Vanding i have
Fra : Mette

Dato : 12-06-07 22:43

Hej alle

Jeg har en have på ca 800 m3

Der er en masse planter,pryndbuske,bunddække
osv. der skal vandes tit og ofte

Det nupper lige 2 timer hver dag

Findes der et system til vanding,med en masse små
dimser man kunne sætte og så slanger på ?

Eller noget "robot" som selv kan dreje op/ned
og huske en masse positioner ?

Jeg er klar over det nok "koster" men det er jeg parat til ;)

Det skulle også gerne være til at lave uden at grave hele have op hihi

VH METTE

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 13-06-07 09:22

"Mette" <Metolse@qrvt.com> skrev i en meddelelse

Mine forældre bor halvdelen af året i det Sydlige Spanien. der bruger de et
drypvandingsanlæg med en masse små slanger og så et timerur der lukker op
hver aften. Jeg mener det er fra Gardena, men er ikke sikker. Det minder
meget om det man bruger i havecentre. I Spanien ser man de små sorte slanger
alle steder. Der er ikke nogen der har lyst til at vander flere timer hver
dag i Spanien.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-06-07 10:14

Hej Mette,

On Tue, 12 Jun 2007 23:42:44 +0200, "Mette" <Metolse@qrvt.com> wrote:

> [...]
>

>Jeg er klar over det nok "koster" men det er jeg parat til ;)
>
>Det skulle også gerne være til at lave uden at grave hele have op hihi

Gardena har en masse af den slags, inklusive tidsur og forskellige
vandsprede til de forskellige ting, der skal vandes.

Se her

http://www.gardena.dk/catalog/index.cfm?lang=dk

hilsen Lars

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-06-07 12:16

> [...]
>
> Det nupper lige 2 timer hver dag
> Findes der et system til vanding,med en masse små
> dimser man kunne sætte og så slanger på ?

En stor sprinkler af den type, man anveder i landbruget er
vel nok den mest effektive.
Problemet med havevanding er oftest at man giver alt for lidt
vand pr. gang, hvilket medfører at planternes rodsystem ikke
udvikles nedad. Slatvanding med 5-10 mm vand pr. gang er uden større
effekt.
Skal man vande effektivt må man have kontrol over, hvor mange mm vand, der
tilføres
pr. gang - der fordamper 3-6 mm per. dag - afhængig af vejrforholdene.
Hver mm vand tilført vander jorden i ca. 1 - 1.5 cm dybde. Derfor skal der
tilføres
ca. 30 mm vand pr. vanding - lidt mindre til jordbær, der kun har et lille
rodsystem.

Per A. Hansen.

Fra : Mureren

Dato : 13-06-07 12:27

> [...]
> tilføres
> ca. 30 mm vand pr. vanding - lidt mindre til jordbær, der kun har et lille

Hvor kan man finde den slags info henne?
Jeg har googlet en del efter den type oplysninger du giver her, men uden
held

Mvh.
Mureren

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-06-07 11:45

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man finde den slags info henne?
> Jeg har googlet en del efter den type oplysninger du giver her, men uden
> held

De findes i de lærebøger, der anvendes på landbrugsskoler.
Diverse data er lagt ind på et vandingsprogram - hvor der blot skal
indtastes nedbør og fordampning pr. dag - den sidste oplysning opklyses
i f.eks. "Landsbladet".
Prøv f.eks.
http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Per A. Hansen

Fra : Puk Tutein

Dato : 13-06-07 18:47

"Mette" <Metolse@qrvt.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er klar over det nok "koster" men det er jeg parat til ;)
>
> Det skulle også gerne være til at lave uden at grave hele have op hihi

Jeg bruger siveslanger, som jeg har købt i henholdvis den lokale
trælasthandel, Silvan og på planteskolen.

Jeg har ikke noget smart system med urer, der slår vandingen til og fra af
sig selv. Til gengæld har det heller ikke været så dyrt endda. Slangerne
koster da noget, men det var egentlig ikke så galt.

Når vi vander, så går vi ud og sætter haveslangen til en af siveslangerne.
Så sætter vi et æggeur indenfor til passende tid (alt efter bedets
størrelse, hvornår der sidst kom regn og hvor meget, det er meget på
gefühl). Når uret ringer, går vi ud og tager haveslangen af og sætter den
på næste siveslange. Det betyder jo altså, at tingene ikke er
fuldautomatiske, men det lever vi nu fint med. Det tager jo bare et minut
at flytte haveslangen rundt fra sted til sted.

