Patentregler
Fra : Ole Jensen

Dato : 27-03-07 18:20

Er det ikke sådan, at for at få patent på en opfindelse/ide, at så må
den ikke have været fremvist for nogen?

Jeg spørger fordi jeg så i TV i dag, at en dreng havde opfundet et
apparat der skulle hjælpe folk med rygproblemer/gigt o.lign. med at få
bukser på.

Han stod så og sagde, at han måske ville have patent på opfindelsen.

Men kan han det, nu hvor det har været vist på landsdækkende TV?

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : A R:nen

Dato : 28-03-07 09:42

newsplus@website.dk (Ole Jensen) writes:

> Er det ikke sådan, at for at få patent på en opfindelse/ide, at så må
> den ikke have været fremvist for nogen?

Kendskabet til opfindelsen må ikke have blevet "almindeligt
tilgængeligt" (patentloven § 2). Man må altså godt fremvise og
beskrive opfindelser til en forholdsvis snævert begrænset personkreds.
(Det kan så være en god idé at forsikre sig om at de andre ikke går og
patenterer opfindelsen før en selv kan nå det, det sker typisk med
hemmeligholdelsesaftaler.)

> [...]

> Han stod så og sagde, at han måske ville have patent på opfindelsen.

> Men kan han det, nu hvor det har været vist på landsdækkende TV?

Det afgørende er om udsendelsen beskriver eller viser selve den egentlige
opfindelse der søges patent på. Hvis man bare fortæller at man har
opfundet noget til et bestemt formål (uden at præcisere hvad dette
noget er) eller viser billeder af en apparat på en sådan måde at man
slet ikke kan se hvad selve opfindelsen går ud på så er man stadig på
sikker grund.

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-03-07 18:14

A R:nen <oronkain@ling.helsinki.fi> wrote:

> [...]
> noget er) eller viser billeder af en apparat på en sådan måde at man
> slet ikke kan se hvad selve opfindelsen går ud på så er man stadig på

Han fremviste en model lavet i LEGO, som viste hvordan maskinen virkede,
med motorer og det hele. Og derefter viste han en model i fuld
størrelse, lavet i træ, som dog ikke virkede, men der var ikke noget at
tage fejl af.
Maskinen består i en holder der kan køre op og ned, og som kan hjælpe en
med at tage bukser af og på, uden at man skal bukke sig.
Jeg kunne sagtens bygge en rigtig maskine ud fra det der blev vist.
Eller lave en teknisk tegning, som kunne danne baggrund for en
patentansøgning.