Andelsbolig og regler
Fra : Normaler Weize

Dato : 17-03-07 15:40

Jeg bor i andelsbolig, og har rigeligt plads ved siden af huset til at lave
en indkørsel. Men nu er min genbo rasende over mine planer, da han ofte har
en gæst vis bil skal holde netop det sted, hvor min udkørsel til offentlig
vej kommer.
Egentlig er der 2 spørgsmål i dette:
1. Kan andelsboligforeningen forbyde mig at lægge 2 rækker fliser til
indkørsel og sætte
en låge i ved siden af huset.
2. Har min genbo lov til, at lade sin gæst parkere på offentlig vej, foran
denne indkørsel?

Jeg regner med, at det er de almindelige færselsregler som gælder på denne
vej, da postbudet kommer på denne vej, så er den vel en offentlig vej, hvor
de almindelige parkeringsregler gælder.

På forhånd tak for svaret.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-03-07 17:36

> [...]
> vej kommer.
> Egentlig er der 2 spørgsmål i dette:
> 1. Kan andelsboligforeningen forbyde mig at lægge 2 rækker fliser til

Ja måske. Hører arealet med til din brugsret eller er det fællesareal? Hvis
det er fællesareal, skal du spørge bestyrelsen/generalforsamlingen

> [...]

> vej, da postbudet kommer på denne vej, så er den vel en offentlig vej,
> hvor de almindelige parkeringsregler gælder.

Hvis der ikke er nogen, der skal forbi, og det ikke er en brandvej, så er
der jo ikke noget til hinder for det. Du kan jo så også holde der -
nabokrigen lurer

Mvh Maria

Fra : Normaler Weize

Dato : 17-03-07 19:03

Det er min egen grund.

> Hvis der ikke er nogen, der skal forbi, og det ikke er en brandvej, så er
> der jo ikke noget til hinder for det. Du kan jo så også holde der -
> nabokrigen lurer

Jeg kan nu ikke se hvorfor det er tilladt at holde foran en ind/udkørsel når
bare vejen ender blind. Hvor finder du en sådan regel?

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 18-03-07 10:41

> Hvis der ikke er nogen, der skal forbi, og det ikke er en brandvej, så er
> der jo ikke noget til hinder for det. Du kan jo så også holde der -
> nabokrigen lurer

Det er lige så forkert som det overhovedet kan være.

Man må ALDRIG parkere foran ud/indkørsel hvis det er til ulempe for den
øvrige traffik.

Det er nok temmelig meget til ulempe for personen der ejer indkørslen.

Rune

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-03-07 10:46

> Man må ALDRIG parkere foran ud/indkørsel hvis det er til ulempe for den
> øvrige traffik.

Men i det ene indlæg er det "hans" jord/indkørsel, og man må godt holde i
egen indkørsel. Man må også godt holde der, hvis det ikke er til gene - og
det gør naboen jo.

Mvh Maria

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-07 11:50

Maria Frederiksen skrev:

> Men i det ene indlæg er det "hans" jord/indkørsel, og man må godt holde i
> egen indkørsel.

Ja, spørgeren må holde på sin egen jord, og det må naboen ikke,
og han gør det heller ikke. Hans gæst holder på vejen foran dette
jordstykke.

Hvis det laves om til en indkørsel, vil det være forbudt for
naboens gæst at holde der fordi han så er til ulempe for
spørgerens ind- og udkørsel.

--
Bertel

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 18-03-07 14:34

> [...]
>
> Hvis det laves om til en indkørsel, vil det være forbudt for
> naboens gæst at holde der fordi han så er til ulempe for

Det er næsten korrekt. Han er ikke til ulempe for ind- og udkørslen. Han er
til ulempe for dem der vil benytte ind- og udkørslen...hehe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-07 15:04

Rune Vestergaard skrev:

> Det er næsten korrekt.

Nej, det er *helt* korrekt.

> Han er ikke til ulempe for ind- og udkørslen. Han er
> til ulempe for dem der vil benytte ind- og udkørslen...hehe

"Udkørsel" kan referere til et særligt indrettet stykke jord, men
det kan også referere til den handling en bilist foretager sig
med sin bil, jf. "udrykningskørsel".

--
Bertel

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 19-03-07 07:47

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Nej, det er *helt* korrekt.

