Rustfri bremserør
Fra : Ole

Dato : 11-06-07 17:16

Jeg er ved at renovere min gamle Guzzi, så her
kommer det første ?, måske bliver det til flere.
Bremserør i rustfrit stål, kan det lade sig gøre,
at lave en nippel i enden, der kan slutte tæt mod
den messing nippel der sidder på caliperen, er
der evt. en der har erfaring med det ?

mvh, Ole

Fra : Bjarne

Dato : 11-06-07 19:31

Ole wrote:

> [...]
> Bremserør i rustfrit stål, kan det lade sig gøre,
> at lave en nippel i enden, der kan slutte tæt mod
> den messing nippel der sidder på caliperen, er

Øh, sidder der ikke bremseslanger til caliperen ? Det gør der på alle dem
jeg har set. Umiddelbart lyder det som en skidt ide med rør direkte til
caliperne. Der skal være mulighed for bevægelse.
Du kan sagtens få stålarmerede bremseslanger til din guzzi. De voss i
Slangerup er f.eks. leveringsdygtig.

Hvad angår selve bremserøret, er kobberrør rustfri.

mh,
Bjarne

Fra : Armand

Dato : 11-06-07 22:17

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, sidder der ikke bremseslanger til caliperen ? Det gør der på alle dem
> jeg har set. Umiddelbart lyder det som en skidt ide med rør direkte til
> caliperne. Der skal være mulighed for bevægelse.

Jup!
Selv biler har bremseslanger, hvilket er af den enkle årsag at hjulene
bevæger sig i forhold til den karosse hvorpå bremserørene sidder - Samme
problematik er ganske tydelig hvis man kigger på det indfjedrende teleskop
som har bremseslangerne siddende lige op og ned af sig!

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 12-06-07 07:32

Bjarne wrote:

> [...]
> Slangerup er f.eks. leveringsdygtig.
>
> Hvad angår selve bremserøret, er kobberrør rustfri.

Hej Bjarne

Der sidder bremserør både for og bag, naturligvis
med bremseslange mellem forgaffel/bagsvinger til
stellet.
Jeg har stålarmerede slanger på.

Ole

Fra : Søren Ottosen

Dato : 11-06-07 22:17

> [...]
> Bremserør i rustfrit stål, kan det lade sig gøre,
> at lave en nippel i enden, der kan slutte tæt mod
> den messing nippel der sidder på caliperen, er

Hej Ole

Jeg formoder det er til den bagerste bremsekaliber?
Der sidder et 5 mm bremserør på min Guzzi i hvert fald.
Jeg har lavet et i kobber/nikkel rør, det bliver ved med at være flot. Det
løber ikke an ligesom kobberrørene gør.

Med hensyn til nippel, der er en ganske almindelig bremserørsnippel som du
kan købe i en hvilken som helst auto-reservedelsforhandler.

De fleste autoværksteder har et stykke værktøj som kan lave en krave på
røret.

Venlig hilsen

Søren

Fra : Ole Mogensen

Dato : 12-06-07 07:37

Søren Ottosen wrote:

> Hej Ole
>
> Jeg formoder det er til den bagerste bremsekaliber?
> Der sidder et 5 mm bremserør på min Guzzi i hvert fald.
Jep, + de to foran og på stellet.
> Jeg har lavet et i kobber/nikkel rør, det bliver ved med at være flot. Det
> løber ikke an ligesom kobberrørene gør.
Jeg skal ud og kigge på kobber/nikkel rør.

> [...]
> kan købe i en hvilken som helst auto-reservedelsforhandler.
>
> De fleste autoværksteder har et stykke værktøj som kan lave en krave på
Det er netop kraven som kunne blive et problem på rustfristål rør, evt
må jeg dreje nogle og lodde/svejse dem på

> Venlig hilsen
>
> Søren

mvh, Ole

Fra : Søren Ottosen

Dato : 12-06-07 22:13

> Det er netop kraven som kunne blive et problem på rustfristål rør, evt
> må jeg dreje nogle og lodde/svejse dem på

Du kan få bremserør i kobber/nikkel regering som du sagtene kan lave krave
på og de ligner rustfrie rør.
De er lige så bløde (næsten) som kobberrør, men har kun en meget svag
kobberfarve, og det løber ikke an som kobber gør.

Jeg har købt mit i Biltema.

Søren

Fra : Søren Ottosen

Dato : 13-06-07 05:37

> [...]
> De er lige så bløde (næsten) som kobberrør, men har kun en meget svag
> kobberfarve, og det løber ikke an som kobber gør.

Og regering skal rettes til _Legering_. Der findes en næppe en regering i så
ædle metaller.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 13-06-07 06:42

Søren Ottosen wrote:

> [...]
> De er lige så bløde (næsten) som kobberrør, men har kun en meget svag
> kobberfarve, og det løber ikke an som kobber gør.

Takker, det skal der kigges på.

mvh, Ole