/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Virago 535 - olie i indsugningskammeret
Fra : Ejvind


Dato : 10-06-07 22:48

Da jeg ville rense luftfiltret på Virago'en
finder jeg lidt olie i kammeret hvor
filtret sidder, er det tilsigtet ? Hvis
ikke, hvordan mon det så er endt der ?

Den starter villigt, men vil slet ikke
have choker, så kvæles den med det samme.
Kan der være sammenhæng ?

I en gammel tråd har Armand, Gruby og andre
diskuteret olietype for at mindske et højt
klonk ved ilægning af 1. gear - er der en
olietype der kan anbefales til en Virago
535 fra 99 der har kørt ca. 15000 km. og
har ovennævnte problem ?

Håber på respons fra gruppen.

Venlig hilsen -
Ejvind



 
 
snugs.snugs@gmail.co~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : snugs.snugs@gmail.co~


Dato : 11-06-07 11:10

On 10 Jun., 23:47, "Ejvind" <ejv...@berg.mail.dk> wrote:
> Da jeg ville rense luftfiltret på Virago'en
> finder jeg lidt olie i kammeret hvor
> filtret sidder, er det tilsigtet ? Hvis
> ikke, hvordan mon det så er endt der ?
>
> Den starter villigt, men vil slet ikke
> have choker, så kvæles den med det samme.
> Kan der være sammenhæng ?
>
> I en gammel tråd har Armand, Gruby og andre
> diskuteret olietype for at mindske et højt
> klonk ved ilægning af 1. gear - er der en
> olietype der kan anbefales til en Virago
> 535 fra 99 der har kørt ca. 15000 km. og
> har ovennævnte problem ?
>
> Håber på respons fra gruppen.
>
> Venlig hilsen -
> Ejvind

nu er jeg ikke sikker, men på min xv250
som bruger et skumgummi luft filter skal det havde olie, hvis din
bruger et skumgummi luftfilter skal den sikker også havde filter olie

ang chocker:

start uden chocker gas lidt op og prøv så at sætte chockeren på, det
virker for mig.
her i varmen virker det dog somom at chocker ikke er nødvendigt, hvis
jeg bruger chocker et det kun i 20-30 sekunder det er mere end nok



Stephan G (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 11-06-07 14:31

Hvis der er hældt for meget olie på eller den har været nede og ligge
kan der godt flyde olie op i indsugningskammeret.

Kan det være derfor?

Mvh Stephan


Ejvind (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 11-06-07 21:20


"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1181568650.383385.14320@c77g2000hse.googlegroups.com...
Hvis der er hældt for meget olie på eller den har været nede og ligge
kan der godt flyde olie op i indsugningskammeret.

Kan det være derfor?

Mvh Stephan

Hej og tak for svarene -

Da jeg købte maskinen var den overfyldt med
motorolie, så hvis det kan forårsage olie i
filterkammeret passer det jo fint med din
teori - selv om jeg ikke lige kan se hvordan
det ender der.

Til Snugs kan jeg oplyse at filtret i en 535 er
et tørt filter man renser med trykluft.

Ang. choker, så har jeg førhen brugt fuld choker
og ingen gas når jeg starter, men den holder
bare ikke på Viragoen, den drukner med det sam-
me.

I den korte tid jeg har haft maskinen har der
altid været varmt, så det ændrer måske når
vejret bliver mere normalt.


M.v.h.

Ejvind



Armand (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-07 21:33


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466c71b1$0$860$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Da jeg ville rense luftfiltret på Virago'en
> finder jeg lidt olie i kammeret hvor
> filtret sidder, er det tilsigtet ? Hvis
> ikke, hvordan mon det så er endt der ?
>
Det er meget naturligt og forårsaget af at krumtap-udluftningen er ført til
luftfilterkassen for at forbrænde de kulbrinter der fiser forbi stemplet.
Ligesom at udluftningsrøret kan hænde at sætte sig til i "majonæse" i
vinterhalvåret kan den olie, der i kulden kondenseres som majonæse, ende i
luftfilterkassen istedet og det skulle ikke undre mig om der ligefrem er en
bund-udrapnings slange på luftfilterkassen hvis du kigger godt efter!

> Den starter villigt, men vil slet ikke
> have choker, så kvæles den med det samme.
> Kan der være sammenhæng ?
>
Næh :-/
Det kunne måske skyldes vand og lort i bunden af svømmerhusene!?`
Tøm dem begge for en sikkerheds skyld v.h.a. dertil forekommende bundskrue
nederst på svømmerhusene - Og se om det gør en forskel!

