Flytning af del af kapitalpension til ande~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-03-07 15:05

Det drejer sig om at jeg gerne vil flytte et beløb fra en kapitalpension i
et pengeinstitut til en kapitalpension i et andet pengeinstitut. Personalet
i det ene pengeinstitut siger at det godt kan lade sig gøre, mens
personalet (filiallederen) i det andet pengeinstitut siger at det ikke kan
lade sig gøre.

Begge steder får jeg at vide at det ikke er noget problem at flytte HELE
pensionskontoen til et andet pengeinstitut, med det ene pengeinstitut mener
altså at det ikke er muligt at flytte en del af pensionsindeståendet til et
andet pengeinstitut.

Jeg formoder at det er lovgivning der forhindrer eller tillader en flytning
af pensionsmidler fra en pensionskonto til en anden og ikke interne
bankregler.

Hvem har ret?

Claus

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-03-07 21:46

Claus E Beyer wrote:

> Jeg formoder at det er lovgivning der forhindrer eller tillader
> en flytning af pensionsmidler fra en pensionskonto til en anden
> og ikke interne bankregler.

Jeg kan ikke se at der skulle være nogen lovmæssig forhindringer for
delvis overførsel. Generelt er skat den begrænsende faktor i sådanne
situationer (groft sagt må du ikke flytte til en ordning med hurtigere
udbetaling, f.eks. livrente til ratepension, eller til en mildere
beskatning ved udbetaling, såsom ratepension til kapitalpension), men
pensionsbeskatningslovens §41 gælder netop for "overførsel af en hel
ordning eller en delvis overførsel", jf. citatet nedenfor.

§ 41. Overførsel af en hel ordning eller en delvis overførsel af en
forsikring eller en pensionsaftale eller lignende, der ikke var i kraft
ved udgangen af 1982 [....]

Mit gæt: edb-systemerne i den ene bank kan kun håndtere overflytning af
hele engagementet, og de gider ikke lave det manuelle arbejde

Du kunne overveje at spørge om du må opdele ordningen. Hvis den går, kan
du efterfølgende flytte den ene del...

--
Jesper Lund