/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Er det her lovligt - salg forklædt som for~
Fra : Andreas Lorensen


Dato : 15-03-07 20:39


Jeg faldt over en email der opfordrede til at deltage i en
forbrugerundersøgelse. Ved at deltage ville man samtidig være med i en
konkurrence. Skeptisk men nysgerrig kiggede jeg nærmere på undersøgelsen.
Og som jeg oplever den er den ikke en undersøgelse, men en måde at få
trikket modtageren til at købe noget.

Der er feks spørgsmål som
"Kunne du tænke dig at blive en bedre fotograf?"
"Kunne du tænke dig at prøve bladet Digital Foto og samtidig få en taske
med en alt-i-en kortlæser og en USB-hub for bare 39,50 (+ porto og eksp.
gebyr 29,50)?"

Nummer to spørgsmål tror jeg ikke kun et spørgsmål om man kunne tænke
sig det, men en accept af at man gerne vil modtage tilbudet.

Se evt forbrugerundersøgelsen her
http://survey.trackingwiz.com/Default.aspx?key=dk4


Så mit spørgsmål er; Er det lovligt at kalde noget en
forbrugerundersøgelse hvis det reelt er salg?


/Andreas

 
 
Martin Jørgensen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 15-03-07 21:33

>>>>> "Andreas" == Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> writes:

Andreas> Jeg faldt over en email der opfordrede til at deltage i
Andreas> en forbrugerundersøgelse. Ved at deltage ville man

Spam-mail? Det er en overtrædelse af markedsføringsloven. Vistnok §6a
eller deromkring. Der er heller ikke meget "god markedsføringsskik"
over det.


Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Andreas Lorensen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Lorensen


Dato : 15-03-07 21:45

Martin Jørgensen skrev:
>
> Spam-mail? Det er en overtrædelse af markedsføringsloven. Vistnok §6a
> eller deromkring. Der er heller ikke meget "god markedsføringsskik"
> over det.
>

Ja men mailen er desværre ikke rigtig spam, da firmaet pænt oplyser at
man har tilmeldt sig deres service (sikkert i forbindelse med en anden
undersøgelse eller konkurrence). Men den er helt sikkert en uønsket mail.

Jeg fandt da også kun mailen da jeg kontrollerede spamfilteret.

/A

Andreas Lorensen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Lorensen


Dato : 15-03-07 21:51

Martin Jørgensen skrev:
> Spam-mail? Det er en overtrædelse af markedsføringsloven. Vistnok §6a
> eller deromkring. Der er heller ikke meget "god markedsføringsskik"
> over det.
>
Læste lige den der §6a - og det er kun omkring uopfordret elektronisk
markedsføring. Og den omgåes jo ved at have et link til framelding samt
en database der oplyser at brugeren har tilmeldt sig (uden dog at kunne
dokumentere hvor, og hvordan)

Hvad med problemet omkring at kalde noget for en forbrugerundersøgelse
når det ikke er det? Det er jo vildledelse.

/Andreas

Bertel Lund Hansen (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-03-07 11:27

Andreas Lorensen skrev:

> Jeg faldt over en email der opfordrede til at deltage i en
> forbrugerundersøgelse. Ved at deltage ville man samtidig være med i en
> konkurrence. Skeptisk men nysgerrig kiggede jeg nærmere på undersøgelsen.
> Og som jeg oplever den er den ikke en undersøgelse, men en måde at få
> trikket modtageren til at købe noget.

> Der er feks spørgsmål som
> "Kunne du tænke dig at blive en bedre fotograf?"
> "Kunne du tænke dig at prøve bladet Digital Foto og samtidig få en taske
> med en alt-i-en kortlæser og en USB-hub for bare 39,50 (+ porto og eksp.
> gebyr 29,50)?"

Det er ganske rigtigt camoufleret salg.

> Så mit spørgsmål er; Er det lovligt at kalde noget en
> forbrugerundersøgelse hvis det reelt er salg?

Nej. Markedsføringsloven:

§ 4.   En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive
   opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket
   medium den bringes.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Andreas Lorensen (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Lorensen


Dato : 16-03-07 12:23

Bertel Lund Hansen skrev:
>
> Nej. Markedsføringsloven:
>
> § 4.   En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive
>    opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket
>    medium den bringes.

Ja så er det jo afklaret. Tak for svar til både dig og til Martin.

/Andreas

Jesper Niclasen (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Niclasen


Dato : 16-03-07 16:38

Andreas Lorensen skrev:
>
> Jeg faldt over en email der opfordrede til at deltage i en
> forbrugerundersøgelse. Ved at deltage ville man samtidig være med i en
> konkurrence. Skeptisk men nysgerrig kiggede jeg nærmere på undersøgelsen.
> Og som jeg oplever den er den ikke en undersøgelse, men en måde at få
> trikket modtageren til at købe noget.
>
> Der er feks spørgsmål som
> "Kunne du tænke dig at blive en bedre fotograf?"
> "Kunne du tænke dig at prøve bladet Digital Foto og samtidig få en taske
> med en alt-i-en kortlæser og en USB-hub for bare 39,50 (+ porto og eksp.
> gebyr 29,50)?"
>
> Nummer to spørgsmål tror jeg ikke kun et spørgsmål om man kunne tænke
> sig det, men en accept af at man gerne vil modtage tilbudet.
>
> Se evt forbrugerundersøgelsen her
> http://survey.trackingwiz.com/Default.aspx?key=dk4
>
>
> Så mit spørgsmål er; Er det lovligt at kalde noget en
> forbrugerundersøgelse hvis det reelt er salg?
>
>
> /Andreas

Nej, MFL har en regel om reklameidentifikation, en reklame skal
identificeres som en sådan.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408932
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste