Voldgift - dyrt?
Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 22-03-07 10:38

Er der nogle her i gruppen der kan sige noget om hvad en voldgiftssag
minimum løber op i?

Spørgsmålet er af principielle grunde og har med en kontrakt at gøre (som
ikke er underskrevet endnu) hvor en af parterne insisterer på at tvister
skal afgøres ved en voldgiftsag.

Jeg har tidligere af en advokat fået et råd om ikke at acceptere dette i
denne type kontrakter. Derfor spørgsmålet. Hvad er den yderste konsekvens af
at en evt. tvist skal afgøres i en voldgiftsag i stedet for f.eks. Byretten
eller Sø- og Handelsretten?

M.v.h.
Olav

Fra : alexbo

Dato : 22-03-07 15:39

"Olav M.J. Christiansen" skrev i

> Er der nogle her i gruppen der kan sige noget om hvad en voldgiftssag
> minimum løber op i?

De få voldgiftsager jeg har kendskab til har ligget på 15-25.000 kr.
En syns og skønsmand, noget sekretærarbejde, et par mand fra den faglige
sammenslutning begge parter tilhørte.

I princippet kan en voldgift være stort set gratis.
En helt basis voldgift er to søskende der er uenige, men bliver enige om at
lade mor afgøre sagen.

To forretningsfolk der er uenige om fortolkningen af en aftale, kan lade en
tredie afgøre sagen.

Bygge og anlæg har et voldgiftsystem der nærmest står klar til at afgøre
sager.
Frem for at vente på at en domstol har tid, lader man voldgiften afgøre
tvisten, så man kan komme videre.
http://www.voldgift.dk/

http://www.voldgiftsforeningen.dk/Default.aspx?ID=107

mvh
Alex Christensen

Fra : jacob nielsen

Dato : 22-03-07 16:36

Olav M.J. Christiansen wrote:
> Er der nogle her i gruppen der kan sige noget om hvad en voldgiftssag
> minimum løber op i?
Det er umuligt at sige, da det kommer helt an på sagen, hvilket
voldgiftsinstitut der er tale om osv. osv. Det Danske Voldgiftsinstitut
har "prislister" vedr. administrationsafgift og vederlag til
voldgiftsmænd liggende på deres hjemmeside (www.denarbitra.dk). Dertil
skal lægges advokatomkostninger, udlæg og hvad der ellers er.

> [...]
> at en evt. tvist skal afgøres i en voldgiftsag i stedet for f.eks. Byretten

Det bedste du kan gøre er at kontakte advokaten igen og få en vurdering
af kontrakten. Der er både fordele og ulemper ved voldgift fremfor
almindelig domstolsbehandling, og det kommer helt an på de konkrete
forhold om det vil være en fordel for dig eller ej.

--

Jacob

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 25-03-07 21:27

"jacob nielsen" <jacobnielsen@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> domstolsbehandling, og det kommer helt an på de konkrete forhold om det

Tak til både dig og alexbo.

Olav