Parkering - 10 meters regel - båse
Fra : Ukendt

Dato : 22-03-07 18:16

Hejsa

Er det lovligt at optegne parkeringsbåse der ligger tættere end 10 meter på
et vejkryds ?

Lidt uddybet:
Der er jo en generel 10 meters regel omkring parkering ved vejkryds. I nogle
områder giver denne regel bare ingen mening. Jeg mener så at man kunne tegne
parkeringsbåse hen til f.eks. 5 meter fra vejkrydset, og på denne måde
indikere at en parkering var lovlig. Men Københavns kommune siger at det er
ikke er lovligt at optegne båse der ikke overholder 10 meters reglen. Er det
rigtigt ?

Mvh.
Allan

Fra : Sæt i gang

Dato : 22-03-07 18:23

"AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne måde indikere at en parkering var lovlig. Men Københavns kommune
> siger at det er ikke er lovligt at optegne båse der ikke overholder 10

Det er da vist lidt logisk - 10 meter reglen er en del af den generelle
færdselslov - parkeringsangivelser er lokale - så den lov med 10 meter
reglen er nok den tungestvejende.
Jeg ved ikke om der nogen dispensationsregler i færdselsloven (har ikke
checket), men ellers er der vist ingen tvivl.

Knud

Fra : Leif Neland

Dato : 23-03-07 04:44

Sæt i gang wrote:
> [...]
> generelle færdselslov - parkeringsangivelser er lokale - så den lov
> med 10 meter reglen er nok den tungestvejende.

Plejer man ikke at kunne "override" generelle bestemmelser med
særbestemmelser?

Leif

Fra : Sæt i gang

Dato : 23-03-07 08:09

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Plejer man ikke at kunne "override" generelle bestemmelser med
> særbestemmelser?

Jo - hvis der i den generelle bestemmelse er en hjemmel hertil - dvs. en
eller anden dispensationsregel.

Knud

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-03-07 18:41

AW wrote :
> [...]
> ikke er lovligt at optegne båse der ikke overholder 10 meters reglen. Er det

Det er helt korrekt, problemet har været oppe her i Esbjerg hvor
kommunen optegnede båse hvor man parkerede ulovligt hvis man parkerede
i dem. De blev efterfølgende fjernet/ændret.

"If a man will begin with certainties, he shall end in doubts; but if
he will be content to begin with doubts he shall end in certainties."
- Sir Francis Bacon

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-07 18:57

> Det er helt korrekt, problemet har været oppe her i Esbjerg hvor
> kommunen optegnede båse hvor man parkerede ulovligt hvis man parkerede i
> dem. De blev efterfølgende fjernet/ændret.

Færdselsloven:
§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en
afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

Men i Bekendtgørelse om vejafmærkning står følgende omkring afmærkning af
vejbanen:

§ 49

T 61 Standsningsforbud.

Ubrudt gul linie på kantsten eller ved kørebanekant. Linien understreger,
forlænger eller afkorter et standsningsforbud i henhold til færdselslovens §
29.

T 62 Parkeringsforbud.

Punkteret gul linie på kantsten eller ved kørebanekant. Linien
understreger, forlænger eller afkorter et parkeringsforbud i henhold til
færdselslovens § 29.

...det ser altså for mig ud som om at man ved at opmale en gul linie kan
afkorte de 10 meter. Hvor overser jeg noget.

Allan

Fra : Rea721

Dato : 23-03-07 00:18

> ...det ser altså for mig ud som om at man ved at opmale
> en gul linie kan afkorte de 10 meter. Hvor overser jeg
> noget.

Hej.

Jeg mener ikke at du overser noget. Jeg hørte et svar i trafikradioen for
nogle år tilbage.... og svjh har det noget med farven og noget med "hvem"
der må bruge GUL farve til markeringer.

Jeg ved ikke hvor forskellen er beskrevet.... men tænk blot på at man aldrig
ser hvide punkterede linier på kantstenen ved bus stoppe steder, de er også
ret ofte tætterer på end 10 m fra et hjørne.