> I en gammel tråd har Armand, Gruby og andre
> diskuteret olietype for at mindske et højt
> klonk ved ilægning af 1. gear - er der en
> olietype der kan anbefales til en Virago
> 535 fra 99 der har kørt ca. 15000 km. og
> har ovennævnte problem ?
>
Jeg har for nyligt brainstormet en mulig teknik imod problemet:
Prøv at slukke motoren før koblingen slippes!
Måske at dét at den sidste handling er at slippe/lukke koblingen giver mere
olie mellem pladerne ved genstarten senere :-/
Evt. kan det hænde at den skal slukkes i gear for at øge vikrkningen??

Men Barbie har ikke problemet og min svoger glemmer stedse at prøve på hans
Ducati - Så gider du teste for mig??

--
Armand.



Ejvind (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 12-06-07 10:49


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466db13c$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er meget naturligt og forårsaget af at krumtap-udluftningen er ført
> til luftfilterkassen for at forbrænde de kulbrinter der fiser forbi
> stemplet.
> Ligesom at udluftningsrøret kan hænde at sætte sig til i "majonæse" i
> vinterhalvåret kan den olie, der i kulden kondenseres som majonæse, ende i
> luftfilterkassen istedet og det skulle ikke undre mig om der ligefrem er
> en bund-udrapnings slange på luftfilterkassen hvis du kigger godt efter!

Tak for den fine orientering om udluftning fra krumtappen - jeg vil kigge
efter en eventuel aftapningsmulighed.
>

> Det kunne måske skyldes vand og lort i bunden af svømmerhusene!?`
> Tøm dem begge for en sikkerheds skyld v.h.a. dertil forekommende bundskrue
> nederst på svømmerhusene - Og se om det gør en forskel!
>
For ikke at dreje på noget forkert ( belært af dårlige erfaringer )
har jeg taget et billede af karburatoren, hvor du måske kan se den
bundskrue du omtaler - billedet er her
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4

> Jeg har for nyligt brainstormet en mulig teknik imod problemet:
> Prøv at slukke motoren før koblingen slippes!
> Måske at dét at den sidste handling er at slippe/lukke koblingen giver
> mere olie mellem pladerne ved genstarten senere :-/
> Evt. kan det hænde at den skal slukkes i gear for at øge vikrkningen??

Jeg vil prøve at stoppe motoren på den måde du omtaler og så se om det
ændrer noget ved senere genstart med kold motor.

For at undgå den grimme lyd ved ilægning af 1. gear trækker jeg koblingen,
sætter i gear og skubber maskinen lidt frem, til jeg tydeligt kan mærke at
sam-
menklæbningen i koblingen slipper, her starter jeg så motoren medens den er
i 1. gear, det løser problemet - bare alt for bøvlet.

> Men Barbie har ikke problemet og min svoger glemmer stedse at prøve på
> hans Ducati - Så gider du teste for mig??

Da maskinen skal stå natten over for at være sikker på resultaterne, vil der
gå et par dage inden jeg kan fortælle hvordan det gik.

Iøvrigt har jeg kontaktet et Yamaha Servicecenter som vil undersøge om
fabrikken har en løsning på problemet.

M.v.h.
Ejvind





Orla Pedersen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 12-06-07 12:06

Ejvind wrote:

> bundskrue du omtaler - billedet er her
> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4

modsatte side

mvh
Orla


Armand (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-07 18:50


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466e6c5c$0$13933$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466db13c$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Det kunne måske skyldes vand og lort i bunden af svømmerhusene!?`
>> Tøm dem begge for en sikkerheds skyld v.h.a. dertil forekommende
>> bundskrue nederst på svømmerhusene - Og se om det gør en forskel!
>>
> For ikke at dreje på noget forkert ( belært af dårlige erfaringer )
> har jeg taget et billede af karburatoren, hvor du måske kan se den
> bundskrue du omtaler - billedet er her
> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4
>
Fandeme fint materiale at diagnosticere v.h.a.!!
Det ser dog ud til at skulle være på den anden side
Dét du har fotograferet (á "siden-ind"!?) er vacuum-klokkerne på
CV-karburatorerne og dé er toppen af karburatoren når monteret som
almindeligt på en firecylindret - Ergo må svømmerhusene (á "bunden") befinde
sig modsat!

--
Armand.



Ejvind (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 12-06-07 19:44


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466edcb8$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466e6c5c$0$13933$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:466db13c$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>> Det kunne måske skyldes vand og lort i bunden af svømmerhusene!?`
>>> Tøm dem begge for en sikkerheds skyld v.h.a. dertil forekommende
>>> bundskrue nederst på svømmerhusene - Og se om det gør en forskel!
>>>
>> For ikke at dreje på noget forkert ( belært af dårlige erfaringer )
>> har jeg taget et billede af karburatoren, hvor du måske kan se den
>> bundskrue du omtaler - billedet er her
>> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4
>>
> Fandeme fint materiale at diagnosticere v.h.a.!!
> Det ser dog ud til at skulle være på den anden side
> Dét du har fotograferet (á "siden-ind"!?) er vacuum-klokkerne på
> CV-karburatorerne og dé er toppen af karburatoren når monteret som
> almindeligt på en firecylindret - Ergo må svømmerhusene (á "bunden")
> befinde sig modsat!