Jeg har gravet mine siveslanger lidt ned. Først lagde jeg dem oven på
jorden, så de snor sig ind og ud mellem planterne. Så tog jeg sådan et
fliserenser værktøj, og ridsede ned i jorden langs med slangen. Et lille
stykke af gangen og så ned med slangen i den lille rende, jeg fik lavet og
jord ovenpå. Det har jeg gjort fordi, jeg har ladet mig fortælle, at
fordampningen dermed er mindre. Desuden er slangerne jo så ikke synlige i
bedet, på nær når jorden er meget tør og man lige har vandet. Så kan man
naturligvis se en mørk aftegning på jorden, der hvor slangen ligger
nedenunder. Enderne af slangerne har jeg ladet stikke op under en plante,
så de ikke umiddelbart ses med mindre man ved de er der. Jeg vander kun,
når solen ikke står på. De fleste steder i haven vil det sige tidlig morgen
eller sen aften.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-06-07 22:50

> Der er en masse planter,pryndbuske,bunddække
> osv. der skal vandes tit og ofte

Nej. Vi har 3.000 kvm med træer, store buske, nyplantet plantebælte,
staudebede osv osv, og jeg vander ikke en dråbe på planter der er fra sidste
år eller ældre. Plantebæltet fik 30 mm da det blev sat i marts og har ikke
fået en dråbe siden. Når vi planter træer, så graver vi et rør med ned som
vi kan vande i, og begynder det at hænge, så får det 50 l i røret. Året
efter fjernes røret og der vandes ikke mere.
Eneste undtagelse var sidste år mine potter, men i år har jeg sat en spand i
bunden og plantet oven på. Vi bruger betydeligt mindre vand pr krukke (jeg
har 3) på den måde, og jeg har ikke en eneste plante, busk eller træ i
haven, der mangler vand på trods af varmen.

Min holdning er at vore drikkevand er en ressource, som vi bør værne om, og
at når planter i naturen kan klare sig, så kan de også i haven. Ellers må
man finde nogle, der kan.

Mvh Maria
- der ikke er specielt miljøfreak

Fra : Ole Laursen

Dato : 14-06-07 12:04

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> [...]
> vi kan vande i, og begynder det at hænge, så får det 50 l i røret. Året
> efter fjernes røret og der vandes ikke mere.

Det er med at få sat noget der passer til forholdene.

> [...]
> har 3) på den måde, og jeg har ikke en eneste plante, busk eller træ i
> haven, der mangler vand på trods af varmen.

Får du ikke et problem med at der kommer til at stå vand i hvis det nu
kommer til at regne meget? Det er måske bare sommerblomster? Hvis der
er 3, er det selvfølgelig også til at overkomme at kigge efter dem.

Jeg havde en krukke med vedbend som jeg pludselig opdagede var fuld af
vand sidste efterår. Dræningshullet i bundet var stoppet til.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-06-07 21:57

> Det er med at få sat noget der passer til forholdene.

Og det gør det meste rent faktisk i praksis. At vande er blot at have noget
at lave.

> Får du ikke et problem med at der kommer til at stå vand i hvis det nu
> kommer til at regne meget? Det er måske bare sommerblomster? Hvis der
> er 3, er det selvfølgelig også til at overkomme at kigge efter dem.

Vores er lavet med en spand, et rør, der går op over toppen på krukken, en
flamingoplade over spanden, to rør, der går over flamingopladen men under
overfladen af jorden og så jord til kant krukke. For meget vand løber ud af
spanden og dermed ud af krukken (hidtil ikke aktuelt, men det kommer nok).

Mvh Maria

Fra : Ole Laursen

Dato : 15-06-07 09:24

> [...]
> spanden og dermed ud af krukken (hidtil ikke aktuelt, men det kommer nok).

Aha, på den måde, snedigt.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-07 19:11

> Aha, på den måde, snedigt.

Dovenskab. Jeg gider ikke rende med 5 liter vand til hver krukke hver dag.
Nu render jeg med 10 liter hver anden-tredje uge

Mvh Maria

Fra : Lars

Dato : 18-06-07 06:15

Ide:

Køb en haveslange - i neutral farve, dvs. noget der ligner jorden, den skal
ligge på.
Læg den rundt i haven forbi de planter, der skal vandes
Luk den fjerneste ende ved at knække slangen og binde det til
Tag din boremaskine og et 1-2 mm. bor
Lav nu huller i slangen de steder der skal vandes (lad hullerne pege ind
imod planten)
Tilslut slangen og du har nu et effektivt punktvandingssystem.

Lars