Vores Siemens opvaskemaskine vil ikke tørr~
Fra : marlar

Dato : 12-06-07 10:32

Hej gruppe

Vores 3 år gamle Siemens opvaskemaskine har kørt upåklageligt indtil i
sidste uge. Nu vil den ikke rigtigt afslutte sit vaske/skylle-program
og gå ind i tørreprogrammet. Når programmet er ved at være slut står
der 1 minut, og det bliver der ved med. Samtidig er der en brummetone
som om den forsøger at pumpe vand ud.

Men faktisk er maskinen tom! Der er kun en smule vand at se i bunden
hvis man fjerner filteret, svarende til en kopfuld. Og det mener jeg
at der altid har været, selv om jeg ikke er 100% sikker på dette.
Filteret er i øvrigt ikke stoppet.

Med andre ord kan den godt pumpe vand ud, for ellers ville der vel stå
masser af vand i maskinen. Det er snarere som om den *tror* at den
ikke har pumpet vandet ud og derfor fortsætter tømningsprogrammet
indtil vi afbryder den. I de her varme dage tørrer servicet heldigvis
ok selv uden tørreprogrammet, men det skulle jo gerne virke også i
koldere perioder

Vi har prøvet at resette maskinen uden nogen virkning.

Jeg håber at nogen kan komme med et par fif. Hvis det har nogen
betydning, så er modelnummeret på lågen SE36A290SK/21. Det er en model
med aquastop og aquasensor.

Takker og bukker!

Hilsen Martin og Bettina

Fra : Mig_Selv

Dato : 12-06-07 12:54

DEt lyder til at du/i må have fat i installatøren og få ham til at skifte
programvælgeren for det er den der styrer tingenes rækkefølge.
EL.

Fra : marlar

Dato : 12-06-07 17:13

On Jun 12, 1:53 pm, "Mig_Selv" <Unlocke...@gmail.comMA> wrote:

> DEt lyder til at du/i må have fat i installatøren og få ham til at skifte
> programvælgeren for det er den der styrer tingenes rækkefølge.

Det kan det jo ende med, men jeg håber at få et par input der kan lede
mig lidt nærmere fejlen. Måske andre har haft problemet og fik det
løst!

Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 12-06-07 22:07

marlar skrev:

> I de her varme dage tørrer servicet heldigvis
> ok selv uden tørreprogrammet, men det skulle jo gerne virke også i
> koldere perioder

Jeg tror nu altså ikke det kun er her i varmen, at servicet selv tørrer.
Når det fryser uden for din hoveddør, vil det nærmest med garanti også
tørre, når du åbner lågen til maskinen lidt. Servicet er jo - afhængig
af programvalg - vasket i 50 gr. varmt vand, så det skal nok få vandet
til at fordampe. Men indrømmet, så er det da ret irriterende at have en
så forholdsvis ny maskine, der ikke vil tørre tingene.

Jesper

Fra : marlar

Dato : 13-06-07 07:17

Jeg skal måske tilføje at den forventede vasketid står på displayet
når man vælger program, baseret på den forrige vasketid. Normalt er
det i området 90-120 minutter. Men efter dette problem er opstået,
står der typisk 21 minutter osv. Altså urealistisk korte tider. Som om
den forrige vask tog så kort tid.

Fra : caz

Dato : 22-06-07 08:16

Hej

Jeg har haft et lignende problem med min maskine der også er ca. 3 år
gammel. Dog viste den ca. 10 min. If. Siemens var det at den ikke fik nok
vand, men faktisk virkede det som om den ikke tørrede ordentligt.

Jeg skilte venstre side helt ad, og rensede alle slange, kar, ventiler mv. -
bagefter virkede maskinen...

/Caz