Hermed et billede af den anden side af karburatoren - hvis dette ikke siger
noget
så har jeg mulighed for at sende en eksploderet tegning af karburatorene.
Her er den anden side -
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=0wvlsruue61&thumb=4


Ejvind





Armand (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-07 21:23


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466ee9b6$0$912$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466edcb8$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Det ser dog ud til at skulle være på den anden side
>>
> Hermed et billede af den anden side af karburatoren -
> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=0wvlsruue61&thumb=4
>
Der ér plads til en bundskrue, men den er tydeligvis ikke udnyttet på de
umage positionerede karbunader!

Til gengæld er det med dén placering ganske enkelt at afskrue
svømmerhus-"dækslet" og derigennem få tømt indholdet samt renset op
indvændigt - Så igang med stjerneskruetrækkeren dér istedet!

--
Armand.



Ejvind (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 14-06-07 20:27


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466f004e$0$72886$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466ee9b6$0$912$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:466edcb8$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>
>>> Det ser dog ud til at skulle være på den anden side
>>>
>> Hermed et billede af den anden side af karburatoren -
>> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=0wvlsruue61&thumb=4
>>
> Der ér plads til en bundskrue, men den er tydeligvis ikke udnyttet på de
> umage positionerede karbunader!
>
> Til gengæld er det med dén placering ganske enkelt at afskrue
> svømmerhus-"dækslet" og derigennem få tømt indholdet samt renset op
> indvændigt - Så igang med stjerneskruetrækkeren dér istedet!
>
> --
> Armand.

Hej Armand

Håber du stadig kigger med her og giver et pip hvis du
har set det her - ellers laver jeg en ny tråd.

Ok med karburatoren, jeg skal lige tage mod til mig før
jeg åbner - forestiller mig det vælter ud med skruer og
møtrikker

Jeg har prøvet at stoppe motoren på begge måder som du
omtaler, men med samme sammenklæbning som før.

Jeg har konstateret at hvis man holder koblingen trukket
i ca. 20 sec. så slipper den sammenklæbningen af sig selv.

Har fået svar på min forespørgsel hos Yamaha - det er et
kendt problem som skyldes brug af forkert eller dårlig
motorolie - løsning på problemet er adskildelse af
koblingen og afrensning af pladerne - ifølge en udsendt
servicemeddelelse til deres centre.


M.v.h.

Ejvind



Ukendt (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-06-07 22:14

On Thu, 14 Jun 2007 21:26:39 +0200, Ejvind wrote:


> Har fået svar på min forespørgsel hos Yamaha - det er et
> kendt problem som skyldes brug af forkert eller dårlig
> motorolie - løsning på problemet er adskildelse af
> koblingen og afrensning af pladerne - ifølge en udsendt
> servicemeddelelse til deres centre.

Hæh, det skulle vel ikke lige være Motul, eller Silkolene ester-baserede
olier ? IMHO komplet uanvendelige i forbindelse med en vådkobling.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ejvind (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 14-06-07 23:37


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:fb6eqrrqzmz2$.urdumoei8mfm.dlg@40tude.net...
> On Thu, 14 Jun 2007 21:26:39 +0200, Ejvind wrote:
>
>
>> Har fået svar på min forespørgsel hos Yamaha - det er et
>> kendt problem som skyldes brug af forkert eller dårlig
>> motorolie - løsning på problemet er adskildelse af
>> koblingen og afrensning af pladerne - ifølge en udsendt
>> servicemeddelelse til deres centre.
>
> Hæh, det skulle vel ikke lige være Motul, eller Silkolene ester-baserede
> olier ? IMHO komplet uanvendelige i forbindelse med en vådkobling.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen

Olien jeg anvender er TEXACO Motes 4T-X SAE 10W-40
ACEA A3 - API SL - JASMO MA. Semisyntetisk helårs
motorcykelolie.

Da jeg overtog maskinen var den overfyldt med gammelt
olie der var sort som tjære - jeg blev først opmærksom
på problemet efter den fik nyt filter/olie.

Ejvind



Ukendt (15-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-07 09:47

On Fri, 15 Jun 2007 00:37:29 +0200, Ejvind wrote:

> Olien jeg anvender er TEXACO Motes 4T-X SAE 10W-40
> ACEA A3 - API SL - JASMO MA. Semisyntetisk helårs
> motorcykelolie.

