Reklamation, omlevering og data på harddis~
Fra : Tue

Dato : 27-03-07 17:43

Hej kloge hoveder,

Købeloven igen-igen.
Jeg har en Xbox360. Den er udstyret med en harddisk, hvorpå man kan
gemme spil og downloade videoer og musik osv. Altsammen lovligt og
nogle af emnerne betales der for.

Xbox'en er gået i stykker og indleveret til butikken. Harddisken er
dog demonteret først (gøres simpelt - den sidder uden på maskinen).

Butikken har konstateret fejl på maskinen og jeg er blevet tilbudt
omlevering.
De kræver dog at jeg afleverer alt udstyret, dvs. inkl. den originale
harddisk, før de vil give mig en ny, komplet pakke.
Altsammen meget godt, men hvad med mine data på harddisken, som jeg i
princippet delvist har betalt for?

Mit udgangspunkt må være udelukkende at få byttet den defekte enhed,
altså konsollen minus harddisk.

Det eneste relevante jeg umiddelbart kan finde i købeloven er i §78
stk. 4, der handler om at afhjælpning eller omlevering skal ske uden
væsentlig ulempe for køberen.
Er det en væsentlig ulempe at miste sine data? Jeg mener ja, men hvad
siger I?
Andre relevante paragraffer?

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 18:06

On 27 Mar 2007 09:43:13 -0700, "Tue" <tue@tuevestergaard.dk> wrote:

> [...]
>harddisk, før de vil give mig en ny, komplet pakke.
>Altsammen meget godt, men hvad med mine data på harddisken, som jeg i
Lige som en PC - genindlæs din backup. Hvad hvis disken var gået i
stykker? Skulle butikken så også erstatte dine data?

Fra : Tue

Dato : 27-03-07 18:21

> Lige som en PC - genindlæs din backup.

Der er ikke mulighed for backup.

> Hvad hvis disken var gået i
> stykker? Skulle butikken så også erstatte dine data?

Formentlig ikke...Nu er det ikke disken, der er gået i stykker, så det
besvarer ikke rigtigt mit oprindelige spørgsmål.

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-03-07 21:26

Tue skrev den 27-03-2007:
> [...]
> væsentlig ulempe for køberen.
> Er det en væsentlig ulempe at miste sine data? Jeg mener ja, men hvad

Hej Tue,

Første og fremmest vil jeg mene, at de kan godt kan kræve HD'en med
tilbage (selvom det virker lidt omsonst). Dette støttes på, at Xbox'en
jo købes samlet (jeg går ud fra at det er premiumpakken?), og derfor
ved tilbagelevering skal leveres samlet. Jeg har selv en Xbox 360, og
jeg ved derfor, at hvis du en gang har betalt for dit indhold (og du
indlæser en kopi af dit Xboxlive gamertag - hvilket kan gøres fra den
nye xbox når du tænder den), så kan du frit hente det indhold du
allerede har betalt for.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-03-07 21:38

Christian Madsen wrote:

> (..) jeg ved derfor, at hvis du en gang har betalt for dit indhold (..) så
> kan du frit hente det indhold du allerede har betalt for.

Så er jeg mere rolig :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-07 10:41

Christian Madsen skrev:

> [...]
> indlæser en kopi af dit Xboxlive gamertag - hvilket kan gøres fra den
> nye xbox når du tænder den), så kan du frit hente det indhold du

Lad os stramme betingelserne lidt: Vi antager at det ikke er
muligt for Tue at genhente sin musik/sine programmer uden at
skulle betale for dem igen. Jeg forudsætter at det er en normal
handling med en Xbox at hente og installere musik og programmer
på harddisken.

Ville det på den baggrund ikke være et holdbart krav fra hans
side at han skulle kunne beholde sin harddisk med henvisning til
at udbedringen ikke måtte koste ham penge?

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-03-07 15:01

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> side at han skulle kunne beholde sin harddisk med henvisning til
> at udbedringen ikke måtte koste ham penge?

