Q: Går det ud over mine forældres pension
Fra : B Olle

Dato : 23-03-07 08:22

Hej.

Min kæreste og jeg har besluttet at gå hver til sit, pga diverse
uoverensstemmelser. Vi bor pt i samme lejlighed.

Jeg overvejer, i samråd med mine forældre, at flytte hjem til dem i en
periode, for at finde ud af, hvad det er jeg vil med livet. Mine forældre
bor i hus, som de stadig betaler af på. De er h.h.v. 61 og 63 år. De regner
begge med at ville lade sig pensionere indenfor det kommende år.

Mit spørgmål går på, om det på nogen går ud over deres pension, at jeg
flytter ind undre samme tag? Jeg ønsker på ingen måde, at deres der bliver
reguleret i deres folkepension, fordi skal have mig huserende. Jeg ved min
mor har en kapitalpension, men mere kender jeg ikke til deres økonomiske
forhold.

mvh
B. Olle

Fra : urlex

Dato : 23-03-07 12:12

On 23 Mar., 09:21, "B Olle" <B_o...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> mor har en kapitalpension, men mere kender jeg ikke til deres økonomiske

Din indkomst går med i din far's og mor's husstandsindkomst automatisk
og dermed udløser en procentnedgang i deres personlige tillæg og andre
ydelser dvs. hvis de har lån til betaling af ejendomsskatter gennem
kommunen, hjælp til rengøring mm.
Så gør det ikke !

vh urlex

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 23-03-07 12:31

urlex skrev:
> [...]
> og dermed udløser en procentnedgang i deres personlige tillæg og andre
> ydelser dvs. hvis de har lån til betaling af ejendomsskatter gennem

Det er fordi de er i familie sammen ikke?
For hvis det var mig der flyttede ind hos B. Olle's forældre ville det
ikke være tilfældet eller hva? Så skal forældrene blot beskattes af en
evt. leje indtægt ikke?

/Andreas

Fra : urlex

Dato : 23-03-07 12:59

On 23 Mar., 13:30, Andreas Lorensen <a...@sodemark.dk> wrote:

> [...]
> For hvis det var mig der flyttede ind hos B. Olle's forældre ville det
> ikke være tilfældet eller hva? Så skal forældrene blot beskattes af en

Husstanden dækker alle personer på samme adresse, matrikelnr.
Ved udlejning sker der beskatning efter SKAT's regler derom.
vh urlex

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-07 13:34

urlex skrev:

> Husstanden dækker alle personer på samme adresse, matrikelnr.

Normalt hvis folk får en lejer, så indgår vedkommende ikke i
husstanden, og vedkommendes indtægt indgår ikke i
husstandsindkomsten. Lejeindtægten får naturligvis indfydelse på
udlejers økonomi.

Jeg bor i en ejendom med ti ejerlejligheder. Vi har samme adresse
og matrikelnummer.

--
Bertel

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 23-03-07 13:39

urlex skrev:
> Husstanden dækker alle personer på samme adresse, matrikelnr.
> Ved udlejning sker der beskatning efter SKAT's regler derom.
> vh urlex

Det var jeg ikke klar over. Det betyder jo at hvis man lejer et værelse
ud, så kan det påvirke skat og andre ydelser hvis lejer har en stor
indkomst.
Og den anden vej også? hvis man lejer sig ind hos nogle der har stor
indkomst, så ricikerer man at miste evt. tilskud osv.

/A

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-07 16:06

Andreas Lorensen skrev:

> Det var jeg ikke klar over.

Det er også forkert. Deler man "seng og bord" er man en husstand.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 23-03-07 13:49

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

> Husstanden dækker alle personer på samme adresse, matrikelnr.

Det er en overraskende definition for mig.
Har du et link til en dokuemntation?

/Per

Fra : Joel

Dato : 23-03-07 13:24

"B Olle" <B_olle@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> mor har en kapitalpension, men mere kender jeg ikke til deres økonomiske

Nu ved jeg ikke hvordan man kan lade sig pensionere som hhv. 61 og 63 årig,
men hvis du mener at de går på efterløn, så vil det ikke få nogen
konsekvenser at du midlertidig flytter ind.

Mvh. Joel

Fra : B. Olle

Dato : 23-03-07 13:43

"Joel" <joel@tover.dk> wrote in message

> [...]
> årig, men hvis du mener at de går på efterløn, så vil det ikke få nogen
> konsekvenser at du midlertidig flytter ind.

Altså nu er jeg midt 20'erne, så jeg må indrømme begreber om pension,
førtidspension, efterløn og hvad der ellers er af fine udtryk for folk som
er på vej væk fra arbejdsmarkedet, ikke vægter så højt interessemæssigt i
mine daglige spekulationer, og dermed heller ikke hvilken indflydelse de har
på økonomien ..... Kun lige i dette opstillede scenarie.

Fra : Joel

Dato : 23-03-07 14:02

> [...]
> mine daglige spekulationer, og dermed heller ikke hvilken indflydelse de
> har på økonomien ..... Kun lige i dette opstillede scenarie.

Ja og hvor vil du hen med det?

Man er jo nødt til at have de specifikke fakta for at kunne råde så godt som
muligt.

