Havebassin- hvad nu ?
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 23:33

Overtog et hus i Marts måned. Rigtige havemennesker, der boede her før, men
huset har efter deres død stået tomt i over 1 år og det ses jo også på
haven.
Vi har endelig fået tømt havebassinet, der så sådan her ud:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/414212402.jpg

Nu ser det så sådan her ud:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/67195247.jpg

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/612002317.jpg

Hvad så nu ? Skal der planter i og hvilke ? Måtte hive alt op, da det var et
stort rodnet og der var ikke rigtigt noget, der kunne reddes. Vil gerne have
så lidt planter i som muligt.
Hvad med pumpe. Skal man have sådan en i ?
Er hullerne i bassinet lavet til planter ?
Er guldfisk en mulighed eller er bassinet ikke dybt nok ? Hvad gør man evt.
med fiskene om vinteren ?
Andet man bør vide ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Elmer Fjort

Dato : 12-06-07 08:53

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er hullerne i bassinet lavet til planter ?
> Er guldfisk en mulighed eller er bassinet ikke dybt nok ? Hvad gør man

Hvis bassinet ikke er dybt nok til at være frostfrit, så skal fiskene op
i et akvarie, eller anden form for beholder om vinteren.

Elmer

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-06-07 10:37

In news:466dcd9b$0$8704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Buffy <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> typed:
> [...]
> Er hullerne i bassinet lavet til planter ?
> Er guldfisk en mulighed eller er bassinet ikke dybt nok ? Hvad gør

Hej Buffy.

I har da haft den store "skurebørste" fremme kan jeg se. Sødt
bassin.

Det er en smule svært ud fra billederne at bedømme hullerne i
bunden, om de er til planter eller om det er et bunddræn.

Du skriver ikke hvor dybt bassinet er, for det er afhængigt af
dybden om man kan have fisk i hele året. Vores bassin (10.000 ltr.)
var i begyndelsen kun 60 cm. dybt, så vi måtte have fiskene ind i
væksthuset om vinteren i et 1000 ltr. kar.

Så gjorde min mand det dybere, så det er 1 m. dybt nu på det dybeste
sted, og der kan fiskene overvintre.

Der skal i hvert fald en pumpe i, hvis du vil have fisk. Evt. en
springvandspumpe med filter. Med hensyn til planter, kan I jo lave
bede med blomster uden om som vi har, og kun komme f.eks.
flydeplanter som vandhyacinter eller krebseklo i selve bassinet. Jeg
ved ikke om det er dybt nok til Nøkkeroser, de kræver en vis dybde.

Vi har så godt nok et stort anlæg hvor vandet bliver pumpet igennem,
med filter og uvc-lampe der dræber algerne ved gennemløb. Det anlæg
står ved siden af bassinet i et lille træhus.

Du kan se vores havedam her:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9990

Så kan du måske danne dig et begreb om, hvad jeg mener med
beplantning uden om bassinet, hvilket jeg synes er meget dekorativt.

Hvis I skal have guldfisk i, så skal det nok højst være nogle få
stykker, da jeres dam ikke (i hvert fald på billedet) virker som
værende ret stor, og fisk kræver lidt plads. Vi har ca. 24 fisk i
vores dam, og det mener vi er maksimum for at de trives godt. Du kan
evt. prøve at google på "havedam", der er flere links med virkeligt
gode råd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 11:31

> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9990

Rigtig flot bassin, Tove ´

Vi har siv og bregner mm. plantet rundt om bassinet, men der er da sikkert
plads til mere.
Jeg tror ikke, at vores bassin er mere end 40 til 50 cm. dybt, så må nok
hellere droppe ideen med guldfiskene. Det var kun 2 stykker jeg havde regnet
med.
Hvis der ikke kommer fisk i, skal der så en pumpe i ?
Hvordan sikre man sig, at vandet ikke bare rådner en måned efter, at man har
fyldt vand i ? Hjælper vandplanter med det ?
Hvor tit skal vandet evt. skiftes ?

Det var et mareridt, at få alle de rødder op, derfor vil jeg helst ikke have
for mange planter i, da det sikkert er noget, man så kan gentage til næste
forår.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-06-07 12:21

In news:466e75f1$0$7708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Buffy <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> typed:

> Rigtig flot bassin, Tove ´

Mange tak. Vi er også meget glade for det.

> Vi har siv og bregner mm. plantet rundt om bassinet, men der er da
> sikkert plads til mere.

Prøv med evt. marksten at lave lidt stenbede. De pynter enormt
meget, men det gør siv og bregner altså også.

> Jeg tror ikke, at vores bassin er mere end 40 til 50 cm. dybt, så
> må nok hellere droppe ideen med guldfiskene. Det var kun 2 stykker
> jeg havde regnet med.

Med mindre du tager dem op i et akvarium om vinteren er det nok
klogest at droppe idéen. Vi har én gang prøvet dybfrosne fisk for en
del år siden, så det blev vi meget klogere af.

> Hvis der ikke kommer fisk i, skal der så en pumpe i ?

Min mand siger ja. Bare en springvandspumpe vil være nok. Man kan jo
få pumper hvor selve springvandet er forskellige figurer som står på
bassinkanten og hvor vandet i en stråle går ud i bassinet igen. Det
er med til at ilte vandet, og det er en god ting.

> Hvordan sikre man sig, at vandet ikke bare rådner en måned efter,
> at man har fyldt vand i ? Hjælper vandplanter med det ?

Man kan købe vandplanter der hjælper med til at ilte vandet f. eks.
Vandpest.

> Hvor tit skal vandet evt. skiftes ?

Det skal ikke skiftes. Der kommer jo også mere vand i når det
regner. Stærk varme kan selvfølgelig fordampe noget af vandet, så er
det bare at fylde op igen med haveslangen.
Hvis man skifter vandet for ofte, ødelægges den naturlige balance
der er mellem planter og vand.

> Det var et mareridt, at få alle de rødder op, derfor vil jeg helst
> ikke have for mange planter i, da det sikkert er noget, man så kan
> gentage til næste forår.

Det tror jeg nu ikke du skal være bange for. Det bassin har sikkert
stået *meget* lang tid uden at blive passet ordentligt. Hvis man
klipper planterne ned sidst på sæsonen, så de visne plantedele ikke
forurener vandet, så skulle der ikke ske noget ved det. Vi har så
heller ikke planter der er sat direkte i bassinet, men i plantekurve
der står på en "hylde" i ca. 35 cm. dybde hele vejen rundt. De er
nemme at tage op og rense.

Jeg er sikker på, at det bliver en flot dam, når I er færdige med
den. Springvandet vil uden tvivl blive prikken over i'et, så det er
faktisk værd at ofre penge på. I skal dog huske at filteret i pumpen
skal renses jævnligt, ellers stopper det til.

Her er nogle planteforslag til evt. flydeplanter (Krebseklo er god)
og undervandsplanter:

http://www.sitecenter.dk/benn_jette/blomstringstidskalender/

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 07:31

> [...]
> jævnligt, ellers stopper det til.
>
> Her er nogle planteforslag til evt. flydeplanter (Krebseklo er god) og

Takker for svaret, Tove. Vi må se, hvornår vi kan komme igang. Skal lige
have fundet nogen folk med bil, der kan køre med os ud, at hente planterne
osv.

Sådan en pumpe skal vel ikke køre om vinteren eller ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-06-07 09:03

In news:466f8f2b$0$7712$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]
> Skal
> lige have fundet nogen folk med bil, der kan køre med os ud, at

Der er nok en god ven der vil hjælpe, det er jo et spændende
projekt.

> Sådan en pumpe skal vel ikke køre om vinteren eller ?

Nej, det skal den ikke, men den skal tages op og rengøres og i
"vinterhi". Det er kun når der er fisk i dammen, d.v.s. vi har kun
en luftpumpe kørende om vinteren så vandet bliver iltet. Vi har så
desuden en såkaldt "ishætte" med pumpe kørende for at holde
overfladen isfri.

Jeg kunne da godt tænke mig, at du evt. lægger et billede ind igen
når jeres lille hyggelige dam er færdig. Det vil sikkert kunne
inspirere andre. Det er altså bare *så* dejligt med vand i haven
uanset om der er fisk i eller ej.

P.S. Det er en rigtig fin hjemmeside du har. Den er jeg ofte inde
på.