirkel med en næsten lodret streg
> over. Disse skriftsnit benyttes sjældent på tryk, men er relativt

Nå, men det er altså ikke noget de kender til hos Dansk Sprognævn.
For dem er sætningen "Vi fór ned ad trappen." aldeles uden ø'er eller ø
lyde. Så kan folk påstå at de skriver både det ene og det andet, eller
at et omvendt s betyder dobbelt a eller hvad de vil.

Hvis det sludder iøvrigt skulle have sin sandhed tror jeg kun det bliver
et problem såfremt cpr registeret er begyndt at udskrive
sygesikringskort og andre dokumenter i hånden, udført af excentriske
skribenter fra 1600-tallet.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 13:12

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo ikke tale om at navnet skal "blive til" noget, på dansk eller
> noget andet sprog, blot skrives med de bogstaver som Jógvan bruger.

Konsekvensen af den påstand er, at kinesere, japanere, tamiler, singalesere,
russere, indere og mange andre skal have deres eget bogstavsæt i CPR og
andre registre - ellers kan man jo ikke skrive med de bogstaver som tilhører
personen.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 13:30

Stop og og læs skrev:
> [...]
> andre registre - ellers kan man jo ikke skrive med de bogstaver som tilhører

Lad mig først slå fast at det du kommenterer på ikke er nogen påstand.
Hvorfor det er lidt ved siden af at tale om "påstande" og konsekvenser
her af. Der er tale om et ønske, naturligvis såfremt det er teknisk
muligt i systemet. Hvorfor tale om logiske følgevirkninger er lidt inane.
Diskussionen på det tidspunkt du er hoppet ind handler iøvrigt om
udtalelse af bogstavet og har derfor intet at gøre med teknikaliteter
omkring skrivning af bogstavet i cpr systemet. Dette gør så at dit
udfald er dobbelt malplaceret.
Så lige for at rede tingene ud - det er muligt teknisk at skrive færøske
bogstaver i det danske cpr-register - heriblandt ó. Så den del kan du
slappe helt af med. Men nogen har rejst tvivl til hvorvidt ó'et af en
dansker ville læses som et ø. Og det er det denne deltråd handler om.

Men til din vandring i alverdens nationer - om end det ikke hørte hjemme
her. De af de nævnte nationaliteter kan osse få skrevet deres navne ind
i cpr-registeret præcis som de staves ifølge alfabetet.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 14:28

> [...]
> det ikke hørte hjemme her. De af de nævnte nationaliteter kan osse få
> skrevet deres navne ind i cpr-registeret præcis som de staves ifølge

Det kan jeg godt love dig, at de IKKE kan. Min kones navn kan ikke sættes i
CPR registret uden en oversættelse til et eller andet tilnærmet 'dansk'
navn.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 17:51

Stop og og læs skrev:
> [...]
> CPR registret uden en oversættelse til et eller andet tilnærmet 'dansk'

Jo hendes navn stavet med alfabetet kan komme i cpr.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 18:22

> Jo hendes navn stavet med alfabetet kan komme i cpr.

Nixen - du taler muligvis om det latinske alfabet - men i hendes sprog
(singhalese) består alfabetet af 54 bogstaver samt diverse supplement med
små 'krøller'. Hendes navn kan kun indlæses i CPR EFTER at det er
fordansket.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 18:47

Stop og og læs skrev:
> [...]
> (singhalese) består alfabetet af 54 bogstaver samt diverse supplement med
> små 'krøller'. Hendes navn kan kun indlæses i CPR EFTER at det er

Jeg taler om alfabetet - ikke nogle andre tegnsæt, heller ikke det
singhalesiske tegnsæt.

Fra : John Doe

Dato : 03-04-07 13:30

On 2007-03-28 19:46:52 +0200, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk> said:

> Jeg taler om alfabetet - ikke nogle andre tegnsæt, heller ikke det
> singhalesiske tegnsæt.

Hvor mange bogstaver mener du at der findes i det danske alfabet? Mener
du at accenter på latinske bogstaver er en del af det danske alfabet?
Hvilke accenter må helt specifikt anvendes på navne i CPR registret?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-04-07 18:49

John Doe skrev:

> Hvor mange bogstaver mener du at der findes i det danske alfabet? Mener
> du at accenter på latinske bogstaver er en del af det danske alfabet?
> Hvilke accenter må helt specifikt anvendes på navne i CPR registret?

Jeg snakker om Alfabetet. Det du har valgt at kalde det latinske
alfabet. De danske bogstaver er inkluderet i dette. Det singhalesiske
tegnsæt har intet at gøre med alfabetet.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 09-04-07 19:21

JK> Jeg snakker om Alfabetet. Det du har valgt at kalde det latinske
JK> alfabet. De danske bogstaver er inkluderet i dette. Det
JK> singhalesiske tegnsæt har intet at gøre med alfabetet.

Siden det øjensynligt er så fast defineret, kan du så ikke lige
henvise til en liste over hvilke tegn, der er med i alfabetet?