Det lyder ellers ganske tilforladeligt :-/

> Da jeg overtog maskinen var den overfyldt med gammelt
> olie der var sort som tjære - jeg blev først opmærksom
> på problemet efter den fik nyt filter/olie.

Hvilket vel vidner om hvor ofte mc'en har været brugt, eller opmærksomheden
omkring den :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (14-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-07 22:35


"Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:467196b3$0$47906$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466f004e$0$72886$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Til gengæld er det med dén placering ganske enkelt at afskrue
>> svømmerhus-"dækslet" og derigennem få tømt indholdet samt renset op
>> indvændigt - Så igang med stjerneskruetrækkeren dér istedet!
>>
> Håber du stadig kigger med her og giver et pip hvis du
> har set det her - ellers laver jeg en ny tråd.
> Ok med karburatoren, jeg skal lige tage mod til mig før
> jeg åbner - forestiller mig det vælter ud med skruer og
> møtrikker
>
Det vælter ganske givet ud med bensin, men derudover befinder der sig kun et
antal fastskruede messing-dyser samt et flyder-system á en hængslet
luftfyldt plastikdims, så frygt ikke dét!
Det værste er sikkert at få alle skruer af uden af kvæste kærven -De sidder
traditionelt uhyre fastgroet. En absolut matchende krydskærvs-skruetrækker
er mindstemål, men en slagskruetrækker vil være toppen! Og sørg for kun lige
at løsne den enkelte før du går videre til den næste!

> Jeg har prøvet at stoppe motoren på begge måder som du
> omtaler, men med samme sammenklæbning som før.
>
Tak!
Dér røg dén ide

> Jeg har konstateret at hvis man holder koblingen trukket
> i ca. 20 sec. så slipper den sammenklæbningen af sig selv.
>
OK - Dét er også nyt i sagen!

> Har fået svar på min forespørgsel hos Yamaha - det er et
> kendt problem som skyldes brug af forkert eller dårlig
> motorolie ............
>
Det er sq da nemt sagt: Hvis problemet er olierelateret er det selvfølgelig
p.g.a. en forkert eller dårlig olie - Men hvilken? Eller rettere: Hvilken er
korrekt??

--
Armand.



Ejvind (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Ejvind


Dato : 12-06-07 20:12


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466edcb8$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Ejvind" <ejvind@berg.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466e6c5c$0$13933$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:466db13c$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>> Det kunne måske skyldes vand og lort i bunden af svømmerhusene!?`
>>> Tøm dem begge for en sikkerheds skyld v.h.a. dertil forekommende
>>> bundskrue nederst på svømmerhusene - Og se om det gør en forskel!
>>>
>> For ikke at dreje på noget forkert ( belært af dårlige erfaringer )
>> har jeg taget et billede af karburatoren, hvor du måske kan se den
>> bundskrue du omtaler - billedet er her
>> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4
>>
> Fandeme fint materiale at diagnosticere v.h.a.!!
> Det ser dog ud til at skulle være på den anden side
> Dét du har fotograferet (á "siden-ind"!?) er vacuum-klokkerne på
> CV-karburatorerne og dé er toppen af karburatoren når monteret som
> almindeligt på en firecylindret - Ergo må svømmerhusene (á "bunden")
> befinde sig modsat!

Her er så en eksploderet tegning af karburatoren -
Læg mærke til muligheden for at forstørre billedet.

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=c46clbxxlth&thumb=4

Ejvind



Stephan G (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 12-06-07 11:18

http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4

Bundskruen sidder (tadaaa!) i bunden af karburatoren/karburatorerne.
Du skal altså ind under og mærke efter, om ikke du kan komme til den
skrue, der sidder i bunden. Kan sammenlignes lidt med bundproppen, der
jo gør, at motoren kan tømmes for olie.
God jagt ;)

Stephan


Orla Pedersen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 12-06-07 12:09

Stephan G wrote:

> http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=9m4nv1wwozy&thumb=4

> Bundskruen sidder (tadaaa!) i bunden af karburatoren/karburatorerne.

Nu er bunden på en faldstrøms CV-karbunade jo netop ikke bunden, for her
sidder indsugningen jo

mvh
Orla


Stephan G (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 12-06-07 11:22

> Den starter villigt, men vil slet ikke
> have choker, så kvæles den med det samme.

Altså, det er da ikke noget problem. Den starter uden choker. Fint!
Det er jo også varmt.
Så se på, hvordan den reagerer når det bliver koldt, måske vil den så
gerne have lidt choker.
Men altså, choker er jo i bund og grund kun en hjælp hvis den ikke vil
starte, ikke noget, man skal stræbe efter hvis den springer villigt
an...

Mvh Stephan


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste