bladlus på agurke planten :-(
Fra : MaG

Dato : 13-06-07 13:33

Hejsa!

Jeg plantede mine 4 agurker i drivhuset i går i plante sække, og i dag da
jeg så skal se til dem er der kommet bladlus på de 3 af dem (det er vel kun
et spørgsmål om tid før de også er på den 4.plante). Mit spørgsmål er nu,
hvordan pokker for jeg dem væk igen??? Jeg har noget "lusefri" fra ECOstyle
og derpå står der at man kan bruge det på spiselige fødevarer, disse skal så
"bare" skylles grundigt før de indtages, men kan det nu også være helt
rigtigt???

Håber at der er nogen der kan hjælpe...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 13:55

In news:466fe404$0$98084$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
MaG <maria@fredslund.biz> typed:
> [...]
> man kan bruge det på spiselige fødevarer, disse skal så "bare"
> skylles grundigt før de indtages, men kan det nu også være helt

Man kan gentagne gange oversprøjte planterne med en kraftig
vandstråle.

Man kan sprøjte med skummetmælk (dog bedst på udendørs planter),
mælken bliver hurtigt sur og det kan bladlusene ikke lide, sur mælk
lugter dog ikke godt i drivhuset.

Man kan samle mariehøns eller deres æg sammen og anbringe på
planterne, det er nogle af de bedste bladlus-bekæmpere.

Og man kan sprøjte med insektsæbe på bladene.

Man kan altså også bruge biologisk "krigsførelse" i form af
Bladlussnyltehvepse og Bladlusgalmyg, men det bliver sikkert
billigere at købe de agurker man skal bruge, da omtalte insekter er
rimeligt dyre i indkøb.

Det var hvad jeg umiddelbart kunne komme i tanke om. Jeg har aldrig
selv haft bladlus i drivhuset, men 2007 er jo også et usandsynligt
stort insekt-år på grund af den milde vinter.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-06-07 16:39

"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> spiselige fødevarer, disse skal så "bare" skylles grundigt før de
> indtages, men kan det nu også være helt rigtigt???

Jeg har aldrig set bladlus på agurker, men hvis det er det, er mariehøns
meget effektive. Fang 8-10 stk. og sæt dem ud på planterne. Efter et par
uger har mariehønselarverne ædt alle lus.

mvh/Preben