/Benny

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 09-04-07 19:57

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> Siden det øjensynligt er så fast defineret, kan du så ikke lige
> henvise til en liste over hvilke tegn, der er med i alfabetet?

Det kan han givet ikke - det såkaldte latinske alfabet har mange forskellige
versioner afhængig af land.
Æ, Ø og Å er danske eksempler på bogstaver som ikke findes i den engelske
udgave.
Så klar definition vil Jonas aldirg kunne give.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-04-07 12:12

Stop op og læs nu! skrev:
> [...]
> udgave.
> Så klar definition vil Jonas aldirg kunne give.

Det latinske alfabet i al sin udstrækning - så klart kan det siges.

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 11-04-07 12:26

> Det latinske alfabet i al sin udstrækning - så klart kan det siges.

Det er ikke spor klart - hvilke tegn mener du tilhører det latinske alfabet?

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-04-07 21:26

Stop op og læs nu! skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke spor klart - hvilke tegn mener du tilhører det latinske alfabet?

Jeg har ikke lige nogen liste. Men såvidt denne sag hører både de danske
og færøske bogstaver til i alfabetet og alle andre skriftsæt der bunder
i den fælles grundkultur som vi er en del af. De fleste kan nok overskue
hvilke lande der hører til i hvilke grundkulturer og hvem der f.eks.
bruger alfabetet. At f.eks. singhalese ikke hører til vores grundkultur
men er et selvstændigt udviklet skriftsprog og deres bogstaver ikke
bunder i alfabetet, men har sin oprindelse i deres kultur. Samt at de
tidligere nævnte Østlige tegn, "som cpr registeret så skulle kunne
skrive hvis det kunne hele alfabetet" (ifølge Benny Amorsen) slet ikke
er bogstaver og derfor ikke kan komme i alfabetet eller nogen anden
bogstavssamling.

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 11-04-07 21:34

> [...]
> (ifølge Benny Amorsen) slet ikke er bogstaver og derfor ikke kan komme i
> alfabetet eller nogen anden bogstavssamling.

Er du så sikker i din sag må du da kunne henvise til en liste.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-04-07 21:51

Stop op og læs nu! skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er du så sikker i din sag må du da kunne henvise til en liste.

Argumentet får ikke nogen sandhedsværdi af at der skulle eller ikke være
en liste.

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 12-04-07 07:06

> Argumentet får ikke nogen sandhedsværdi af at der skulle eller ikke være
> en liste.

Uanset sandhedsværdi vil jeg bare gerne se denne (officielle) liste - og jeg
er sikker på flere ønsker det samme.

Knud

Fra : Benny Amorsen

Dato : 28-03-07 14:44

> [...]
JK> hjemme her. De af de nævnte nationaliteter kan osse få skrevet
JK> deres navne ind i cpr-registeret præcis som de staves ifølge

Det ville jeg godt nok blive imponeret over. Lige netop personnavne
i Østen benytter relativt ofte tegn, der ikke engang er i Unicode
endnu.

/Benny

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 17:52

Benny Amorsen skrev:

> Det ville jeg godt nok blive imponeret over. Lige netop personnavne
> i Østen benytter relativt ofte tegn, der ikke engang er i Unicode
> endnu.

Jeg ville blive imponeret hvis bare én person besvarede mit indlæg
samtidigt med at de gav indtryk af at de vidste hvad alfabetet er.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 18:23

> Jeg ville blive imponeret hvis bare én person besvarede mit indlæg
> samtidigt med at de gav indtryk af at de vidste hvad alfabetet er.

Ved du at der findes forskellige alfabeter? Noget kunne tyde på, at du ikke
gør.
Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 18:48

Stop og og læs skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du at der findes forskellige alfabeter? Noget kunne tyde på, at du ikke
> gør.

Der findes flere tegnsæt - alfabetet derimod er noget meget entydigt.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 18:54

> Der findes flere tegnsæt - alfabetet derimod er noget meget entydigt.

Hold nu op - alfabetet er da ikke entydigt - prøv lige at forklare hvilket
alfabet du hele tiden taler om?

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 19:00

Stop og og læs skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Hold nu op - alfabetet er da ikke entydigt - prøv lige at forklare hvilket
> alfabet du hele tiden taler om?

Prøv at spørge din kone hvad hendes tegnsæt hedder. Det er givetvis ikke
noget med alfabet. At mange har fået for vane at omtale andre kulturers
tegnsæt som "deres alfabet" ændrer ikke på det. Det er det samme som at
snakke om Kinas Dannevirke eller spørge hvor gammel Englands Dronning
Margrethe er blevet.

Fra : Stop og og læs

Dato : 28-03-07 19:49

> Prøv at spørge din kone hvad hendes tegnsæt hedder. Det er givetvis ikke
> noget med alfabet. At mange har fået for vane at omtale andre kulturers
> tegnsæt som "deres alfabet" ændrer ikke på det.

Det er det singalesiske alfabet bestående af 54 tegn.

