Anbefaling af roser?
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-07 22:34

Hej

Jeg har et stykke jord ned gennem engen, hvor jeg vil have pæoner. Bedet
bliver 1 meter bredt og er noget der ligner 30 meter langt. Nu er der
ikke meget blomst i pæoner sidst på sommeren, så jeg har længe grublet
over hvad mere der skal i bedet - og pludselig slog det mig: Roser. De
trives i samme slags jord.

Jeg vil gerne have nogle buskagtige roser - 1 meter eller mere i højden.
Jeg vil plante dem i grupper med mindst 3 i hver gruppe.

Den eneste jeg er sikker på der skal med er 'Rose de Resch'. Lidt andre
sorter har jeg også overvejet, 'Louise Odier', 'Dronningen af Danmark'
og et par andre.

Men måske jeg har overset nogle? Er der nogle som kan anbefales?
Det behøver ikke være buskroser, bare de bliver lidt store - mindst en
meter.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : HvB

Dato : 11-06-07 10:56

"> Den eneste jeg er sikker på der skal med er 'Rose de Resch'.

Man kan ALDRIG få for mange Rose de Rechts... en fatanstisk rose.

Erotica? Blomstre flittigt og har en flot størrelse.

Og så sværger jeg jo til engelske roser:

Tradecent, the prince og Abraham Derby og Pegasus, pilgrim....

Og hvis du vil have dem i højden:

New dawn, Westerland og så Alchymist... den er ufattelig - desværre
remontere den ikke!

mvh

Hans

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-06-07 15:01

> Men måske jeg har overset nogle? Er der nogle som kan anbefales?
> Det behøver ikke være buskroser, bare de bliver lidt store - mindst en
> meter.

Nu ved jeg ikke hvor vigtig farven er.

Men jeg er jo selv super forelsket i rosen Night Light. Den er i gule og
røde farver, starter mest gult og efterhånden som den modnes bliver den
rødere. Fantastisk smuk. Den bliver et sted mellem 120 og 150 cm høj og er
klassifikeret som slyngrose, men er også god som busk rose ifølge
http://www.rosenposten.dk .

Mvh
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-07 18:25

On Mon, 11 Jun 2007 16:01:07 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

>Nu ved jeg ikke hvor vigtig farven er.

I første omgang ligegyldig - jeg regner med at have flere at vælge
imellem end der er plads til, så først der kommer farven ind i billedet

> [...]
>rødere. Fantastisk smuk. Den bliver et sted mellem 120 og 150 cm høj og er
>klassifikeret som slyngrose, men er også god som busk rose ifølge

Den lyder spændende - især at den starter gult og bliver mere rød -
oftest er det den anden vej syntes jeg.
Dufter den?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-06-07 20:57

> Den lyder spændende - især at den starter gult og bliver mere rød -
> oftest er det den anden vej syntes jeg.
> Dufter den?

Den har en svag duft. Om den rent faktisk skifter farve kan jeg ikke skrive
under på, for jeg har selv plantet de første sidste efterår.

Jeg har postet billeder af rosen i dk.binaer med titlen Night Light. Det
første billede er som rosen er præsenteret på Rosenposten, det andet er
taget i min have i går.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk Tutein

Dato : 12-06-07 16:29

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse

> Den har en svag duft. Om den rent faktisk skifter farve kan jeg ikke
> skrive under på, for jeg har selv plantet de første sidste efterår.

Nu tør jeg så godt stå inde for, at den skifter farve. Jeg har været ude og
tage billeder af min egen Night Light rose i dag igen, og jeg har lagt dem i
dk.binaer under samme titel ("Night Light"). Som du kan se er farveskiftet
ret markant.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-07 17:22

On Tue, 12 Jun 2007 17:28:38 +0200, "Puk Tutein"

> [...]
>dk.binaer under samme titel ("Night Light"). Som du kan se er farveskiftet

Den er i hvert fald smuk - og det er nogle farver som jeg godt kan li'.
Den ryger på listen.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 12-06-07 18:07

> Den er i hvert fald smuk - og det er nogle farver som jeg godt kan li'.
> Den ryger på listen.

Ihh hvor dejligt, at jeg for en gangs skyld kunne anbefale noget til dig

Mange hilsner
Puk