Byggelovgivning: Garage i skel som brygger~
Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 09:39

Vi har en garage, liggende i skel, som er tilbygget husets
gavlmur. Lovligt opført i '76. Vi vil gerne "ombygge" garagen til
et bryggers samt et disponibelt rum ved at fjerne porten, isætte
yderdør/vinduesparti og isolere, mv. Der skal så laves en dør til
huset i gavlmuren inde i garagen.

Dette har vi søgt bygetilladelse til (dispentation pga. skel), men
har fået afslag med begrundelsen at boligrum/beboelse ikke må
ligge i skel.

Kan vi på nogen måde alligevel erstatte porten med dør/vindue og
lave indgang til huset inde i garagen (måske som yderdør) og få
det
til at fungere som bryggers uden at det får status som bolig? Det
kan jo heller ikke længere kaldes garage, da bilen ikke længere
kan komme ind? Kan man på nogen måde give det status som udhus
el.lign. og alligevel give det funktion af bryggers uden at komme
på tværs af lovgivningen? Der skal ikke være opvarmning i
lokalerne (kun isolering).

Naboen er helt indforstået og har endda skrevet en erklæring om
dette.

Fra : Max

Dato : 12-06-07 09:55

Hej Thomas

> Naboen er helt indforstået og har endda skrevet en erklæring om
> dette.

Kommuner har det med at komme og kikke, og det bliver såmændt
ikke lovligt af at naboen er indforstået.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 12:51

> Hej Thomas

> Kommuner har det med at komme og kikke, og det bliver såmændt
> ikke lovligt af at naboen er indforstået.

Netop, det er også derfor jeg eftersøger en (lovlig) løsning hvor
garagen ikke har status som beboelse men alligevel kan fungere som
noget bryggers-lignende...

Fra : Max

Dato : 12-06-07 13:50

Hej Thomas

> Netop, det er også derfor jeg eftersøger en (lovlig) løsning hvor
> garagen ikke har status som beboelse men alligevel kan fungere som
> noget bryggers-lignende...

Jeg har en garage med en dobbeltcarport foran, inde i garagen er
der både køkken med køleskab og hvad der tilhører og jeg har
arbejdsbord og reoler så der kan ikke komme en bil ind, men der
er stadigvæk en vippeport i, så det er en garage.

--
Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-07 10:39

> Kan vi på nogen måde alligevel erstatte porten med dør/vindue og
> lave indgang til huset inde i garagen (måske som yderdør) og få det

Hvad med at erstatte porten med en rulleport med dør og vinduer ?

Så kan den stadig fungere som garage, men bliver måske også mere anvendelig
for jer til andre formål. Der kan jo ikke være noget krav om at bilen skal
kunne komme ind til dagligt for "skrammel". Så sørg for at nye faste
installatior laves så der stadig er plads til en bil. Hvis du istedet for
bryggers tænker værksted lyder det jo meget rimeligt at der laves afløb til
en vask så man kan vaske olien af hænderne inden man går ind i huset ... Men
jeg er ikke klar over om det er at gå over grænsen og nok til at kalde det
et beboelsesrum... Mange har da ihvertfald rindende vand i et udhus ...

> Der skal så laves en dør til huset i gavlmuren inde i garagen.

Der er så nogle skrappe brandkrav der skal være opfyldt for at der må være
en dør mellem beboelse og garage. Men kan de opfyldes kan jeg heller ikke se
at det skulle stoppe projektet...

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 12:55

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en
meddelelse news:466e69b1$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> huset ... Men jeg er ikke klar over om det er at gå over grænsen
> og nok til at kalde det et beboelsesrum... Mange har da

Tak, det giver da lidt inspiration.

> Der er så nogle skrappe brandkrav der skal være opfyldt for at
> der må være en dør mellem beboelse og garage. Men kan de
> opfyldes kan jeg heller ikke se at det skulle stoppe
> projektet...

Noget konkret vedrørende dette? Er en normal "yderdør" ikke nok?

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-07 15:37

> Noget konkret vedrørende dette? Er en normal "yderdør" ikke nok?

Nej - det skal være en branddør (formodenligt BD60 måske endda en BS dør) -
det må kunne findes i bygningsreglementet