Sommerhusudlejningsfusk?
Fra : Bjarne

Dato : 20-03-07 07:52

Et par amerikanere lejer med kort varsel telefonisk et sommerhus i
Danmark. Ifølge udlejningsbureauet og lejekontrakten skal de aflæse
elmåler ved ankomsten, men ved ankomsten får de at vide af ejeren, at de
skal betale fra en målerstand, som han oplyser, idet der ifølge ham
allerede er brugt for flere hundrede kroner elektricitet inden da.
Huset er ved ankomst godt gennemvarmt med alle varmepaneler, gulvvarme
etc. på fulde gardiner.

Jeg går ud fra, at de er i deres gode ret til at gøre som aftalt med
udlejningsfirmaet, men risikerer de problemer i den anledning?

Og har ejeren gjort sig skyldig i noget strafbart?

vh
Bjarne

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 20-03-07 09:52

Sikkert ikke du betaler jo også for klargøring af en bil når du skal ud at
købe
men moralsk er vel at man betaler fra det sekund man sætter sine ben ind i
det lejede og ikke før.

/ Niels

Fra : Bjarne

Dato : 20-03-07 13:52

QBIC [ 6400 ] skrev:
> [...]
> købe
> men moralsk er vel at man betaler fra det sekund man sætter sine ben ind i

Nu er det ikke så meget moral jeg spurgte efter.
Og dit bileksempel er vist mere relevant ved køb end leje?

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-03-07 10:12

Bjarne skrev:

> [...]

> udlejningsfirmaet, men risikerer de problemer i den anledning?

> Og har ejeren gjort sig skyldig i noget strafbart?

Det kommer an på. Han kan have lavet dette nummer for at dække
over et elforbrug som han faktisk selv har haft. I så fald er det
bedrageri.

Hvis han blot har gjort det som en service over for gæsterne, er
det ikke bedrageri.

Men gæsterne hæfter ikke for det elforbrug der har været før de
selv kunne aflæse måleren.

--
Bertel

Fra : mfn

Dato : 20-03-07 11:21

idet der ifølge ham
> allerede er brugt for flere hundrede kroner elektricitet inden da.
> Huset er ved ankomst godt gennemvarmt med alle varmepaneler, gulvvarme
> etc. på fulde gardiner.

Jeg arbejder selv for et udlejnings-bureau, vi gør altid det at der sendes
en mand ud i huset få timer før ankomsten for at gøre rent / tænde køleskab
og den slags. Og aflæse elmåler. Der kan så være brugt nogle få kilowatt
inden lejer kommer, men slet ikke få flere hundrede...! Lyder som en
fusker-ejer.

> Jeg går ud fra, at de er i deres gode ret til at gøre som aftalt med
> udlejningsfirmaet, men risikerer de problemer i den anledning?

Det ville jeg også gøre. Det er udlejningsfirmaet de har en aftale med, ikke
ejer. Hvis ejer er utilfreds med det må han jo tager en snak med
udlejningsbureauet... de har helt sikkert en aftale hvoraf det fremgår.

Fra : Bjarne

Dato : 20-03-07 13:53

mfn skrev:
> [...]
> ejer. Hvis ejer er utilfreds med det må han jo tager en snak med
> udlejningsbureauet... de har helt sikkert en aftale hvoraf det fremgår.

Tak for svarene

vh
Bjarne

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-03-07 20:20

On Tue, 20 Mar 2007 11:21:18 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og den slags. Og aflæse elmåler. Der kan så være brugt nogle få kilowatt
>inden lejer kommer, men slet ikke få flere hundrede...! Lyder som en

Med mindre der er svimmingpool som opvarmes? I den her kulde kan det
vel godt koste et par hunrede kwh hvis der ikke har været skruet op
før nu?

Jeg kender kun til udendørs standvandsspaer, og har da oplevet at der
var brugt 30 kwh når vi ankom.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Bjarne

Dato : 20-03-07 22:45

Nicolai Lang skrev:

> [...]
> før nu?
>
> Jeg kender kun til udendørs standvandsspaer, og har da oplevet at der

Nu var det nogle hundrede kroner; ikke nogle hundrede KWh.
Men der var ingen svømmepøl.

vh

Bjarne