ventemusik til telefonanlæg
Fra : Leif Neland

Dato : 20-03-07 20:51

Er det "offentlig opførelse" at spille ventemusik i telefonanlæg, så det
kræver kodaafgift eller lign?

Også hvis komponisten er død for 100 år siden?

Hvis jeg selv indspiller det? Nutidig eller gammel?

Hvis det er min egen komposition, jeg selv indspiller?

Leif

Fra : Codexx

Dato : 20-03-07 21:03

Leif Neland wrote:
> Er det "offentlig opførelse" at spille ventemusik i telefonanlæg, så
> det kræver kodaafgift eller lign?

Yes, KODA+GRAMEX. Prisen afhænger af antal indgående linier.

> Også hvis komponisten er død for 100 år siden?

De udøvende kunstnere har også rettigheder, se § 65:
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Så du skal finde en lakplade med en optagelse af ældre klassisk musik hvis
du skal slippe.

> Hvis jeg selv indspiller det? Nutidig eller gammel?

Hvis du selv indspiller et gammelt stykke musik (hvor ophavsretten er
udløbet) må du gerne offentliggøre det du skal betale vederlag. Hvis du
indspiller en nyfortolkning af en "ny" sang skal du betale for fremførelse,
da komponisten stadig har rettigheder.

> Hvis det er min egen komposition, jeg selv indspiller?

Det må du gerne.

/Bacher

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-03-07 22:23

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så du skal finde en lakplade med en optagelse af ældre klassisk musik hvis
> du skal slippe.

Man kan købe CD'er (for en ret høj pris), hvor man en gang for alle betaler
for rettighederne til et antal linjer.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-03-07 22:32

Martin Højriis Kristensen submitted this idea :

> Man kan købe CD'er (for en ret høj pris), hvor man en gang for alle betaler
> for rettighederne til et antal linjer.

Eller for en billig penge hvis man ikke behøver have kendt musik. Se
f.eks. www.ventemusik.dk (nej, jeg tjener ikke på at henvise til dem)

Money can't buy happiness, but neither can poverty.
- Leo Rosten

Fra : Leif Neland

Dato : 20-03-07 23:03

Codexx wrote:

> [...]

> du indspiller en nyfortolkning af en "ny" sang skal du betale for
> fremførelse, da komponisten stadig har rettigheder.

Så jeg må i gang med at taste Bach og Mozart ind i Midi-programmet...

Leif

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 24-03-07 13:22

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg må i gang med at taste Bach og Mozart ind i Midi-programmet...
>
> Leif

Eller også finder du en komponist som har været død i over 70 år - eller
musik som er af ukendt oprindelse - ukendt komponist - f.eks. en del irsk
folkemusik er uden kendt komponist.

Dermed er Koda ude af billedet.

Dernæst sørger du for at finde en indspilning, som er blevet til med
musikere i det tidligere sovjet område - her er der især flotte klassiske
indspilninger at finde.

Dermed er Gramex ud af billedet.

Jeg drev på et tidspunkt en populær-klassisk radio-station, med den type
værker, Koda + Gramex var sure, de havde hele pladesamlingen til gennemsyn,
og skrev efterfølgende at de intet havde at invende, samt at de ikke gjorde
krav af nogen art.

Så læs reglerne på deres hjemmesider (-;

Best regards !

Bo

Fra : Leif Neland

Dato : 24-03-07 17:08

Bo G. Christensen wrote:

> [...]
>
> Dernæst sørger du for at finde en indspilning, som er blevet til med
> musikere i det tidligere sovjet område - her er der især flotte

Hvor finder man sådan noget online? Jeg fandt Trans-Siberian Orchestra på
mp3search.ru, men det var desværre ikke russere

Leif

Fra : Bjarne

Dato : 24-03-07 17:19

Leif Neland skrev:

> Hvor finder man sådan noget online? Jeg fandt Trans-Siberian Orchestra på
> mp3search.ru, men det var desværre ikke russere

Prøv www.allofmp3.com
Du skal skifte DNS-servere først

Bjarne

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 26-03-07 23:19

> Hvor finder man sådan noget online? Jeg fandt Trans-Siberian Orchestra på
> mp3search.ru, men det var desværre ikke russere
>
> Leif

Du finder det ikke online (-;

Gå i brugsen, bilka, føtex, netto og hvad de nu alle hedder, når du kan købe
en hulens bunke populær-klassisk-musik sådan noget med 20 CD'er for 100,-
Kr., kigger du på CD'en, og rigtigt tit er den så indspillet i en tidligere
sovjet-stat......

Det du skal passe på umiddelbart indenfor det klassiske område er Johan
Strauss, idet du kan være udsat for at der på CD'en er ting fra Johan
Strauss D. I, II & III, og netop den III døde først i 1939 )-:
Så pas på med ham.......

Best regards !

Bo G. Christensen - Nuuk