> "Udkørsel" kan referere til et særligt indrettet stykke jord, men
> det kan også referere til den handling en bilist foretager sig
> med sin bil, jf. "udrykningskørsel".

Du har ret. Min fejl.

Har dog aldrig stødt på ordet "udkørsel" i §7 eller
udrykningsbekendtgørelsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-07 10:16

Rune Vestergaard skrev:

> Har dog aldrig stødt på ordet "udkørsel" i §7 eller
> udrykningsbekendtgørelsen.

Du kan finde det i færdselsloven i begge betydninger. I § 14
bruges det om handlingen.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 19-03-07 14:19

Maria Frederiksen wrote:

> Ja måske. Hører arealet med til din brugsret eller er det fællesareal? Hvis
> det er fællesareal, skal du spørge bestyrelsen/generalforsamlingen

Mener du at der af brugsret følger ret til anlæg?

David

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-07 18:56

>Mener du at der af brugsret følger ret til anlæg?

Hmm, jeg tror jeg mener at hvis man har brugsret til et område (en have, en
terrasse, en carport), så må man anvende den inden for de rammer, der er
givet. Har man (ene)brugsret til et stykke jord, må man gøre med det hvad
man vil, herunder bruge det til køkkenhave eller parkering, medmindre der er
nogle restriktioner.

Jeg undrer mig over at man kan have brugsret til et stykke jord, som er
indkørsel.

Mvh Maria

Fra : David T. Metz

Dato : 20-03-07 01:52

Maria Frederiksen skrev:

> Jeg undrer mig over at man kan have brugsret til et stykke jord, som er
> indkørsel.

Nå, men hvilken relevans har det? Der er ingen indkørsel.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 19-03-07 14:18

Normaler Weize wrote:

> 1. Kan andelsboligforeningen forbyde mig at lægge 2 rækker fliser til
> indkørsel og sætte
> en låge i ved siden af huset.

Ja, de ejer nemlig grunden.

Konkret afhænger det af vedtægterne.

> 2. Har min genbo lov til, at lade sin gæst parkere på offentlig vej, foran
> denne indkørsel?

Man må aldrig parkere foran en indkørsel, jf de øvrige svar. En
undtagelse er ens egen.

> Jeg regner med, at det er de almindelige færselsregler som gælder på denne
> vej, da postbudet kommer på denne vej, så er den vel en offentlig vej,

Du kan ikke slutte at vejen er offentlig, men det er også spørgsmålet
helt uvedkommende.

David

Fra : Peter K

Dato : 19-03-07 15:20

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> wrote in news:45fe8d81$0$90262$14726298
@news.sunsite.dk:

> Man må aldrig parkere foran en indkørsel, jf de øvrige svar. En
> undtagelse er ens egen.

Er det altid tilladt at parkere foran egen indkørsel, eller er der bare
mulighed for at det er tilladt (og er bestemt af kommunen/politiet der hvor
man bor)?

/Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 19-03-07 15:31

Peter K wrote:
> "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> wrote in news:45fe8d81$0$90262$14726298
> @news.sunsite.dk:

> Er det altid tilladt at parkere foran egen indkørsel,

Næ, der kan vel være andre forhold der gør at det kan være til ulempe
eller at det er reguleret af andre regler (fx afstand til vejkryds).

Min pointe var blot at man ikke er til gene foran egen indkørsel - alt
andet lige. Imidlertid ser jeg at den slags undtagelse faktisk ikke
hjemlet (§ 29). Derfor må man åbenbart ikke. Det sker såmænd jævnligt på
min vej, og jeg har endnu ikke hørt om nogen der fik en bøde for det (og
det skorter ellers ikke på bøder/afgifter for parkeringsforseelser her).

David

Fra : Normaler Weize

Dato : 19-03-07 20:53

Du kan ikke slutte at vejen er offentlig, men det er også spørgsmålet
helt uvedkommende.

David

Jo, vejen må da være offentlig. Postbudet kommer jo forbi daglig. Og at det
ikke har nogen betydning forstår jeg ikke. Hvis vejen er privat, så gælder
færdelslovens pakeringsregler vel ikke på en sådan vej!?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-07 21:34

Normaler Weize skrev:

> Du kan ikke slutte at vejen er offentlig, men det er også spørgsmålet
> Jo, vejen må da være offentlig. Postbudet kommer jo forbi daglig.

