Billetter ikke leveret
Fra : Andy

Dato : 22-03-07 18:52

Hvis man køber billetter via f.eks. billetnet kan de sendes rekommanderet.
Men hvad nu hvis de ikke kommer frem til modtager?

Billetnet henviser til Lov om visse forbrugeraftaler og siger at der ikke er
fortrydelsesret på biletter, men iflg forbrugerombudsmandens retningslinjer
om fjernsalg og brug af betalingskort skal pengene tilbageleveres ved
manglende levering.

PostDK erstatter maks ca. 900 kroner på et forsvundet rekommanderet brev.

Hvad skal man regne med?

Andy

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-03-07 18:59

Andy skrev:
> [...]
> manglende levering.
>
> PostDK erstatter maks ca. 900 kroner på et forsvundet rekommanderet brev.

Det er forkert at blande fortrydelsesret og manglende levering sammen.
Så Billetnet's afvisning af fortrydelsesret og Forbrugerombudsmandens
retiningslinier om manglende levering kan ikke sættes op i mod hinanden.
Kan der ikke leveres kan aftalen hæves.

Fra : Andy

Dato : 22-03-07 21:55

> Kan der ikke leveres kan aftalen hæves.

Ja, det ville jeg jo også sige, men Billetnet gør meget klart at hvis et
rekommanderet brev bortkommer, så er det en sag imellem Post DK og kunden,
og at kunden maksimalt kan få udbetalt 950 kroner. De nævner ikke at kunden
kan kræve at banken tilbagefører pengene.

Billetnet> Anbefalet/rekommanderet post - BILLETnet anbefaler, at du får
unummererede billetter tilsendt med anbefalet post. Du kan
Billetnet> også vælge at få tilsendt dine unummererede billetter som
standard post, det er på eget ansvar. Anbefalet post sendes i løbet
Billetnet> af 3 hverdage. Hvis et anbefalet brev bortkommer eller på anden
måde beskadiges, har du krav på godtgørelse eller
Billetnet> erstatning fra PostDanmark på op til 950 kr. Al henvendelse herom
rettes i første omgang til BILLETnets Kundecenter, tlf. 70
Billetnet> 15 65 65.

Spørgsmålet er altså, hvis jeg køber billetter for 3000 kroner, betaler med
dankort og billetterne bliver sendt rekommanderet men forsvinder hos PostDK.
Skal jeg så nøjes med 950 kroner fra PostDK(som billetnet åbenbart mener),
eller kan jeg hæve aftalen begrundet i manglende levering, og bede min bank
tilbageføre beløbet?

Andy

Fra : Klaus H

Dato : 22-03-07 22:29

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal jeg så nøjes med 950 kroner fra PostDK(som billetnet åbenbart mener),
> eller kan jeg hæve aftalen begrundet i manglende levering, og bede min

Ved at handle på siden indgår du sikkert en aftale om, at du overtager
ansvaret for forsendelsen så snart Billetnet har afleveret til PostDanmark.
Prøv at se i deres forretningsbetingelser.

Klaus H

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 22-03-07 22:38

On Thu, 22 Mar 2007 22:28:42 +0100, "Klaus H" <hebs.ud@6705e.dk>
wrote:

>Ved at handle på siden indgår du sikkert en aftale om, at du overtager
>ansvaret for forsendelsen så snart Billetnet har afleveret til PostDanmark.
>Prøv at se i deres forretningsbetingelser.

De kan jo ikke tilsidesætte danske love, ved at skrive noget andet i
deres forretningsbetingelser! Hvis det altså er tilfældet.

/Brian

Fra : Klaus H

Dato : 22-03-07 23:06

"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:4ot503t1eisa2mq2fh4dkpeq3d37p4louk@4ax.com...

> De kan jo ikke tilsidesætte danske love, ved at skrive noget andet i
> deres forretningsbetingelser! Hvis det altså er tilfældet.
>
> /Brian

Nej, det ved jeg.

Jeg mener bare at ved forbrugerkøb af billetter, kan man aftale at levering
har fundet sted ved aflevering til PostDanmark.
Jeg kan dog ikke lige finde det i øjeblikket. Jeg er ikke jurist

Klaus H

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-03-07 17:45

Klaus> "Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk>
Klaus> skrev i en meddelelse
Klaus> news:4ot503t1eisa2mq2fh4dkpeq3d37p4louk@4ax.com...
> [...]

Klaus> Nej, det ved jeg.

Klaus> Jeg mener bare at ved forbrugerkøb af billetter, kan man
Klaus> aftale at levering har fundet sted ved aflevering til
Klaus> PostDanmark. Jeg kan dog ikke lige finde det i
Klaus> øjeblikket. Jeg er ikke jurist

KBL §1, stk.2 og KBL §73 (har været diskuteret mange gange)...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-03-07 22:40

"Klaus H" <hebs.ud@6705e.dk> wrote in message

> Ved at handle på siden indgår du sikkert en aftale om, at du overtager
> ansvaret for forsendelsen så snart Billetnet har afleveret til
> PostDanmark. Prøv at se i deres forretningsbetingelser.

Man kan jo så undre sig over de i visse tilfælde (George Michael), ikke
giver muligeden for afhentning på posthuset.

Mvh

Kim, der venter på billetter for 3k.