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-07 16:00

Rea721 wrote:
> Jeg ved ikke hvor forskellen er beskrevet.... men tænk blot på at man
> aldrig ser hvide punkterede linier på kantstenen ved bus stoppe
> steder, de er også ret ofte tætterer på end 10 m fra et hjørne.

En bus parkerer jo også sjældent. Den "standser" kun 1-3 minutter.

Fra : Troels

Dato : 22-03-07 20:51

On 22 Mar., 18:56, "AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote:

> [...]
>
> ...det ser altså for mig ud som om at man ved at opmale en gul linie kan
> afkorte de 10 meter. Hvor overser jeg noget.

Frederiksberg Kommune har ihvertfald den klare opfattelse at det kan
man godt. På deres hjemmeside
http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/Byplan,%20trafik%20og%20parkering/Parkering/Reglen%20om%20parkering%2010%20meter%20fra%20et%20vejkryds.aspx
kan man bl.a. læse:
"10-meter reglen gælder alle steder, hvor andet ikke er markeret ved
opmaling eller anden markering af parkeringsbåse."

Indenfor 100 meter af min bolig (på Frederiksberg) kan jeg da også
finde mindst 10 eksempler på parkeringsbåse der ligger helt op til 1
meter fra et vejkryds.

Men en kommune kan naturligvis også tage fejl...

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-07 21:42

>Indenfor 100 meter af min bolig (på Frederiksberg) kan jeg da også
>finde mindst 10 eksempler på parkeringsbåse der ligger helt op til 1
>meter fra et vejkryds.

Hejsa

Kan du komme med nogle konkrete steder (vejnavne), jeg tror jeg skal ud med
kameraet og sende det til Københavns kommune.

Allan

Fra : Jubii

Dato : 22-03-07 23:29

AW formulerede:

> Kan du komme med nogle konkrete steder (vejnavne), jeg tror jeg skal
> ud med kameraet og sende det til Københavns kommune.

Og havd har KBH. kommune så at gøre når
det er Frederiksberg kommune der har den
afgørelse

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 23-03-07 11:18

> Kan du komme med nogle konkrete steder (vejnavne), jeg tror jeg skal ud
> med kameraet og sende det til Københavns kommune.

Jeg kunne komme med mange eksempler i København's kommune. Et kik ud af mine
vinduer, så har jeg tre eksempler.

Men jeg vil ikke give dig dem, for hvis du viser dem til kommune, så kunne
de måske/måske ikke finde på at "rette" deres fejl, som vil medføre
nedlæggelse af cirka 6 parkeringspladser inden for de første 50 meter fra
hvor jeg bor.

Så op på cyklen og afsted med et digitalkamera

/AB

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-07 13:08

AW skrev:

> Kan du komme med nogle konkrete steder (vejnavne),

Skt Thomas Plads (Frb. Allé).
http://www.findvej.dk/?longitude=12.54704&latitude=55.67326&zoom=18&maptype=3

David

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-03-07 09:05

On 22 Mar., 18:56, "AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote:
> ...det ser altså for mig ud som om at man ved at opmale en gul linie kan
> afkorte de 10 meter. Hvor overser jeg noget.

Jeg tror du overser at parkeringsbåse er hvide OG at de meget sjældent
er kombineret med en gul stribe på fortovskanten.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-07 22:01

>Jeg tror du overser at parkeringsbåse er hvide OG at de meget sjældent
>er kombineret med en gul stribe på fortovskanten.

Korrekt, men faktum er at der KAN dispenseres vha en gul streg, sådan som
jeg læser reglerne.

Allan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-03-07 22:27

AW was thinking very hard :

> Korrekt, men faktum er at der KAN dispenseres vha en gul streg, sådan som jeg
> læser reglerne.

Det er vi enige om.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Troels

Dato : 23-03-07 14:40

On 22 Mar., 21:42, "AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote:

> Hejsa
>
> Kan du komme med nogle konkrete steder (vejnavne), jeg tror jeg skal ud med
> kameraet og sende det til Københavns kommune.
>
> Allan

Du kan finder masser af dem. Kig fx. i området omkring Forum (syd for
Julius Thomsens Plads), langs Grundtvigsvej eller omkring
Frederiksberg Svømmehal, men du kan også finde dem andre steder.