Og han går hen over plænen, så den er også offentlig? Nul putte,
den holder ikke.

> Og at det ikke har nogen betydning forstår jeg ikke. Hvis vejen
> er privat, så gælder færdelslovens pakeringsregler vel ikke på
> en sådan vej!?

Jo.

§ 1.   Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på
   vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere
   færdselsarter.

--
Bertel

Fra : Normaler Weize

Dato : 19-03-07 22:04

> Og han går hen over plænen, så den er også offentlig? Nul putte,
> den holder ikke.

Nej, kan køre hen til postkassen, ruller vinduet ned, og aflevere posten
uden at stå ud af bilen. Men fortæl mig lige hvorfor du mener at vejen ikke
er offentlig?

> Jo.
>
> § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på
> vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere
> færdselsarter.

"hvor andet ikke er bestemt"
Og hvem andre end mig bestemmer det, hvis nu at vi snakker om fx en meget
stor privat grund?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-07 23:59

Normaler Weize skrev:

> Nej, kan køre hen til postkassen, ruller vinduet ned, og aflevere posten
> uden at stå ud af bilen. Men fortæl mig lige hvorfor du mener at vejen ikke
> er offentlig?

Jeg har ikke udtalt mig om vejen er offentlig. Jeg kender den
ikke. Men en vej bliver ikke offentlig af at den benyttes af
postbudet, og det var det du hævdede.

> "hvor andet ikke er bestemt"
> Og hvem andre end mig bestemmer det, hvis nu at vi snakker om fx en meget
> stor privat grund?

Jeg vil ikke udtale mig om en grund, men i de tidligere indlæg
var der også tale om en vej. Færdselsloven gælder også på privat
vej - også selv om den kun har én ejer.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 20-03-07 01:49

Normaler Weize skrev:
>Men fortæl mig lige hvorfor du mener at vejen ikke
> er offentlig?

Det er en ligegyldig "variabel". Det er sandsynligvis enten en offentlig
vej eller en privat fællesvej. Om det er det ene eller det andet gør
absolut ingen forskel for dine spørgsmål.

Hvis du vil have indicier på vejens status:
Hvem rydder vejbanen for sne?

> "hvor andet ikke er bestemt"
> Og hvem andre end mig bestemmer det, hvis nu at vi snakker om fx en meget
> stor privat grund?

1 Du ejer ikke en grund (o.k. - det ved jeg ikke om du gør, men den
grund din bolig ligger på, ejer du ikke)
2 Vi taler om færdsel på en vej - ikke på en grund
3 For at svare på dit spørgsmål: Folketinget.
4 Hvad er relevansen for dit spørgsmål?

David

Fra : Normaler Weize

Dato : 20-03-07 20:16

> Det er en ligegyldig "variabel". Det er sandsynligvis enten en offentlig
> vej eller en privat fællesvej. Om det er det ene eller det andet gør
> absolut ingen forskel for dine spørgsmål.

Jamen det gælder mig. Så er vi tilbage, hvor man kan sige helt kort; "man må
ikke parkere foran en indkørsel".
Og selvom det er en "privat andelsbolig fællesvej" så kan
andelsboligforeningen vel ikke bare lave nogle regler, som der sætter de
gældende færdelsregler i skyggen. Såsom parkering forbudt foran indkørsel.

> Hvis du vil have indicier på vejens status:
> Hvem rydder vejbanen for sne?
Det gør vi selv. Altså andelsboligforeningens lejede entrepenør!

Nemlig!

> 1 Du ejer ikke en grund (o.k. - det ved jeg ikke om du gør, men den
grund din bolig ligger på, ejer du ikke)
Jo, jeg ejer grunden, men bare på en lidt enden måde end hvis det havde
været en ejerbolig.
Hvis det havde været en ejerbolig, så ville jeg jo også bare have hus og
have til låns, da kredit foreningen jo ville være den virkelige ejer!
Men hvis du spørger dommeren i byretten, så er jeg ret sikker på, at han
mener at både hus og have er mit eget, hvis vi snakker om hvem der har lov
til at grave et hul i haven eller bore et hul i muren! Men er du
paragraf-rytter, så kan du selvfølgelig altid tolke reglerne så firkantet,
at man næsten føler sig som en fremmed i eget hus.