Hmmm... Jeg er ikke sikker på, at det vil være nok (uden dog at være
sikker). En sælger vil vel typpisk acceptere dette, men jeg er ikke
klar over om han har pligt til dette.

Ellers ville der vel, jf. KBL § 80, stk. 2, jf. KBL § 43, stk. 3, kunne
kræves erstatning svarende til den positive opfyldelsesinteresse, og
altså svarende til det tab som er påført Tue?? (altså for værdien af
det materiale som han har købt online)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Rea721

Dato : 27-03-07 22:13

"Tue" <tue@tuevestergaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet tilbudt omlevering.
> De kræver dog at jeg afleverer alt udstyret, dvs. inkl.
> den originale harddisk, før de vil give mig en ny,

De er for dumme
Hvis din fejl _ikke_ kan relateres til din harddisk, så prøv i første omgang
om du kan komme i kontakt med et fornuftigt menneske, ta din harddisk med
derned..... og når i skal lege bytte bytte, så be dem om at afmontere den
nye HD så du kan beholde dine data.... en fornuftig person må der findes i
forretningen.

Ellers ring til importøren og hør hvad de kan foreslå.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Bjarne

Dato : 28-03-07 06:30

Rea721 skrev:
> [...]
> forretningen.
>
> Ellers ring til importøren og hør hvad de kan foreslå.

Holdningen i en forretning vil ofte være, at man går ud fra, at kunderne
ikke har en stand forsk*d på datamaskiner og derfor ikke ved, hvad der
er galt, og hvis det er udgangspunktet, er man nødt til at have
harddisken med, da det jo er her man finder den software, som får det
hele til at virke eller ikke virke.
Kunsten må bestå i at få dem tro på, at kunden ved noget.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-03-07 18:07

Bjarne wrote:

> [...]
> at have harddisken med, da det jo er her man finder den software, som
> får det hele til at virke eller ikke virke.

Den omtalte disk er en ekstern harddisk til at gemme alm data på og er i
princippet ekstraudstyr
http://www.xbox.com/da-DK/hardware/x/xbox360coresystem/

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Christian Madsen

Dato : 30-03-07 18:11

Peter Lykkegaard kom med denne ide:

> Den omtalte disk er en ekstern harddisk til at gemme alm data på og er i
> princippet ekstraudstyr
> http://www.xbox.com/da-DK/hardware/x/xbox360coresystem/
>
> - Peter

ikke hvis du har premium pakken.. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Tue

Dato : 28-03-07 11:01

> [...]
> jo købes samlet (jeg går ud fra at det er premiumpakken?), og derfor
> ved tilbagelevering skal leveres samlet.

Ok - jeg må bide i det sure æble og aflevere hele pakken.

> [...]
> indlæser en kopi af dit Xboxlive gamertag - hvilket kan gøres fra den
> nye xbox når du tænder den), så kan du frit hente det indhold du

Det trøster mig jo så noget - men det er stadig helt forfra i Oblivion
osv...ÆV!
Jeg vil selvfølgelig spørge om det er muligt at beholde den gamle
harddisk, men jeg vil så også undlade at hidse mig op, hvis jeg får et
nej.

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-03-07 14:47

Tue udtrykte præcist:

> [...]
> Jeg vil selvfølgelig spørge om det er muligt at beholde den gamle
> harddisk, men jeg vil så også undlade at hidse mig op, hvis jeg får et

Ja prøv det...

Jeg tror faktisk at den gemmer din saved games på xbox life. (igår da
det var nede kunne jeg ikke fortsætte i mine saved games). Men jeg er
altså ikke sikker.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Tue

Dato : 29-03-07 19:54

....og vi tager lige slutningen med.
Enden på historien blev, at der overhovedet ikke var noget problem i,
at beholde den oprindelige harddisk og bytte alt det andet skrammel.
En slags konklusion (juridisk) må vel være, at forretningen opfyldte
betingelserne i købeloven og sandsynligvis mere til. Jeg er dog stadig
i tvivl om en forretning kan gøres ansvarlig for tab af data.