Nej, det er ikke en kartelaftale
Fra : Normaler Weize

Dato : 27-03-07 07:20

.... men hvad er det så?
Min kone og jeg har netop underskrevet købsaftalen på vores nye og ikke
færdige andelsbolig. Vi accepterede købet bla. fordi bygherren (som også er
sælger) forinden havde oplyst os, at vi kunne købe vores personlige
inventarer, køkken og toilet mm. fuldstændig efter eget valg. Men da vi
havde fundet vores drømmekøkken, så kunne vi alligevel ikke selv bestemme.
Nu sagde han, at han aldrig havde lovet os den frihed, og at vi i stedet
skulle købe gulv, hårde hvidevare, skabe, toilet, køkken mm. hos nogle
bestemte lokale forhandlere, som han havde en aftale med.
At manden står og lyver os ind i ansigtet inden vi sætter vores underskrift,
er en ting, som naturligvis altid vil blive påstand mod påstand. Men hele
dette aftale-koncept som bygherren har kørende, er det overhovedet lovligt?

Fra : Stop og og læs

Dato : 27-03-07 08:19

"Normaler Weize" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> underskrift, er en ting, som naturligvis altid vil blive påstand mod
> påstand. Men hele dette aftale-koncept som bygherren har kørende, er det

Den slags aftaler laver han jo netop for at holde priserne nede. Ved at købe
50 eller 100 køkkener samme sted opnår han givet en noget anden pris end for
din alene.

Du kan normalt komme om ved sagen ved at bede byggefirmaet undlade at
montere et køkken - måske kommer du til at betale et gebyr svarende til
bygherrens manglende fortjeneste på den del.
Derefter kan du selv efter overtagelsen montere dit eget køkken.

Knud

Fra : per christoffersen

Dato : 27-03-07 08:21

> [...]

> underskrift, er en ting, som naturligvis altid vil blive påstand mod
> påstand. Men hele dette aftale-koncept som bygherren har kørende, er det

Som udgangspunkt , ja.
Om I er bundet af hans udlægning kommer an på, hvad der præcis står i den
skriftlige aftale.
Den mundtlige er for så vidt også gældende, men kan ikke bruges til noget i
praksis, når der er uenighed om, hvad den indebærer.

/Per

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 10:17

On Tue, 27 Mar 2007 08:19:55 +0200, "Normaler Weize"
<cybercity@mail.dk> wrote:

> [...]
>dette aftale-koncept som bygherren har kørende, er det overhovedet lovligt?

Hvad står er i papirerne I underskrev? I fik forhåbentlig nedskrevet
dette udsagn, inden I skrev under?