Jord er jo ikke bare jord, men hvor/hvorfr~
Fra : Henning Kampmann

Dato : 12-06-07 05:46

Hej

Jeg bsøgte en havedame i England, der havde en helt fantastisk
have. Hun fortalte mig, at det hele står og falder med jordens
kvalitet, så kun købte kun den bedste jord!

Om jeg skulle gøre det samme, hvor vil I så anbefale mig, at jeg
skal henvende mig?

På forhånd tak.

NB. Selv bor jeg i Greve v. København

Henning

Fra : Mig_Selv

Dato : 12-06-07 12:59

i Jylland .......her er det bedste og billigste jord i danmark, det er fordi
vi hælder alt lort og pis på den ( GYLLE ) ku ik li dy mig

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-07 21:28

On Tue, 12 Jun 2007 13:58:38 +0200, "Mig_Selv" <Unlockeren@gmail.comMA>
wrote:

>i Jylland .......her er det bedste og billigste jord i danmark, det er fordi
>vi hælder alt lort og pis på den ( GYLLE ) ku ik li dy mig

Jord i jylland er alt andet end billig - i hvert fald landbrugsjord. 100
- 150.000 pr. hektar er det vist efterhånden oppe i. Det er jo vildt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-07 13:41

On 12 Jun., 13:58, "Mig_Selv" <Unlocke...@gmail.comMA> wrote:
> i Jylland .......her er det bedste og billigste jord i danmark, det er fordi
> vi hælder alt lort og pis på den ( GYLLE ) ku ik li dy mig

Pris og kvalitet behøver vist overhovedet ikke hænge sammen når der er
tale om jord. En svineproducent som mangler jord presser prisen
kunstigt op i forhold til dens reele værdi.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-06-07 14:25

Jeg har ladet mig fortælle at den dyreste landbrugsjord i Danmark er den på
Lolland, og at det skulle være fordi den er så frugtbar. Hvorfor den er så
frugtbar, kan jeg ikke svare på, men det virker som om den er mindre leret
og mere humusholdig end den i københavnsområdet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Henning Kampmann

Dato : 12-06-07 18:26

Hej,

Jeg blev glad, da jeg så, at der var hele tre svar på mit
spørgsmål. Når jeg så læste disse svar, tænkte jeg, at jeg
muligvis havde formuleret mig dårligt?

Det var efter min opfattelse ikke tilfældet, så jeg kan kun nå
til den konklusion, at denne gruppe er mest til 'spøg og skæmt'.
Fint nok for mig, jeg kan blot ikke bruge denne type af svar til
noget som helst.

Venlig hilsen
Henning

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-06-07 20:14

> [...]
> til den konklusion, at denne gruppe er mest til 'spøg og skæmt'.
> Fint nok for mig, jeg kan blot ikke bruge denne type af svar til

Dit spørgsmål er nok mest i kategorien spøg og skæmt og derfor får du de
svar du gør. "God jord" er et vidt begreb. Skal du plante roser er det en
slags, bregner en anden, ribes en tredje, stauder en fjerde, femte, sjette
og syvende (har sikker glemt nogle), æbletræer ...........Du har fange
pointen.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 12-06-07 21:41

> ................ så jeg kan kun nå til den konklusion, at denne gruppe er
> mest
> til 'spøg og skæmt'. Fint nok for mig, jeg kan blot ikke bruge denne
> type af svar til noget som helst

Jeg har tidligere ladet mig fange af nogle britiske arkæologi-programmer på
TV.
En ting jeg finder vildt forskelligt fra danske forhold er at der
tilnærmelsesvis næsten ingen muldlag er når arkæologerne begynder at grave
og ofte er men tilbage i romertiden blot ved første spadestik.
Dét forhold kan være baggrunden for den engelske dames behov for muld-tilkøb
og det er ikke usandsynligt at hun ville freake totalt ud hvis man placerede
hende i en almindelig dansk kolonihaves dybe muldlag

Sagt med andre ord: Medmindre din havegrund er ekstrem leret (sandet er som
jeg forstår det ikke et problem i samme grad) er der et godt grundlag for
næsten alt hvad du vil plante, men særlige planter kan kræve særlige tiltag
(Rhodondendron/surbund)!
Og så er kompost langt den fornuftigste tilsætning.

--
Armand.
(der lige har gravet 30-40 cm af den fineste østjydske muld væk for at

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-07 23:15

Armand wrote:
> Medmindre din havegrund er ekstrem leret (sandet
> er som jeg forstår det ikke et problem i samme grad)

Det kommer da an på, hvordan du definerer problemet. Em god lerjord kan
holde på vandet og er meget frugtbar, mens sandjord er næringfattig og
vandet løber lige igennem, så jorden hurtigt er knastør.

Her på Vestfyn har vi desværre sandet jord. Der skal godt med kompost i, før
den er dyrkbar.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-06-07 07:24

> [...]
> til den konklusion, at denne gruppe er mest til 'spøg og skæmt'.
> Fint nok for mig, jeg kan blot ikke bruge denne type af svar til

Måske det er et "jordet" spørgsmål.?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-07 09:53

On 12 Jun., 22:28, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jord i jylland er alt andet end billig - i hvert fald landbrugsjord. 100
> - 150.000 pr. hektar er det vist efterhånden oppe i. Det er jo vildt.

Hvor finder du det så billigt ?
Vi har 4 Ha lige nord for Randers og ejendomsmælgeren sagde at det ca.
kunne sælges for 150-200.000 kr / Ha, og der en ingen svineproducenter
i nærheden.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-06-07 09:55

On 12 Jun., 19:26, Henning Kampmann <catl...@edb.dk> wrote:
> [...]
> til den konklusion, at denne gruppe er mest til 'spøg og skæmt'.
> Fint nok for mig, jeg kan blot ikke bruge denne type af svar til

Kompost kan afhentes på de fleste genbrugsstationer gratis, det er
godt til jordforbedring.

--

Christian