Selv om vi accepterer din definition af alfabet kan vi jo stadig diskutere
om den danske version med 28 bogstaver, den engelske med 24 eller en af de
andre versioner er det entydige alfabet. For mig lyder end ikke det
entydigtt.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 20:23

Stop og og læs skrev:
> [...]
> om den danske version med 28 bogstaver, den engelske med 24 eller en af de
> andre versioner er det entydige alfabet. For mig lyder end ikke det

Alfabetet er et navn - ikke et generelt udtryk for tegnsæt. Hvad er
navnet på det singalesiske tegnsæt - for det hedder ikke alfabet.
Der er ikke tale om noget nationalt alfabet. Alfabetet har sin rod i det
vores kulturs civilisations vugge. De nationale tegnsæt i vores vestlige
kultur hører under alfabetet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-07 00:02

Jonas Kofod skrev:

> Der findes flere tegnsæt - alfabetet derimod er noget meget entydigt.

Det kan f.eks. en dansker og en svensker blive enige om.
Problemet kommer først når de skal afgøre hvilket alfabet der er
det rigtige.

Her er lidt *pålidelig* oplysning om hvordan ó udtales på enkelte
sprog:

   På ungarsk udtales det [o:]. Ingen diftong.
   På spansk udtales det nærmest som [å], men accenten er her en
   trykmarkør. Det er aldeles uden diftong.
   På islandsk er det en diftong i retning af [åw].
   På færøsk er det en dfitong. Det udtales [ow], men kun i den
   sydlige del; nordpå udtales det [öw]

   .På dansk findes der ikke et bogstav ó. Accenten kan optræde
   som trykmarkør, men det forandrer ikke udtalen af o'et.

Opfølgende spørgsmål - såvel som hele denne her deltråd - hører
hjemme i <news:dk.kultur.sprog>.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 13:45

"Stop og og læs" skrev

> [...]
> singalesere, russere, indere og mange andre skal have deres eget
> bogstavsæt i CPR og andre registre - ellers kan man jo ikke skrive med de

Nu er Færøerne en del af Danmark, og indbyggerne må kunne forvente at
myndighederne kan skrive færøske navne.
Ellers kan de jo blot forbyde brugen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-07 13:56

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Nu er Færøerne en del af Danmark

"Kongeriget Danmark". Ellers kunne Færøerne vel ikke være udenfor EU, mens
Danmark er med?

Hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 14:53

"Uffe Kousgaard" skrev

> "Kongeriget Danmark".

Ja,
jeg var slet ikke klar over at der også er et "Republikken Danmark".

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-03-07 13:20

> Ja,
> jeg var slet ikke klar over at der også er et "Republikken Danmark".

Det tror du forhåbentlig heller ikke nu.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-07 12:45

Uffe Bærentsen skrev den 28-03-2007 13:34:

> Er du sikker på at du vil hedde Jøgvan, som det jo bliver til på dansk.
> Du havner ude i at dit navn kan staves på flere måder.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre at bruge de færøske bogstaver.

Det er set før masser af gange.

Fra : Brian

Dato : 28-03-07 17:36

> [...]
> "systemet" staves jeg med o. Altså i CPR-registeret, folkeregisteret eller
> hvad det nu hedder, der hvor der står hvad JEG hedder.

Mon dem der hedder René har samme problem som dig. Det kunne da være
interessant i denne sammenhæng...

Fra : Bachy

Dato : 28-03-07 19:37

On 28 Mar., 19:59, Jonas Kofod <n...@jlkofod.dk> wrote:

> Prøv at spørge din kone hvad hendes tegnsæt hedder. Det er givetvis ikke
> noget med alfabet. At mange har fået for vane at omtale andre kulturers
> tegnsæt som "deres alfabet" ændrer ikke på det.

Her synes jeg lige at jeg vil påpege at wikipedia ( http://da.wikipedia.org/wiki/Alfabet
) ikke er enige med dig, de definere et alfabet som værende en
rækkefølge af bogstaver, feks vores herhjemme med a - å.
Derfor må de som omtaler andre landes skriftsprog som et alfabet, jo
være i deres gode ret til det. Et tegnsæt hører vel nærmere hjemme
indenfor den eleketroniske verden, og ikke som jeg ser det, den
"nomale" verden :)

> Det er det samme som at
> snakke om Kinas Dannevirke eller spørge hvor gammel Englands Dronning
> Margrethe er blevet.

Nu kender jeg så ikke lige den engelske dronning Magrthe, men du ku jo
skrive til hende og spørge ? Anyway, så er jeg ikke sikker på hvor du
vil hen med den sætning, tror ikke helt jeg forstår din point :)

/Bo Bach Jensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-03-07 20:19

Bachy skrev:

> [...]
> være i deres gode ret til det. Et tegnsæt hører vel nærmere hjemme
> indenfor den eleketroniske verden, og ikke som jeg ser det, den

Alfabetet knytter sig, ikke til Danmark, men den Europæiske kultur.
Andre kulturer har deres tegnsæt med deres navne.

Synd for dig.