Fugning af dør
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-06-07 22:35

Hej!

Hvilken fugemasse skal jeg bruge til at fuge rundt om min nye hoveddør m.
træ-karm? Den sidder i en aflukket beboelsesopgang og jeg sætter selvfølgelig
fugebånd ind bagved først. Der er iøvrigt 1cm hele vejen rundt til fugen og jeg
har en prof fugepistol til poser liggende.

Fugemassen skal helst være hvid, så jeg kan undgå at male den efterfølgende.

PS: Vi vil undgå at have udvendige gerigter på opgangens nye døre, så derfor
fuges den istedet. Det kommer til at se rædderligt ud, idet der ikke er malet
inden under de nuværende gerigter (der er malet med en gyselig sort/hvid-prikket
grøn pt.), men sådan er dét :( Heldigvis får vi malet opgangene indenfor en
overskuelig årrække :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kåre

Dato : 12-06-07 22:57

> [...]
> rundt til fugen og jeg har en prof fugepistol til poser liggende.
>
> Fugemassen skal helst være hvid, så jeg kan undgå at male den

Der er sikkert mange svar...

Jeg vil sige, at når det er udvendigt, så skal det være en mørtel fuge. Den
er diffusionsåben, og dertil
ekstrem billig.
Eller evt ekspanderende fugebånd. Det giver også en diffusionsåben fuge. Og
så er den meget nem at få lavet en flot fuge med.
Begge typer kan dog ikke fås i hvis. De er ganske alm. neutral grå.
Mørtelfugen kan males hvid hvis du synes.

mvh
Kåre

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-06-07 09:43

> [...]
> gyselig sort/hvid-prikket grøn pt.), men sådan er dét :( Heldigvis får vi
> malet opgangene indenfor en overskuelig årrække :)

En mulighed kunne være sikasil-mp. Men der er mange forskellige mærker der
har et produkt til netop det. Spørg i byggemarkedet.

http://www.sika.dk/upload/Diverse%20dokumenter/Datablade-PDF/Construction/SikasilMP_dbm.pdf

Husk at silicone ikke kan overmales, så sørg for ikke at få det på væg/dør.
En god ide er at dække af med malertape. Så kan du bare hælde rigeligt i, og
skrabe det overskydende af bagefter. Det giver også en rigtig flot fuge.

- Martin

Fra : TGJ

Dato : 13-06-07 13:21

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> væg/dør. En god ide er at dække af med malertape. Så kan du bare hælde
> rigeligt i, og skrabe det overskydende af bagefter. Det giver også en

Jeg vil ikke turde bruge silikonefuge, der ikke er diffusionsåben.

Har netop skiftet et helt træglas parti fordi den tidligere ejer havde fuget
med silikone
og derved spærret fugten inde

Thomas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-06-07 13:35

Hej!

TGJ wrote:
> Jeg vil ikke turde bruge silikonefuge, der ikke er diffusionsåben.
>
> Har netop skiftet et helt træglas parti fordi den tidligere ejer havde fuget
> med silikone og derved spærret fugten inde

Yes, men hvor skulle fugten komme fra i en lukket trappeopgang? Der er trægerigt
på bagsiden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mads Madsen

Dato : 13-06-07 15:07

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Yes, men hvor skulle fugten komme fra i en lukket trappeopgang? Der er
> trægerigt på bagsiden.

Det er temperaturforskellen der er afgørende. Hvis der på noget tidspunkt er
en forskel i temperaturen på mere end 13 grader, på hver side af døren, vil
der kunne kondenseres vand i fugen. For at undgå det skal døren fuges
ligesom en udvendig dør - dvs. en diffusionstæt fuge på indersiden (under
gerigtet) og en diffusionsåben fuge på ydersiden.

Det er selvfølgelig en forudsætning at der bliver "koldt nok" i
trappeopgangen. Hvis der også om vinteren er f.eks. 15 grader i opgangen er
det uden betydning.

/Mads

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-06-07 19:33

Hej!

Mads Madsen wrote:
> [...]
> ligesom en udvendig dør - dvs. en diffusionstæt fuge på indersiden (under
> gerigtet) og en diffusionsåben fuge på ydersiden.

Ok.

> Det er selvfølgelig en forudsætning at der bliver "koldt nok" i
> trappeopgangen. Hvis der også om vinteren er f.eks. 15 grader i opgangen er
> det uden betydning.

Well, jeg tvivler stærkt på, at der bliver koldere end 15 grader i opgangen.
Dertil er de andres døre skisme for utætte

Nuvel, jeg vil fuge som du anbefaler, så der ingen problemer bliver.

--
Mvh, Kim Voss Schrader