Kollektivt strafansvar?
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 07:26

Hej
Hvordan er lovgivningen omkring kollektivt strafansvar i Danmark?

På mit barns skole har der været et mindre hærværk. Man har ikke kunnet
finde gerningsmændene, så nu ønsker skolen at alle elever i en bestemt
klasse skal være med til at erstatte det ødelagte, med mindre eleverne
udpeger de skyldige.

Umiddelbart virker det måske rimeligt nok, men ved nærmere eftertanke, synes
jeg nok det er betænkligt. Så vidt jeg ved, kan man jo heller ikke idømmes
en bøde for at nægte at afgive vidneforklaring. Det synes jeg er et udmærket
princip.

Men jeg er ikke helt opdateret på juraen, så jeg er nødt til at spørge jer:

Hvad siger loven om kollektivt strafansvar? Henvisninger til gældende
paragraffer er velkomne

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-03-07 08:59

LarsM skrev:

> [...]
> udpeger de skyldige.
>
> Umiddelbart virker det måske rimeligt nok,

Det har jeg godt nok svært ved at se det rimelige i.

Der findes heller ingen lovhjemmel, der kan anvendes til at pålægge et
sådant kollektivt erstatningsansvar.
Det er derfor svært at henvise til paragraffer, idet lovgivningen som
udgangspunkt er sådan indrettet, at den beskriver de områder, der findes
regler for - den remser ikke alle de områder op, der *ikke* er regler for.

Bed i stedet skolen henvise til en hjemmel, der gør at de kan pålægge et
kollektivt erstatningsansvar - så slutter den sag hurtigt.

Til gengæld er skolen selvfølgelig berettiget til at anmelde hærværket
til politiet og bede politiet efterforske sagen - og i det lys, var det
måske bedre for de unge gerningsmænd bare at indrømme fremfor at få
politiet involveret. Men det er så en helt anden diskussion.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 21-03-07 15:38

LarsM skrev:
> Så vidt jeg ved, kan man jo heller ikke idømmes
> en bøde for at nægte at afgive vidneforklaring.

Retsplejeloven:

*****
§ 168. Enhver har med de i loven fastsatte undtagelser pligt til at
afgive forklaring for retten som vidne.
(...)
§ 178. Udebliver et vidne uden lovligt forfald eller uden i tide at
have meldt sit forfald, eller forlader vidnet i strid med § 177 det
sted, hvor retsmødet holdes, eller vægrer vidnet sig uden lovlig grund
ved at svare, kan retten:
1) pålægge vidnet en bøde,
2) lade vidnet afhente ved politiet,
3) tilpligte vidnet at erstatte de udgifter, som vidnet har forårsaget,
4) pålægge vidnet en løbende bøde, i samme sag dog ikke for længere
tidsrum end 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt,
5) lade vidnet tage i forvaring ved politiets foranstaltning eller lade
vidnet undergive en af de i § 765 nævnte foranstaltninger, indtil
fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring kan finde sted
eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder i samme
sag, uafbrudt eller sammenlagt.
****************

Så, jo det kan man godt.

En af undtagelserne er hvis vidneudsagnet vil skade en selv eller ens
nærmeste. Det kan næppe gælde hele klassen.

David

Fra : Morten Jensen

Dato : 21-03-07 19:18

"LarsM" <mail2--netm--dk fjern bindestreger og indsæt snabela og punktum>
skrev i en meddelelse news:4600cfdd$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Hvordan er lovgivningen omkring kollektivt strafansvar i Danmark?

Der er vel ikke tale om straf, men om erstatning.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 21:54

"Morten Jensen" <mj89@mail.dk> wrote in message

> Der er vel ikke tale om straf, men om erstatning.

Nåh ja, men siger loven noget om kollektivt erstatningsansvar?

Tak i øvrigt for de gode svar
mvh
lars

Fra : Morten Jensen

Dato : 21-03-07 23:22

skrev i en meddelelse news:46019b4b$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Morten Jensen" <mj89@mail.dk> wrote in message

> Nåh ja, men siger loven noget om kollektivt erstatningsansvar?

Det var skam ikke for at være ordkløver, men der er jo forskel på at blive
straffet for noget, som vil ske, hvis politiet inddrages eller at blive
gjort erstatningsansvarlig for noget.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-03-07 08:30

> [...]
>
> "Morten Jensen" <mj89@mail.dk> wrote in message

> Nåh ja, men siger loven noget om kollektivt erstatningsansvar?

Se Jespers svar.

/Per