> 2 Vi taler om færdsel på en vej - ikke på en grund
Ja.

?

> 4 Hvad er relevansen for dit spørgsmål?
Læs toppen

Fra : David T. Metz

Dato : 21-03-07 15:22

Normaler Weize skrev:

> [...]

> gældende færdelsregler i skyggen. Såsom parkering forbudt foran indkørsel.

Korrekt. Det forbud gælder stadig.

> Det gør vi selv. Altså andelsboligforeningens lejede entrepenør!

Så er det det mit bedste gæt at der er tale om en privat fællesvej.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19990067029_P57-REGL

Jeg går ud fra det er byzone?

> [...]
> paragraf-rytter, så kan du selvfølgelig altid tolke reglerne så firkantet,
> at man næsten føler sig som en fremmed i eget hus.

Vi er i juragruppen, derfor rider jeg paragraffer. Foreningen ejer hus
og grund, du ejer en andel i foreningen. Hvis forenignen er af nyere
dato, er forholdet formodentlig formaliseret i en boligaftale mellem dig
og foreningen.

Din analogi med ejerboliger og kreditforeninger er irrelevant, der er
forskel på ejerskab og pant.

Det spiller en rolle for hvad du må - også hvis du "spørger en dommer".
Det er nemlig reguleret af vedtægterne og sædvane. Selvfølgelig må du
bore et mindre hul i muren og grave et mindre hul i haven. Men det er
langt fra sikkert at du må bore hul i muren til et vindue eller grave
hul i haven til en pool. Ud over foreningens vedtægter, der kan enten
direkte forbyde det eller forudsætte at det godkendes først, så kan i
øvrigt en lokalplan regulere den slags ting.

> ?

Lovgivende magt ...
Du spurgte hvem andre end dig der bestemte noget om færdsel på "din" grund.

Formodentlig har foreningen oprindelig købt en storparcel med
lokalplanskrav om anlæggelse af vej. Den type vej klassificeres som
"privat fællesvej", jf. linket ovenfor. Færdselsloven gælder der.
Folketinget regulerer loven.

> Læs toppen

O.k. Altså det kan være at bestyrelsen i foreningen eller andre
medlemmer lider af den vildfarelse at de selv kan bestemme
parkeringsregler på deres "private vej" uanset færdselslovens
bestemmelser? Er det det?

Det kan de så ikke, jf FÆL § 1.

Men det har til gengæld ikke noget at gøre med om de kan forbyde dig at
lave en indkørsel. Det kan de sikkert godt. Men hvis andre har fået lov
til at etablere lignende indkørsler, så står du godt i en evt. retssag.

David

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-03-07 20:19

"Normaler Weize" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vej, da postbudet kommer på denne vej, så er den vel en offentlig vej,
> hvor de almindelige parkeringsregler gælder.

Hvis andelsboligforeningen giver dig lov til at anlægge ind/udkørsel,
så skal du lige ha fat i teknisk forvaltning og få deres tilladelse også.

Det er muligvis ikke så nemt hvis det griber ind i andres forhold.

MVH CP

Fra : Normaler Weize

Dato : 19-03-07 21:21

> [...]
> så skal du lige ha fat i teknisk forvaltning og få deres tilladelse også.
>
> Det er muligvis ikke så nemt hvis det griber ind i andres forhold.

Tak for oplysningen. Lidt sent denne oplysning kom med i debatten?
Denne tilladelse fra kommunen er det noget med en masse papirer og penge op
af lommen?

Men jeg undre mig over hvornår det er en indkørsel og hvornår det ikke er.
Stedet skal også bruges til at tørre tøj mm. men de 2 rækker fliser viser at
disse fliser er beregnet til et køretøj, trailer eller campingvogn!
En anden andelshaver har undladt at anlægge sin have, som man nu gør med en
have. I stedet har vedkommende lagt fliser på hele arealet. Men her er der
ikke tale om en indkørsel, da fliserne er lagt på en anden måde. I desto
mindre kan det holde 4 biler på arealet.

Det seneste nyt er nu, at min genbo ikke længere parkere sin bil ind i
tørvejr i sin carport, men i stedet lader den stå ude foran min kommende nye
indkørsel. Hmmmm... :)