X tilbageholder private ting.
Fra : Carsten \(H\)

Dato : 18-03-07 14:45

Min eks. kone er kommet i den knibe, at hendes nu eks. fyr/kæreste
tilbageholder dele af hendes ejendele, tøj og et pas.

Han har truet med at brande det, smide det ud osv.
Men nu mener han at han har et støre pengebeløb til gode hos min eks. kone,
hans eks. kæreste og hun vil kun få hendes ejendel, hvis hun indfrier den
"gæld" 10.000 kr. penge han ikke har til gode.

Sagen er den at han har "lånt" hende penge, men ikke 10.000 kr.
Hun har aldrig selv spurgt om at må låne, det har altid været han forslag at
han vil "låne" hende penge, lidt for at hun så skal stå i gæld til ham.

Hun er på sygedagpenge og økonomisk dårligt stillet, han har et godt betalt
job, ingen store udgifter og han har rent ud sagt, købt hende langt hen af
vejen, i deres forhold, været meget gavmild over for hende, købt og betalt
ting, en luksus hun aldrig selv vil have råd til, men nu hvor forholdet er
gået sig en tur og han ikke længere kan købe hende tilbage, så vil han lige
pludselig have alle pengene tilbage, inkl.. for ting han har betalt for
hende, som hun ikke har bedt om og han ved også godt at hun ikke har en
jordisk chance for at skaffe 10.000 kr. til at betale ham, heller ikke de
penge han har lånt hende og det ved han også godt, da han udmærket er
bekendt med hendes økonomi og som provision af at være revisor.

Sagen er den at han holder hendes ting som gidsel, imod at få nogen penge
hun aldrig kan skaffe, eller det som det virkeligt handler om, at hun skal
genoptage forholdet til ham, så "stryger" han "gælden"

Hvad kan hun gøre, hun vil jo gerne have sine ting, tøj et pas.

Tingene har ikke en værdi af 10.000 kr. så det vil være billiger at købe
noget nyt, men hvis man ikke har særlig mange penge, som min eks. kone ikke
har, så er alt ens tøj jo værdifuldt for en.

Fra : Codexx

Dato : 18-03-07 15:43

Carsten (H) wrote:
> Min eks. kone er kommet i den knibe, at hendes nu eks. fyr/kæreste
> tilbageholder dele af hendes ejendele, tøj og et pas.
>
> Hvad kan hun gøre, hun vil jo gerne have sine ting, tøj et pas.

Kontakt fogedretten, hun kan få udleveret hendes ejendele ved en umildbar
fogedforretning på ekskærestens bopæl. Den lokale retshjælp eller
advokatvagt kan nok hjælpe med det praktiske.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-07 16:38

Codexx wrote:

> Kontakt fogedretten, hun kan få udleveret hendes ejendele ved en
> umildbar fogedforretning på ekskærestens bopæl. Den lokale
> retshjælp eller advokatvagt kan nok hjælpe med det praktiske.

Vil fogedretten ikke henvise til sagsanlæg ved domstolene, når (hvis)
ex-kæresten påstår at han tilbageholder genstandene som modregning for
forfalden gæld?

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 18-03-07 17:03

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Vil fogedretten ikke henvise til sagsanlæg ved domstolene, når (hvis)
> ex-kæresten påstår at han tilbageholder genstandene som modregning for
> forfalden gæld?

Næppe. For det første lyder det til at eksistensen af pengefordringen er
noget usikker. For det andet tror jeg næppe der er tilstrækkelig konneksitet
mellem ejendelene og pengekravet. For det tredje kan det vel diskuteres om
ekskæresten overhovedet har været i lovlig besiddelse af ejendelene
(ihvertfald fsva. de personlige papirer). For det fjerde vil ihvertfald
tilbageholdelsen af personlige papirer (uden økonomisk værdi) nok blive
anset for uforholdsmæssigt byrdefuldt (tilbageholdsret er f.eks. tidligere
nægtet i nødvendige bogføringsbilag)

/Bacher

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 18-03-07 18:46

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fogedforretning på ekskærestens bopæl. Den lokale retshjælp eller
> advokatvagt kan nok hjælpe med det praktiske.

Hun har aldrig haft adresse hos sin ekskæresten, de har hver deres bopæl,
vil det så stadig være muligt at få fogedrettens hjælp tror du?

Fra : Codexx

Dato : 18-03-07 18:53

Carsten (H) wrote:
> "Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hun har aldrig haft adresse hos sin ekskæresten, de har hver deres
> bopæl, vil det så stadig være muligt at få fogedrettens hjælp tror du?

Hvordan har han så fået adgang til ejendelene?

/Bacher

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 18-03-07 20:05

> Hvordan har han så fået adgang til ejendelene?

Hun har opholdt sig hos ham i perioder, weekender eller nogen gange flere
dage af gangen, senest et par uger i træk, derfor har hun så flere af sine
ejendele hos ham og ikke fået dem med sig hjem, da det ellers har været
planen at hun skulle komme igen, de opholdt sig lidt på skift, hos hinanden.