Fra : Henning

Dato : 22-03-07 19:35

On Thu, 22 Mar 2007 18:52:04 +0100, "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com>
wrote:

>Hvis man køber billetter via f.eks. billetnet kan de sendes rekommanderet.
>Men hvad nu hvis de ikke kommer frem til modtager?

Betalt med dan-kort? Så henvender du dig i banken og beder dem
tilbageføre pengene, efter du har givet Billetnet en chance for selv
at returnere dem.

Fra : joke

Dato : 22-03-07 23:30

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Betalt med dan-kort? Så henvender du dig i banken og beder dem
> tilbageføre pengene, efter du har givet Billetnet en chance for selv
> at returnere dem.
Kommer vel an på hvornår ansvaret er overgået til køber overgår det ved
sælgers levering til post dk og denne har kvittering på afsendelse har han
jo overholdt sin del af aftalen, hvis det kan aftales juridisk fatter bare
ikke billetnet ikke giver muglighed for værdibrev

Hilsen

johnny

Fra : Henning

Dato : 23-03-07 10:26

On Thu, 22 Mar 2007 23:29:52 +0100, "joke"
<jkp6670haderspam@hotmail.comnu> wrote:

> [...]
>jo overholdt sin del af aftalen, hvis det kan aftales juridisk fatter bare
>ikke billetnet ikke giver muglighed for værdibrev

Det er stadig ligegyldigt for køber - han har ikke modtaget varen, om
det er afsender eller transportørs skyld er ham ligegyldigt.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-07 13:33

Henning skrev:

> Det er stadig ligegyldigt for køber - han har ikke modtaget varen, om
> det er afsender eller transportørs skyld er ham ligegyldigt.

Du tager fejl.

Normalt vil det ved forbrugerfjernhandel være sælgers problem, hvis
varen går under under transporten. Men det er en følge af reglerne om
fortrydelsesret. Da fortrydelsesretten ikke gælder her og det samtidig
formodentlig er aftalt at risikoen overgår til køber ved aflevering til
fragtfører, så er det købers problem.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-03-07 17:42

David> Henning skrev:
> [...]

Det skriver forbrug.dk ihvertfald i en lille-bitte enkelt sætning, så
jeg har foreslået dem at rette i formuleringen på deres hjemmeside,
evt. forklare den lille-bitte sætning ordentligt (jeg kunne godt tænke
mig at vide om lovgrundlaget er KBL eller FAFTL).

David> Du tager fejl.

David> Normalt vil det ved forbrugerfjernhandel være sælgers
David> problem, hvis varen går under under transporten. Men det er
David> en følge af reglerne om fortrydelsesret. Da
David> fortrydelsesretten ikke gælder her og det samtidig
David> formodentlig er aftalt at risikoen overgår til køber ved
David> aflevering til fragtfører, så er det købers problem.

Jeg har en henvendelse liggende hos forbrugerstyrelsen... Jeg er træt
af at emnet hele tiden kommer op herinde, når jeg ihvertfald læser
FAFTL som om at den ikke snakker om forsvundne varer (men beskadigede
varer fordi man skal jo følge §19, ifl. §18 og §20 er så nogle
"ekstra-betingelser" der endvidere skal overholdes for beskadigede
varer, for stadigvæk at kunne bruge fortrydelsesretten - tror jeg
ihvertfald)...

Jeg skal nok poste begrundelsen for det ene eller det andet, når jeg
får et ordentligt svar... Jeg fik et svar om at en medarbejder havde
diskuteret emnet med en af "husets førende jurister", men jeg er ikke
tilfreds med svaret (som måske ikke engang kom fra en jurist?).

I det tilfælde at KBL §73 ikke er fraveget ved tydelig aftale, er
sagen selvfølgeligt 100% klar, hvilket jo er tilfældet næsten altid
alligevel.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Politico

Dato : 28-03-07 00:13

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message
> [...]
> retningslinjer
> om fjernsalg og brug af betalingskort skal pengene tilbageleveres ved

Jeg har kigget lidt på det, og svaret må være at BilletNet har retten på
deres side.

Risikoen for varens hændelige undergang kan efter aftale overgå til køber,
når sælger har overdraget varen til fragtfører. Se Købeloven §73, og bemærk
at denne bestemmelse netop ikke er præceptiv (ufravigelig) i forbrugerkøb
jfr. §1, stk. 2, og derfor kun gælder såfremt andet ikke er aftalt (typisk
en formulering i stil med §10 i samme lov).

Jeg har set det antaget (er der en dom for det?), at manglende levering ikke
afskærer forbrugeren fra at udnytte sin fortrydelsesret ved fjernsalg jfr.
"Lov om visse forbrugeraftaler", på trods af at risikoen for varens
hændelige undergang er overgået til køber jfr. Købeloven og varen faktisk er
forsvundet, og køber derfor ikke kan returnere varen til sælger.

Men billetter til koncerter, teaterforestillinger og lignende er undtaget
fra fortrydelsesretten ved fjernsalg, og den er derfor irrelevant i denne
sammenhæng. Se Lov om Visse Forbrugeraftaler, §9, stk. 2, andet pkt. samt
§17, stk. 2, andet pkt., (aftaler om "rekreative fritidsaktiviteter,
herunder underholdnings-, idræts- og lignende kulturbegivenheder"). Der er
et par undtagelser der ikke er relevante i forbindelse med BilletNet.

Det står faktisk også på forbrugerstyrelsens hjemmeside:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fortrydelsesret/aftaler-der-er-undtaget-fra-fortrydelsesretten/

/ Politico