Mvh. Joel

Fra : B. Olle

Dato : 23-03-07 14:14

> [...]
>

> Ja og hvor vil du hen med det?
>
> Man er jo nødt til at have de specifikke fakta for at kunne råde så godt

Jeg vil derhen, hvor jeg siger, jeg ikke ved hvad ovennævnte begreber
betyder, og hvornår mine økonomiske rådemidler (hvis jeg valgte at flytte
ind), vil få indflydelse for mine forældre i nævnte sag.

Men alene de svar der er kommet nu, tyder på, at de reguleres i det de
bliver berettiget til, og så har jeg fået svar nok. Jeg vil gerne bidrage
med yderligere oplysninger, hvis det er nødvendigt.

mvh
B. Olle

Fra : Joel

Dato : 23-03-07 19:23

> [...]
> bliver berettiget til, og så har jeg fået svar nok. Jeg vil gerne bidrage
> med yderligere oplysninger, hvis det er nødvendigt.

OK, men du er nødt til at finde ud af om de "går på pension" (det kan man
normalt føtst når man fylder 65, medmindre det er en førtidspension, som man
ikke selv kan vælge) eller de skal modtage efterløn. Hvis det er det sidste,
vil det ikke få nogen betydning at du flytter midlertidigt ind. Dog KAN det
få betydning, hvis de modtager nogen form for social ydelse. Som jeg forstår
det, arbejder de begge lige nu?

Mvh. Joel

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 23-03-07 22:29

Hej

"Joel" <joel@tover.dk> wrote:

Klip:

> [...]
>få betydning, hvis de modtager nogen form for social ydelse. Som jeg forstår

Nu kunne det jo også være at forældrene er Tjenestemandsansat !, I
såfald kan man som bekendt gå på pension når man fylder 60 år.

--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Joel

Dato : 23-03-07 23:04

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Nu kunne det jo også være at forældrene er Tjenestemandsansat !, I
> såfald kan man som bekendt gå på pension når man fylder 60 år.

Det er korrekt, og i så tilfælde vil der heller ikke ske modregning i
tjenestemandspensionen.

Mvh. Joel

Fra : B. Olle

Dato : 24-03-07 14:23

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nu kunne det jo også være at forældrene er Tjenestemandsansat !, I
> såfald kan man som bekendt gå på pension når man fylder 60 år.

De er ikke tjenestemandsansat, så det kommer ikke i betragtning.

mvh
B. Olle

Fra : B. Olle

Dato : 24-03-07 14:23

> [...]
> Dog KAN det få betydning, hvis de modtager nogen form for social ydelse.
> Som jeg forstår det, arbejder de begge lige nu?

OK, så er jeg med.
De arbejder begge 2 lige nu. Min mor var ude for et færdselsuheld sidste år,
så hun måtte gå fra fuldtid til deltid, hvilket også har kunnet mærkes
økonomisk derhjemme. Om hun modtager nogle sociela ydelser, skal jeg finde
ud af. Du tænker på dagpenge eller?
Min far arbejder fuldtids.

Min mor vælger at gå på efterløn snart, og min far kører indtil han er 65 i
følge udsagn.

mvh
B. Olle

Fra : Joel

Dato : 24-03-07 15:03

> [...]
> Min far arbejder fuldtids.
>
> Min mor vælger at gå på efterløn snart, og min far kører indtil han er 65

Så kan jeg ikke se at der kan ske noget før tidligst din far går på pension
som 65 årig.
Om din mor modtager dagpenge er også uden betydning.

Mvh. Joel

Fra : per christoffersen

Dato : 26-03-07 08:30

"B. Olle" <B_Olle@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> økonomisk derhjemme. Om hun modtager nogle sociela ydelser, skal jeg finde

Du roder temmelig meget rundt i begreberne. Dagpenge er ikke en social
ydelse.
Jeg tror det bedste, for din sjælfred og dine forældres fremtidige
situation, vil være at få en gennemgang af situationen med en socialrådgiver
hos kommunen.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 26-03-07 10:49

per christoffersen skrev:

> Du roder temmelig meget rundt i begreberne. Dagpenge er ikke en social
> ydelse.

Sygedagpenge er, arbejdsløshedsdagpenge er ikke.

David

Fra : urlex

Dato : 24-03-07 15:56

On 23 Mar., 14:49, "per christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> Det er en overraskende definition for mig.
> Har du et link til en dokuemntation?
>
> /Per

Husstand kan defineres på mange måder, jeg har ikke et link, men er
der tale om udleje af et værelse SKAL der udfærdiges en LEJEKONTRAKT
ellers
vil det offentlige betragte "lejeren" som værende "tilknytning" til
husstanden og der vil ske modregning i alle ydelser udbetalt af det
offentlige.

vh urlex

Fra : Poul Christensen

Dato : 24-03-07 19:25

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> wrote in

> [...]
> vil det offentlige betragte "lejeren" som værende "tilknytning" til
> husstanden og der vil ske modregning i alle ydelser udbetalt af det

Har du et link til en § eller en afgørelse, der bekræfter din påstand?

Jeg mener ikke din påstand er i overenstemmelse med lov om social
pension, der kun taler om "samlevers" indkomst.

mvh poul christensen