Kontrolafgift til Arriva
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 21-03-07 23:47

Min søn har været så usmart at rejse med toget uden billet, da hans
ti-turskort var opbrugt, og havde glemt at sige det til mig.

Han har fået et fint girokort på 600kr med hjem, men jeg har bestemt
mig for ikke at betale. Han er 17 år, har ingen penge og intet
arbejde, (går i skole og får lommepenge af os) hvad kan de egentlig
gøre for at få deres penge?

Han tjener ikke noget og de kan jo ikke plukke hår af en skaldet! Er
jeg som forældre forpligtet til at betale?

Mvh Marianne

Fra : Bjarne

Dato : 22-03-07 00:25

Marianne Tidemann (slet KO9KP) skrev:
> [...]
>
> Han tjener ikke noget og de kan jo ikke plukke hår af en skaldet! Er
> jeg som forældre forpligtet til at betale?

Det må man nok desværre sige ja til.
ARRIVA kører efter nogle kontrakter med transportministeriet, som bl.a.
giver dem lov at opkræve penge på den måde de gør.

Hvis du ikke betaler, vil de uden tvivl forsøge at inddrive pengene.

Bjarne

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-03-07 00:47

Marianne Tidemann sendte dette med sin computer:
> [...]
>
> Han tjener ikke noget og de kan jo ikke plukke hår af en skaldet! Er
> jeg som forældre forpligtet til at betale?

Du kan ikke komme til at hæfte for det som forældre. Men det kan kun
anbefales at betale, hvis du kan erkende kravet, eftersom der ellers
blot vil blive påskrevet renter, inkassogebyr osv. De vil evt. kunne få
fogden (hvis de da gider at gå så langt), til at gøre udlæg i nogle af
hans egne værdier.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-03-07 11:21

Christian Madsen wrote:

> [...]
> blot vil blive påskrevet renter, inkassogebyr osv. De vil evt. kunne få
> fogden (hvis de da gider at gå så langt), til at gøre udlæg i nogle af

Hvis han anerkender kravet, men oplyser, at han ikke har mulighed for at
betale, er der vel ikke grundlag for at pålægge inkassogebyr (eller
rykkergebyrer)?

Så må de gå direkte til fogeden, hvis de mener, der skulle være noget at
hente. Men formentlig er det nemmere at lade gælden stå, til han en dag
får en indtægt, som beløbet automatisk kan trækkes fra.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-03-07 11:30

Jonathan Stein skrev:
> Så må de gå direkte til fogeden, hvis de mener, der skulle være noget at
> hente. Men formentlig er det nemmere at lade gælden stå, til han en dag
> får en indtægt, som beløbet automatisk kan trækkes fra.

og med procesrente, som pt. er lige over 9% p.a. er det vel egentlig
også en ganske udmærket forretning bare at lade beløbet stå og trække
renter... undtagen for skyldner

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Sæt i gang

Dato : 22-03-07 07:22

"Marianne Tidemann (slet KO9KP)" <tidemann@KO9KPtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11745175190.417997469035075@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Han tjener ikke noget og de kan jo ikke plukke hår af en skaldet! Er
> jeg som forældre forpligtet til at betale?

Det er ikke dit problem som forældre - dig vil trafikselskabet ikke kunne
forfølge.
Derimod er din søn i vanskeligheder - han vil sikkert få nogen rykkere med
yderligere tillæg inden sagen går til inkasso.

Knud

Fra : Holst

Dato : 22-03-07 07:27

Marianne Tidemann (slet KO9KP) wrote:

> [...]
>
> Han tjener ikke noget og de kan jo ikke plukke hår af en skaldet! Er
> jeg som forældre forpligtet til at betale?

Afgiften er jo tydeligvis berettiget, så hvis du ikke betaler, ender det
jo bare med at regningen bliver større og større, idet der kommer
renter, gebyrer og lignende på. Til sidst ryger den til inkasso, men på
det tidspunkt er han jo nok 18 år og ikke længere dit ansvar.

Men det er da en køn mor, der på den måde giver sin søn en ekstra stor
regning.

Så jeg synes da, du skal betale den, og så ellers inddrive pengene fra
hans lommepenge. Måske burde han overveje at få sig et fritidsjob. Som
du skriver det, er det jo hans egen skyld, for han kunne bare have sagt
til jer, at hans titurskort var opbrugt. Og så kan han også selv betale.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-03-07 12:06

Holst skrev:
> Til sidst ryger den til inkasso, men på
> det tidspunkt er han jo nok 18 år og ikke længere dit ansvar.

Hvad mener du med "dit ansvar"? I hvilken forstand er sønnen moderens
ansvar og hvordan er det relevant i nærværende sag?

David

Fra : Snuden

Dato : 22-03-07 18:22

On Thu, 22 Mar 2007 12:05:39 +0100, "David T. Metz"
<dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

>Hvad mener du med "dit ansvar"? I hvilken forstand er sønnen moderens
>ansvar og hvordan er det relevant i nærværende sag?

Forældre har mig bekendt forsørgerpligt til afkommet fylder 18.
Relevansen for denne sag kan dog ligge på et pænt lille sted
--
Snuden

Fra : tidemann

Dato : 25-03-07 21:58

Snuden wrote:

> Forældre har mig bekendt forsørgerpligt til afkommet fylder 18.
> Relevansen for denne sag kan dog ligge på et pænt lille sted

Hmm, jeg må nok krybe til korset og betale.....................
:(

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 26-03-07 11:01

tidemann skrev:

> Hmm, jeg må nok krybe til korset og betale.....................
> :(

Njah, ovenstående betyder netop at du ikke /skal/ betale. Det skal din
søn derimod. Din forsørgerpligt indebærer ikke pligt til at honorere
aftaler som din søn indgår eller erstatte skader han gør, eller betale
bøder han idømmes.

Det vil dog være smart, evt. bare låne ham pengene.

David