Oliventræ med mærkelige knopper
Fra : Morten

Dato : 13-06-07 12:45

Hej. Jeg har et lille oliventræ som jeg tror er ramt af enten insekter
eller sygdom. Der sidder nogle små mørkebrune knopper på grenene, de har
cirka samme form og størrelse som en lille mariehøne. De kommer let af,
og er hule undtaget en smule puds (fint savsmuld) indeni.

Nogen idé om hvad det kan være?

Morten

Fra : Helle

Dato : 13-06-07 13:20

Skjoldlus måske. http://plante-doktor.dk/skjoldlus.htm
Helle

Fra : Esben I.

Dato : 13-06-07 20:13

Helle wrote:
> Skjoldlus måske.

Skjoldlus, bestemt
mvh
Esben I.

Fra : Esben I.

Dato : 13-06-07 20:45

Vil du gerne af med dem ? Insektolie kan kvæle dem.
mvh
Esben I.

Fra : Morten

Dato : 13-06-07 20:56

Esben I. wrote:
> Vil du gerne af med dem ? Insektolie kan kvæle dem.
> mvh
> Esben I.

Tak til jer begge, det er minsandten skjoldlus. Så kan jeg bedre forstå
at den i en periode tabte alle blade. De er lige ved at komme tilbage
nu, men jeg kan nu se lusene.

Jeg køber noget insektolie og give den et par nætter på terrassen.

Morten

Fra : Morten

Dato : 13-06-07 20:57

Esben I. wrote:
> Vil du gerne af med dem ? Insektolie kan kvæle dem.

Hmm.. Nu prøvede jeg at google på insektolie, men fandt intet. Er der et
produktnavn?

Mvh.

Morten

Fra : Max

Dato : 13-06-07 21:27

Hej Morten

> Hmm.. Nu prøvede jeg at google på insektolie, men fandt intet. Er der
> et produktnavn?

Det var måske bedre og Google på skjoldlus

http://plante-doktor.dk/skjoldlus.htm

http://www.degronnesider.dk/Html/Skjoldlus.asp

http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=29

o.s.v.

--
Mvh Max

Fra : Peter

Dato : 14-06-07 19:32

Jeg hørte noget for en stykke tid sidenpå P1 om Rhododendron-cikaden, som
var på vej til Danmark (var allerede mange steder), som spiser
blomsterneknopperne, dvs. inden de blomster - eksperten på dette område
snakkede om noge oliebaseret sæbe,som man skal spray på - mon ikke det kunne
være det - kan desværre ikke huske produktet

Peter