Bioklip
Fra : BorreBoy

Dato : 11-06-07 16:06

Hejsa.

Jeg har lidt problemer med græsallergi.
Hvad er smartest? En plæneklipper der samler græsset i beholder, eller en
med bioklip?
Med bioklip, risikerer man så ikke at få græs slæbt med ind i huset, når man
render frem og tilbage?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-07 23:18

BorreBoy wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg har lidt problemer med græsallergi.
> Hvad er smartest? En plæneklipper der samler græsset i beholder,
> eller en med bioklip?

Med en opsamler fjerner du næringen fra plænen. Med bioklip tilbageføres
græssets næringsværdi gennem formuldning til græssets rødder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-07 23:51

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev >
> Med en opsamler fjerner du næringen fra plænen. Med bioklip tilbageføres
> græssets næringsværdi gennem formuldning til græssets rødder.

Det opvejes/erstattes mere end rigeligt med kunstgødning. Værdien vil
snarere være, at der kan leve flere orm, der gavner på flere måder.

Hvis man klipper regelmæssigt og i tørt vejr, er der ikke brug for bioklip.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 15-06-07 08:20

On Fri, 15 Jun 2007 00:51:11 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

> Det opvejes/erstattes mere end rigeligt med kunstgødning.

Hvorfor bruge tid, penge og energi på kunstgødning, når det kan klares
med bioklip?

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Mads

Dato : 15-06-07 15:24

On Fri, 15 Jun 2007 09:19:42 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Hvorfor bruge tid, penge og energi på kunstgødning, når det kan klares
>med bioklip?

Netop. Gødning koster jo en formue. Med bioklip kan man
nøjes med at gøde en enkelt gang om året istedet for flere gange

mvh Mads

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-06-07 18:44

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev >
> Netop. Gødning koster jo en formue. Med bioklip kan man
> nøjes med at gøde en enkelt gang om året istedet for flere gange

Jeg giver også kun de steder det ser ud til at trænge, sammenlagt mindre end
en gang til hele plænen.

Men hvorfor bruge penge på bioklip, når det kan gøres uden?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-07 21:03

Preben Riis Sørensen wrote:

> Men hvorfor bruge penge på bioklip, når det kan gøres uden?

Jeg påstår ikke, at bioklip fundstændig kan overflødiggøre gødskning. Men
hvorfor først bære noget næring væk fra plænen for bagefter at hælde noget
andet på. Klip så tit, at det afklippede ikke liger i store kager - og lad
det så ligge. Derved sparer man noget dyr gødning og regnormene får noget at
arbejde med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-07 17:55

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> det så ligge. Derved sparer man noget dyr gødning og regnormene får noget

Det er ikke noget jeg har postuleret.
Men vi er iøvrigt enige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-06-07 21:38

>Men hvorfor bruge penge på bioklip, når det kan gøres uden?

Hvorfor prøve, at undgå bioklip når stort set alle har det og man ikke
kan slippe udenom det?

Elsker bioklip.. satme lækkert.

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-06-07 18:42

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev >

> Hvorfor bruge tid, penge og energi på kunstgødning, når det kan klares
> med bioklip?

Det kan det heller ikke, så derfor.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 15-06-07 22:10

On Fri, 15 Jun 2007 19:41:35 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

> Det kan det heller ikke, så derfor.

Min plæne klarer sig nu fint. Det er en plæne, ikke greenen på en
golfbane.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-07 17:56

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Min plæne klarer sig nu fint. Det er en plæne, ikke greenen på en
> golfbane.

Min plæne ligger på uensartet jordkvalitet, og det kompenserer jeg for,
indtil der engang er sket en udligning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 16-06-07 20:18

I snakker bioklip til den store medalje, nu skal i høre hvad
vores erfaring er. På feriecenteret hvor jeg arbejder har vi 8
tdr. land hvor meget af det er græs, vi har en proff klipper til
at gøre arbejdet, den var monteret med bioklip hele forrige og
sidste år som test for firmaet der producerer maskinen, her i år
har vi almindelige gator knive i den samt bagudkast.
For det første kan vi slå græsset mere end dobbelt så hurtigt end
med bioklip, for det andet så er der ingen forskel ang.
gødskningsværdien målt i jorden.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Hauge

Dato : 16-06-07 20:36

Henning Lund wrote:
> I snakker bioklip til den store medalje

Ja og indtil nu er der ingen der har svaret på det oprindelige spørgsmål..

/Hauge

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-06-07 21:45

Hauge wrote:

> Ja og indtil nu er der ingen der har svaret på det oprindelige
> spørgsmål..

Så har du da ikke fulgt ordentlig med i tråden.

Der er vist almindelig enighed om, at det er en tvivlsom ide at slæbe det
afklippede græs væk for derefter at smide en masse gødning på græsset.

Find en maskine med bioklip eller klip så ofte, at bioklip ikke er nødvendig
til findeling af det afklippede - og lad det så blive liggende på plænen.
Det gavner græsset og sparer lidt på gødningsregnskabet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Hauge

Dato : 16-06-07 22:10

Hejsa
Erik Ginnerskov wrote:
> Så har du da ikke fulgt ordentlig med i tråden.

Tjaeh, da spørgsmålet jo gik på:

__
Jeg har lidt problemer med græsallergi.
Hvad er smartest? En plæneklipper der samler græsset i beholder, eller en
med bioklip?
__

Hvem har så svaret på den med allergi? Jeg kan kun finde reelle svar ang.
gødning.

Mvh Hauge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-07 22:48

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev > Hvem har så svaret på den med
allergi? Jeg kan kun finde reelle svar ang.
> gødning.

Græspollen er allestedsnærværende, lokalt kan du kun i ganske ringe grad
dæmpe det ved at slå græsset så tit (og kort), at det ikke blomstrer så
meget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen